Mètodes i Estils d'Ensenyament: Guia Completa per a Docents

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Diseño e Ingeniería

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,91 KB

Mètodes i Estils d'Ensenyament: Definició

La forma de dirigir les operacions de l'ensenyament.

Un mètode és la manera d'obrar, el procediment que se segueix per ensenyar.

Mètodes i Estils (II): Decisions Prèvies

Fase Pre-impacte: Abans del Contacte Personal P-A

  • Objectius
  • Continguts (activitats: quantitat, qualitat, ordre)
  • Organització (logística)
  • Informació
  • Recursos

Durant l'Execució (Impacte)

  • Temps
  • Ritme d'execució
  • Informació (Feedback, Coneixement de Resultats, reforços,...)

Decisions Després de l'Execució (Post-impacte)

  • Informació (coneixement de resultats)

Mètodes i Estils (IV): Aprenentatge per Repetició

Característiques

  • Basat en un model a reproduir (solució concreta de provat rendiment)
  • L'aprenentatge es produeix per repetició (importància del resultat)
  • Alt component de pràctica
  • El professor intervé en tot el procés
  • Afavoreix el control
  • Estils: A, B, C, D, E
  • Operacions cognitives: memorització i record. Conformitat cognitiva

Mètodes i Estils (V): Recerca i Descobriment

Característiques

  • Basat en el plantejament d'un problema a resoldre (amb repte, solució desconeguda i abastable)
  • L'aprenentatge es produeix pel procés de recerca i descobriment
  • Participació de l'activitat cognitiva i l'activitat física (AF)
  • Major o menor intervenció del docent, segons l'estil
  • Necessita temps
  • Estils: F, G, H, I

Teoria de la Dissonància Cognitiva (Festinger)

La dissonància cognitiva es produeix quan l'entorn proporciona a l'individu una informació que no troba congruent.

Alternatives davant la Dissonància

  • Iniciar accions per reduir la dissonància i/o entrar en conformitat cognitiva.
  • Mantenir-se en un estat de dissonància a nivell inconscient.

Dissonància Cognitiva: Procés de Recerca i Solució

E (problema)         Indagació          Solucions
Dissonància          Recerca            Descobriment
cognitiva
Insatisfacció        Buscar respostes   Satisfacció

Estil A: Comandament Directe

Característiques

  • Mètode basat en el model.
  • Total protagonisme del professor en la presa de decisions.
  • Relació directa entre professor i alumne.
  • Model preestablert per a tothom.
  • Màxim control.
  • Objectius i continguts de rendiment.
  • Organització massiva o per grups.
  • Motivació extrínseca.

Estructura

Decisions Prèvies

  • Professor: Defineix objectius de sessió/activitat, organització de l'espai i participants, informació, temps.
  • Alumne: Escolta la informació.

Durant l'Execució

  • Professor: Transmet informació, determina temps d'inici, final i ritme. Organitza.
  • Alumne: Executa i segueix instruccions.

Després de l'Execució

  • Professor: Corregeix (massiva o individualment). Avalua en funció del model.
  • Alumne: Pren consciència dels errors per corregir l'execució.

Estil B: Ensenyament Basat en la Tasca

Característiques

  • Mètode basat en la tasca.
  • Traspàs de decisions a l'alumne.
  • Diferents nivells de dificultat.
  • Objectius i continguts de rendiment, recreatius, aprenentatge.
  • Organització per grups.
  • Motivació extrínseca i intrínseca.

Estructura

Decisions Prèvies

  • Professor: Determina objectius. Organitza espai i participants. Pot confeccionar una fitxa de tasques per als alumnes.
  • Alumne: Pren decisions de manera independent d'acord amb l'execució de la tasca.

Durant l'Execució

  • Professor: Presenta els models. Determina la durada de la tasca. Ofereix feedback i reforços individuals. Corregeix l'organització.
  • Alumne: Decideix el nivell de dificultat, ritme d'execució, moment d'inici i final. S'implica en el procés de control.

Després de l'Execució

  • Professor: Corregeix grupalment. Avalua en funció del nivell de cadascú i del seu progrés.
  • Alumne: Pren consciència dels errors i del nivell propi.

Estil C: Ensenyament Recíproc

Característiques

  • Mètode basat en la parella o petits grups.
  • Un observador i un executant.
  • Model igual per a tots o diferent segons nivells.
  • Feedback immediat i individual.
  • Millor comprensió de l'execució o les seves parts.
  • Objectius i continguts de rendiment o aprenentatge.
  • Organització en parelles o petits grups.
  • Motivació extrínseca i intrínseca.

Estructura

Decisions Prèvies

  • Professor: Ídem Estil B. Prepara la fitxa d'observació.
  • Alumne: Escolta les explicacions i comprèn la fitxa d'observació.

Durant l'Execució

  • Professor: Aclareix dubtes sobre la informació a l'observador i el seu paper durant l'execució.
  • Alumne: L'executant executa i l'observador observa i comenta l'execució segons criteris.

Després de l'Execució

  • Professor: Supervisa l'acció dels observadors. S'inhibeix durant les correccions.
  • Alumne: L'executor escolta les correccions i pren consciència per a la propera execució. L'observador decideix si l'execució ha estat correcta.

Estil D: Autoavaluació

Ídem que Estil C, però de manera individual.

  • Intervenció del professor per ajudar a percebre l'execució i les parts que especifiquen els criteris.
  • Adequat per a tècniques que impliquin un resultat quantificable, jocs de precisió (feedback propi).

Estil E: Inclusió

Ídem que Estil B (assignació de tasques), però amb tasques diferents segons la dificultat.

  • Toc de dits + avantbraç
  • Servei baix + recepció + dits
  • Servei dalt + recepció + dits

Seleccionar el factor que determina el grau de dificultat de la sèrie.

  • L'alumne decideix el propi nivell d'execució, amb orientació del professor.
  • Adequat per al tractament de la diversitat.
  • Existència o no d'una fitxa.
  • Aplicat a grups o programa individual.

Estil F: Descobriment Guiat

Característiques

  • Basat en la guia del descobriment.
  • Paper mediador del professor a través de preguntes o situacions.
  • Presentació d'un problema que ha de provocar la recerca d'una solució (procés convergent).
  • Objectius i continguts d'aprenentatge o recreació.
  • Organització variable.
  • Motivació intrínseca.
  • S'ha de preparar la seqüència de preguntes i respostes.

Estructura

Decisions Prèvies

  • Professor: Ho decideix tot.
  • Alumne: Escolta les explicacions.

Durant l'Execució

  • Professor: Planteja el problema. Organitza l'espai i els alumnes. Planteja la seqüència de preguntes. Dóna la resposta al final.
  • Alumne: Analitza el problema. Executa una possible solució. Escolta les preguntes. Segueix el procés.

Després de l'Execució

  • Professor: Avalua analitzant la resposta. Feedback implícit en el procés.
  • Alumne: Participa en l'avaluació en comprovar la validesa de la resposta.

Aplicació

  • Joves i adults: Treballs d'estratègia i comprensió de conceptes. Tàctiques concretes.
  • Infants: Aprenentatge de conceptes bàsics i aspectes tècnics senzills (equilibri, xut,...).

Estil G: Resolució de Problemes

Característiques

  • Basat en el descobriment per part de l'alumne.
  • El professor planteja un problema i dóna mitjans.
  • L'alumne ha de descobrir qualsevol resposta que resolgui el problema (procés divergent).
  • Presentació del problema.
  • Objectius i continguts d'aprenentatge o recreació.
  • Organització variable.
  • Motivació intrínseca.
  • Importància dels mitjans per al descobriment.

Estructura

Decisions Prèvies

  • Professor: Ho decideix tot.
  • Alumne: Escolta les explicacions.

Durant l'Execució

  • Professor: Planteja el problema, espera les solucions, reforça l'èxit i encoratja a buscar solucions si no són encertades.
  • Alumne: Analitza el problema, prova les solucions, s'autoavalua.

Després de l'Execució

  • Professor: Confirma la solució/ns correctes.
  • Alumne: Compara la seva solució amb la dels altres.

Aplicació de l'Estil

  • Joves i adults: Treballs d'estratègia (capacitat de resoldre problemes tàctics).
  • Infants: Aprenentatge de diferents possibilitats tècniques i tàctiques, treballs d'expressió corporal.

Al final s'han d'exposar les solucions trobades.

Estil H: Programa Individualitzat

  • Experiències prèvies.
  • Programes de condicionament físic.
  • Aplicació a alumnes iniciats.

Estil I: Lliure Exploració

  • Posar música i ballar.
  • Donar material i experimentar.
  • Aplicació en treballs de composició, d'experimentació (psicomotricitat).

Entradas relacionadas: