Motivació i emocions en l'activitat física
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,91 KB
Animació en l’activitat física:
Té una perspectiva global
Busca la implicació en les activitats per la intervenció social
El joc o les formes jugades són el recurs més utilitzat.
Processos d’adaptació social
Les persones s’adapten a l’entorn gràcies a:
- Capacitat de raonar
- Capacitat d’entendre
- Capacitat de crear
Interioritzar i aprendre comportaments dels altres
Socialització amb el grup de pertinença.
Agents socialitzadors
Són les persones i institucions que formen part dels contexts en els que interactua la persona i incideixen voluntària o involuntàriament en la seva educació: La familia, grups d’iguals, escola, mitjans de comunicació.
Inadaptació social
Relacions prolongades no adequades amb l’entorn
Poden transformar la realitat
Desencadenar carència de participació: Desmotivació, Malignitat i delinqüència, Prevenció i intervenció.
L’actitud
Són les tendències de comportament d’una persona.
Components
- Comp. Cognoscitiu: Propis valors, exp., creences
- Comp. Afectiu Sentiment: cap a l’objecte social
- Comp. Conductual Tendència: a fer d’un mateix.
Les actituds pertanyen al procés de socialització de l’individu, per tant, poden ser modificades o canviades amb un nou aprenentatge.
Teoria de la dissonància cognitiva (L. Festinger)
Discrepància entre components cognoscitius i conductuals
Contradicció entre sistema de creences i conducta
Estratègies
- Canvi de conducta
- Canvi de creences
- Afegir nova cognició que aporti equilibri.
Teoria de l’aprenentatge social (A. Bandura)
Es canvia l’actitud en funció de l’observació dels altres
Veient si una altra persona rep un càstig o un premi segons una actitud, decidim si fer-ho o no.
Teoria de la importància del grup
La formació i el canvi d’actituds depenen principalment de les normes del grup que es forma part.
El propi grup pressiona perquè s’adoptin certes actituds
Recordar que un grup de referència pot tenir molta influència en un individu.
Podem parlar de 2 tipus d’actituds social
- Positives: tolerància, entusiasme, curiositat, iniciativa...
- Negatives: egoisme, indiferència, apatia...
Les emocions
Impuls voluntari, originat com a resposta als estímuls de l’ambient, que indueix a sentiments i que desencadena conductes de reacció anatòmica.
Classificació de les emocions
Negatives: Ira, Por, Ansietat, Tristesa, Vergonya, Aversió, Ràbia, còlera, odi, Horror, pànic, Angoixa, estrès, Depressió, pena, Culpabilitat, timidesa, Antipatia, fàstic...
Positives: Alegria, Humor, Amor, Felicitat, Eufòria, content, Somriure, rialla, Afecte, empatia, Pau, satisfacció...
Ambigües: Sorpresa, Esperança, Compassió, Confusió, imprevist, Motivació, Ajuda, empatia...
La motivació
Causa o raó que mou una persona a actuar d’una manera determinada
Externes
Aspectes tangibles/intangibles
Internes
Auto-impulsada i mantinguda amb el reforç.
Perquè es doni motivació els reptes han de:
- Ser assolibles
- Que generin interès
- Ser reals.
Necessitats humanes: totes les persones tenen necessitats i aquestes es converteixen en una font de motivació - Piràmide de Maslow.
Motivacions esportives (Salvini, Antoneli, 1982)
Primàries
- El joc com activitat humana (agradable)
- L’egoisme com a gust per enfrontar-se amb si mateix, amb els altres i amb la natura.
Secundàries
- Factors psicobiològics per equilibrar l’energia amb la descarrega motriu
- Factors psicològics per motius afectius, estètics
- Factors socioculturals com l’aprovació social, factor econòmic
- Factor psicopatològics com sentiments d’inferioritat, narcisisme
Motivacions esportives (T. Blasco, 1994)
Inici
- Posseir coneixements sobre l’exercici i la salut
- Constitució corporal
- Estatus socioeconòmic
- Comportament dels pares
- Desig d’estar en forma
Mantreniment
- Disposar de temps suficient
- Suport familiar
- Gaudir de l’exercici
- Cohesió grupal
- Programes individualitzats
Abandonament
- Expectatives de resultat massa altes
- Estats emocionals negatius
- Ser fumador
- Falta de temps
Què he d’intetar aconseguir en el moment de dinamitzar un grup?
Com a dinamitzador he de controlar diferents factors i intentar trobar els més motivadors per a cada persona.
- Motivació competitiva
- Motivació cooperativa