Mètodes i Estils d'Ensenyament: Guia Completa per a Docents
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Diseño e Ingeniería
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,91 KB
Mètodes i Estils d'Ensenyament: Definició
La forma de dirigir les operacions de l'ensenyament.
Un mètode és la manera d'obrar, el procediment que se segueix per ensenyar.
Mètodes i Estils (II): Decisions Prèvies
Fase Pre-impacte: Abans del Contacte Personal P-A
- Objectius
- Continguts (activitats: quantitat, qualitat, ordre)
- Organització (logística)
- Informació
- Recursos
Durant l'Execució (Impacte)
- Temps
- Ritme d'execució
- Informació (Feedback, Coneixement de Resultats, reforços,...)
Decisions Després de l'Execució (Post-impacte)
- Informació (coneixement de resultats)
Mètodes i Estils (IV): Aprenentatge per Repetició
Característiques
- Basat en un model a reproduir (solució concreta de provat rendiment)
- L'aprenentatge es produeix per repetició (importància del resultat)
- Alt component de pràctica
- El professor intervé en tot el procés
- Afavoreix el control
- Estils: A, B, C, D, E
- Operacions cognitives: memorització i record. Conformitat cognitiva
Mètodes i Estils (V): Recerca i Descobriment
Característiques
- Basat en el plantejament d'un problema a resoldre (amb repte, solució desconeguda i abastable)
- L'aprenentatge es produeix pel procés de recerca i descobriment
- Participació de l'activitat cognitiva i l'activitat física (AF)
- Major o menor intervenció del docent, segons l'estil
- Necessita temps
- Estils: F, G, H, I
Teoria de la Dissonància Cognitiva (Festinger)
La dissonància cognitiva es produeix quan l'entorn proporciona a l'individu una informació que no troba congruent.
Alternatives davant la Dissonància
- Iniciar accions per reduir la dissonància i/o entrar en conformitat cognitiva.
- Mantenir-se en un estat de dissonància a nivell inconscient.
Dissonància Cognitiva: Procés de Recerca i Solució
E (problema) Indagació Solucions Dissonància Recerca Descobriment cognitiva Insatisfacció Buscar respostes Satisfacció
Estil A: Comandament Directe
Característiques
- Mètode basat en el model.
- Total protagonisme del professor en la presa de decisions.
- Relació directa entre professor i alumne.
- Model preestablert per a tothom.
- Màxim control.
- Objectius i continguts de rendiment.
- Organització massiva o per grups.
- Motivació extrínseca.
Estructura
Decisions Prèvies
- Professor: Defineix objectius de sessió/activitat, organització de l'espai i participants, informació, temps.
- Alumne: Escolta la informació.
Durant l'Execució
- Professor: Transmet informació, determina temps d'inici, final i ritme. Organitza.
- Alumne: Executa i segueix instruccions.
Després de l'Execució
- Professor: Corregeix (massiva o individualment). Avalua en funció del model.
- Alumne: Pren consciència dels errors per corregir l'execució.
Estil B: Ensenyament Basat en la Tasca
Característiques
- Mètode basat en la tasca.
- Traspàs de decisions a l'alumne.
- Diferents nivells de dificultat.
- Objectius i continguts de rendiment, recreatius, aprenentatge.
- Organització per grups.
- Motivació extrínseca i intrínseca.
Estructura
Decisions Prèvies
- Professor: Determina objectius. Organitza espai i participants. Pot confeccionar una fitxa de tasques per als alumnes.
- Alumne: Pren decisions de manera independent d'acord amb l'execució de la tasca.
Durant l'Execució
- Professor: Presenta els models. Determina la durada de la tasca. Ofereix feedback i reforços individuals. Corregeix l'organització.
- Alumne: Decideix el nivell de dificultat, ritme d'execució, moment d'inici i final. S'implica en el procés de control.
Després de l'Execució
- Professor: Corregeix grupalment. Avalua en funció del nivell de cadascú i del seu progrés.
- Alumne: Pren consciència dels errors i del nivell propi.
Estil C: Ensenyament Recíproc
Característiques
- Mètode basat en la parella o petits grups.
- Un observador i un executant.
- Model igual per a tots o diferent segons nivells.
- Feedback immediat i individual.
- Millor comprensió de l'execució o les seves parts.
- Objectius i continguts de rendiment o aprenentatge.
- Organització en parelles o petits grups.
- Motivació extrínseca i intrínseca.
Estructura
Decisions Prèvies
- Professor: Ídem Estil B. Prepara la fitxa d'observació.
- Alumne: Escolta les explicacions i comprèn la fitxa d'observació.
Durant l'Execució
- Professor: Aclareix dubtes sobre la informació a l'observador i el seu paper durant l'execució.
- Alumne: L'executant executa i l'observador observa i comenta l'execució segons criteris.
Després de l'Execució
- Professor: Supervisa l'acció dels observadors. S'inhibeix durant les correccions.
- Alumne: L'executor escolta les correccions i pren consciència per a la propera execució. L'observador decideix si l'execució ha estat correcta.
Estil D: Autoavaluació
Ídem que Estil C, però de manera individual.
- Intervenció del professor per ajudar a percebre l'execució i les parts que especifiquen els criteris.
- Adequat per a tècniques que impliquin un resultat quantificable, jocs de precisió (feedback propi).
Estil E: Inclusió
Ídem que Estil B (assignació de tasques), però amb tasques diferents segons la dificultat.
- Toc de dits + avantbraç
- Servei baix + recepció + dits
- Servei dalt + recepció + dits
Seleccionar el factor que determina el grau de dificultat de la sèrie.
- L'alumne decideix el propi nivell d'execució, amb orientació del professor.
- Adequat per al tractament de la diversitat.
- Existència o no d'una fitxa.
- Aplicat a grups o programa individual.
Estil F: Descobriment Guiat
Característiques
- Basat en la guia del descobriment.
- Paper mediador del professor a través de preguntes o situacions.
- Presentació d'un problema que ha de provocar la recerca d'una solució (procés convergent).
- Objectius i continguts d'aprenentatge o recreació.
- Organització variable.
- Motivació intrínseca.
- S'ha de preparar la seqüència de preguntes i respostes.
Estructura
Decisions Prèvies
- Professor: Ho decideix tot.
- Alumne: Escolta les explicacions.
Durant l'Execució
- Professor: Planteja el problema. Organitza l'espai i els alumnes. Planteja la seqüència de preguntes. Dóna la resposta al final.
- Alumne: Analitza el problema. Executa una possible solució. Escolta les preguntes. Segueix el procés.
Després de l'Execució
- Professor: Avalua analitzant la resposta. Feedback implícit en el procés.
- Alumne: Participa en l'avaluació en comprovar la validesa de la resposta.
Aplicació
- Joves i adults: Treballs d'estratègia i comprensió de conceptes. Tàctiques concretes.
- Infants: Aprenentatge de conceptes bàsics i aspectes tècnics senzills (equilibri, xut,...).
Estil G: Resolució de Problemes
Característiques
- Basat en el descobriment per part de l'alumne.
- El professor planteja un problema i dóna mitjans.
- L'alumne ha de descobrir qualsevol resposta que resolgui el problema (procés divergent).
- Presentació del problema.
- Objectius i continguts d'aprenentatge o recreació.
- Organització variable.
- Motivació intrínseca.
- Importància dels mitjans per al descobriment.
Estructura
Decisions Prèvies
- Professor: Ho decideix tot.
- Alumne: Escolta les explicacions.
Durant l'Execució
- Professor: Planteja el problema, espera les solucions, reforça l'èxit i encoratja a buscar solucions si no són encertades.
- Alumne: Analitza el problema, prova les solucions, s'autoavalua.
Després de l'Execució
- Professor: Confirma la solució/ns correctes.
- Alumne: Compara la seva solució amb la dels altres.
Aplicació de l'Estil
- Joves i adults: Treballs d'estratègia (capacitat de resoldre problemes tàctics).
- Infants: Aprenentatge de diferents possibilitats tècniques i tàctiques, treballs d'expressió corporal.
Al final s'han d'exposar les solucions trobades.
Estil H: Programa Individualitzat
- Experiències prèvies.
- Programes de condicionament físic.
- Aplicació a alumnes iniciats.
Estil I: Lliure Exploració
- Posar música i ballar.
- Donar material i experimentar.
- Aplicació en treballs de composició, d'experimentació (psicomotricitat).