Mor una vida es trenca un amor

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,13 KB

EL TEATRE MODERNISTA NATURALISTA I SIMBOLISTA


TEATRE NATURALISTA REGENERACIONISTA

Volien denunciar les injustícies socials i fer que la gent es consciències moralment i políticament. El primer autor del teatre d’idees és Henrik Ibsen, que es converteix en el principal model literari de Barcelona modernista. Una de les seves obres naturalistes, és: Un enemic del poble; per altra banda, la seva darrera etapa va ser de caràcter simbolista. El tema era de l’individu marginat i portador de la veritat alliberadora.


Joan PUIG I FERRETER

Aigües encantades i La Dama enamorada.


TEATRE SIMBOLISTA

L’art per l’art. Apel·les Mestres i Adrià Gual (Teatre Íntim el 1898).


SANTIAGO RUSIÑOL

Barcelona, 1861. La família era burgesa tèxtil de Catalunya i tenien la intenció de què es quedes la empresa familiar. El seu avi, l’apunta a classes de pintura (vocació artística). Era cassat i pare de família, quan s’eludeix de les obligacions socials i familiars, anant-se el 1888 a París.


Així, adopta la imatge de dandi i d’artista:
Adquireix una casa a Sitges (Cau Ferrat), ell viu una vida al marge de les convencions socials conservadora.


Rusiñol era dinamitzador cultural, pintor i novel·lista. La seva obra més coneguda, era: L’aura del senyor Esteve. La seva producció teatral té dues etapes, la primera hi trobem obres simbolistes com El jardí abandonat i en la segona obres més combatives i compromeses amb denúncia social com L’hèroe. També escriu, per defensar un model cultural i lingüístic alternatiu als noucentistes.


En la primera etapa, hi trobem la defensa d’una societat que no ha de ser materialista i ha de viure abocada a la Bellesa. En aquesta etapa trobem un enfrontament típic modernista enter l’artista i la societat. En la segona etapa, trobem escenaris tangibles i personatges més reals en les seves lluites i provocacions, com en l’obra L’hèroe que denuncia les guerres colonials i l’esperit militarisme.


Els modernistes escriuen sobre l’enfrontament de l’home idealista amb la societat del seu entorn. La novel·la exposa amb ironia i lucidesa la relació entre l’artista i la societat. El conflicte entre l’artista i la societat es resol amb una conciliació. El prestigi i el carisma de Rusiñol augmenta, va escriure la crònica dels seus viatges. Mor el 1931 a Aranjuez.



Entradas relacionadas: