O Método Cartesiano e o Racionalismo Filosófico
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en gallego con un tamaño de 5,15 KB
O proxecto cartesiano
O proxecto cartesiano consiste en unificar todas as ciencias nunha soa. Isto para Descartes é posible xa que:
- As ciencias son a sabedoría humana, aínda que se apliquen a diferentes obxectos.
- Existe un método universal, único para todas as ciencias. Con isto oponse á filosofía aristotélica, xa que para Aristóteles a xeometría e a aritmética eran ciencias distintas.
- Aínda que existan ciencias distintas, todas elas forman unha unidade: toda a filosofía é como unha árbore, cuxas raíces son a metafísica, o tronco a física, e as pólas son todas as demais ciencias.
Para Descartes, o seu proxecto debe seguir dúas fases:
- Formular un método para todas as ciencias. Enténdese por método un conxunto de regras certas e fáciles, tales que quen as observe exactamente non tomará nunca nada falso por verdadeiro, e, sen gastar inutilmente ningún esforzo da mente, senón aumentando sempre gradualmente o seu saber, chegará ao coñecemento verdadeiro de todo aquilo do que sexa capaz.
- Desenvolver as diversas ciencias, comezando pola metafísica (que contén os principios do coñecemento), despois pola física (que examina como está composto o Universo), e rematando coas demais ciencias.
O Método Cartesiano
O problema que lle preocupou a Descartes foi o da fundamentación do coñecemento.
Os antecedentes do método podémolos ver na lóxica, por un lado, e na álxebra e na xeometría, polo outro. Deles toma algo, aquilo que é aproveitable, pero rexeita a maior parte porque ou ben son moitas as regras, como no campo da lóxica, ou son abstractas ou confusas, como no campo da álxebra e a xeometría, polo que considera que o seu método é orixinal, constando de poucas regras e concretas.
Descartes sinala catro regras para dirixir correctamente a razón: as dúas primeiras conforman o que se lle chamou parte analítica e as dúas últimas a parte sintética.
- Regra da evidencia: Non admitir nada como verdadeiro sen coñecer con evidencia que o é; é dicir, evitar coidadosamente a precipitación e a prevención, e non comprender nos propios xuízos nada máis que o que se presente á razón tan clara e distintamente que non houbese ningunha ocasión de poñelo en dúbida. Para Descartes, chégase á evidencia mediante:
- Intuición: Visión intelectual directa e inmediata de conceptos ou verdades simples.
- Dedución: Derivación de novas ideas ou conclusións a partir das xa coñecidas por intuición, formando ideas complexas.
- Regra da análise: Dividir cada unha das dificultades que se examinen en tantas partes como sexa posible e requirible para mellor resolvelas, chegando así aos elementos máis simples, evidentes por si mesmos.
- Regra da síntese: Conducir ordenadamente os pensamentos, comezando polos obxectos máis simples e fáciles de coñecer, para ascender pouco a pouco, gradualmente, ata o coñecemento dos máis complexos, supoñendo mesmo unha orde entre aqueles que non se preceden naturalmente uns aos outros.
- Regra da enumeración: Facer en todo enumeracións tan completas e revisións tan xerais que se estea seguro de non omitir nada.
As catro regras do método permítenlle a Descartes iniciar unha aventura intelectual: cuestionar todos os coñecementos recibidos.
O Racionalismo
Coa razón abonda para coñecer. Os seus principais representantes son Descartes, Malebranche, Spinoza e Leibniz.
Características Principais
- Existencia de ideas innatas: Ideas que non proceden da experiencia sensible, senón que se encontran na mente desde o nacemento. O coñecemento verdadeiro baséase nestas ideas, cuxa característica principal é a evidencia (claridade e distinción).
- Busca dun método universal: Inspirado no método matemático e xeométrico, busca garantir a certeza do coñecemento e determinar a verdade ou falsidade das proposicións. Descartes propuxo as súas catro regras; Leibniz foi precursor da lóxica formal; Spinoza intentou aplicar un método demostrativo similar ao xeométrico á ética.
- Confianza plena na razón humana: Considérase a principal ferramenta para alcanzar a verdade e comprender a realidade.
- O mecanicismo: Concepción do mundo como unha gran máquina, onde todo se explica por causas eficientes (choques e movementos de materia), rexeitando as causas finais aristotélicas.
- Metafísica baseada na idea de substancia: Defínese substancia como aquilo que existe por si mesmo e non necesita doutra cousa para existir. Descartes distinguiu tres substancias (Deus, pensamento e extensión/materia); Spinoza afirmou a existencia dunha única substancia (Deus ou Natureza); Leibniz propuxo a existencia de infinitas substancias simples (mónadas).