Mix de màrqueting: 4 elements clau per a l'èxit
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,8 KB
Elements del màrqueting mix
Els 4 elements del màrqueting:
Producte, preu, promoció i distribució. Aquests elements formen el màrqueting total o màrqueting mix.
Producte:
És un element essencial dins de la política de màrqueting, ja que és l'objecte a través del qual l'empresa pot influir en el mercat. Des del punt de vista del màrqueting, el producte és allò que es pot comprar. És una unitat o conjunt de béns o serveis que tenen un elevat grau de substitució entre ells.
Producte diferenciat: Conjunt de béns que són el resultat de variar un o més atributs d'un producte, de tal manera que el consumidor el pot percebre com una cosa diferent.
Tipus de productes:
- Productes de consum: fungibles/duradors.
- Productes industrials: elements físics adquirits per empreses per a una utilitat específica.
- Serveis: són els productes immaterials o intangibles.
Cartera de productes:
La cartera de productes és la totalitat d'articles que una empresa ofereix en el mercat a tots els consumidors. Si hi ha productes homogenis entre els que fabrica una empresa, aquests formen el que s'anomena una línia de productes. El conjunt de línies de productes forma la gamma. El nombre de línies que formen la gamma s'anomena amplitud de gamma, i el nombre de variants de productes que formen la línia s'anomena profunditat de la línia.
Exemple Danone: Iogurt (natural, Danissimo...), funcionals (Actimel, Essensis...), infantils (Danonino, 1er Danone...).
Cicle de vida del producte:
- Introducció o llançament
- Creixement
- Maduresa
- Declivi
Estratègies de marca:
- Estratègia de marca única: Utilitzar el mateix nom per a tots els productes que fabrica l'empresa. Pot coincidir o no amb el nom de l'empresa. Avantatge: reducció de costos promocionals en llançar un nou producte. Inconvenient: confusió. Recomanada per a productes normals.
- Estratègia de marques múltiples: L'empresa utilitza més d'una marca.
- Estratègia de marques individuals: Nom diferent per a cada producte.
- Estratègia de marca de línia de productes: Mateix nom per als productes relacionats.
- Estratègia de segones marques: Utilitzada per empreses amb marques de prestigi.
- Estratègia de marques de distribuidor: Marques fabricades per la indústria i ofertes al consumidor sota el nom del distribuidor.
Preu:
L'empresa fixa el nivell de preus que més li convingui per aconseguir els seus objectius. El preu està determinat pel cost de producció, la demanda, la competència i les necessitats de promoció. Es pot definir com la quantitat de diners que el comprador lliura al venedor a canvi del producte o servei.
Fixació del preu:
- Basada en la demanda: El nombre de compradors varia segons el preu. Cal analitzar la informació de preus i quantitats venudes, fer enquestes i experimentar amb preus diferents.
- Basada en costos: Posar preu segons càlculs.
- Basada en la competència: Fixar un preu semblant, per sota o per sobre de la competència.
Promoció:
Conjunt de tècniques per comunicar les característiques del producte i potenciar el desig de compra, mantenint els clients habituals.
Publicitat:
Transmissió d'un missatge mitjançant un mitjà de comunicació de masses, pagat per una empresa per influir en el consumidor.
Objectius publicitaris:
- Cridar l'atenció
- Despertar l'interès
- Crear desig
- Conseguir una actuació
Venda personal:
Relació directa entre venedor i client.
Relacions públiques:
Potenciar les relacions de l'empresa amb altres agents socials.
Canal de distribució:
Mitjans utilitzats per fer arribar els productes del productor al consumidor.
- Canal propi o directe: L'empresa productora arriba directament al client.
- Canal extern o aliè: La distribució la fan empreses diferents de la productora.
- Majoristes: Compren als productors o a altres majoristes i venen a altres intermediaris.
- Detallistes: Venen el producte al consumidor final.
- Camí llarg: Productor - majorista - detallista - consumidor.
- Camí curt: Productor - detallista - consumidor.
Estratègies de distribució:
- Distribució exclusiva: Venda en una zona determinada mitjançant un intermediari.
- Distribució selectiva: El fabricant selecciona un nombre limitat de distribuïdors.
- Distribució intensiva: La majoria de punts de venda tenen el producte.
Marxandatge:
Conjunt de mitjans que ajuden a donar sortida a un producte en el punt de venda.
Pla de màrqueting:
Document que regula la política comercial de l'empresa.
Etapes:
- Anàlisi de la situació: Recopilar, analitzar i avaluar dades internes i externes.
- Determinació dels objectius: Definir els objectius quantitatius i qualitatius.
- Elaboració i selecció d'estratègies: Accions per aconseguir els objectius.
- Pla d'acció: Accions concretes basades en el màrqueting mix.
- Elaboració de pressupost: Quantificar el cost del pla.
- Mètodes de control: Mesurar el compliment dels objectius.