La memòria: bases, processos i tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,08 KB

Introducció

És la capacitat d'adquirir, emmagatzemar i recuperar la informació. És la capacitat mental a la que exigim més esforç. Som qui som gràcies al que recordem. Sense memòria no podríem aprendre, ni percebre, ni pensar. No podríem expressar idees. La memòria elabora i conserva els records. Actualitza les nostres idees, plans, habilitats. Recorda i oblida el que vol.

Bases de la Memòria

Els records són conexions entre neurones. Sabem que la base de la memòria: 1 està a l'escorça cerebral 2 Hemisferi dret (records visuals) 3 Hemisferi esquerre (records verbals) 4 El lòbul temporal.

Processos Bàsics, funció de la memòria

Recollir informació nova, organitzar-la perquè tingui sentit i l'enregistra, recuperar-la quan calgui. Procés: a) Codificació. Incorpora info i l'enregistra. Tipus de Codi: Visual/Acústics/Verbals (paraules)/Significats b) Emmagatzematge: es guarda fins que ens faci falta c) Recuperació.

Estructura de la Memòria

Teoria multimagatzem: a) Memòria sensorial: registra info que arriba als sentits i ens permet reconèixer sensacions i conèixer les característiques físiques dels estímuls. b) Memòria a curt termini: guarda la info que necessitem en el moment present. c) Memòria a llarg termini: conserva el nostre coneixement del món per utilitzar-los posteriorment.

Tipus de Memòria

Declarativa: (saber que) conceptes/dades/és conscient. Procedimental: (saber com) -inmune a l'oblit (coneixement del llenguatge i el món/coneixement matemàtic)

Oblit

Recordar: vol dir tornar a passar pel cor. Els records no són copies exactes de la realitat. Factors que influeixen en el record: 1 recordem millor allò que es relaciona amb situacions emocionals. 2 La recuperació d'un record és més fàcil si es succeix en el mateix context que es va produir l'aprenentatge. 3 l'estat d'ànim afecta al record (enregistrem millor el que és nou i emotiu. 4 recordem omplint els buits de la mem. La bona salut de la mem depèn de l'oblit. Per la psicoanàlisi (oblidar és un mecanisme de defensa/la ment es defensa d'experiències doloroses) el passat no es pot reescriure però es pot dominar l'impacte.

Distorsions i Alteracions

Distorsions: errors normals de la nostra memòria. Tothom oblida coses. a) el temps afableix la memòria. Les experiències noves difuminen les més antigues. b) Distracció: quan estem preocupats oblidem altres coses c) Bloqueig: és una cerca d'info frustrada d) atribució errònia: consisteix en atribuir un record a una font errònia. e) suggestionabilitat: es refereix a les memòries falses f) propensió: reelaborem els nostres records perquè encaixin amb els nostres valors i creences. g) persistència: consisteix a no poder oblidar les situacions traumàtiques. Alteracions: trastorns lleus: 1 prosopagnòsia (incapacitat per reconèixer cares) 2 Deja vú (la retina veu el moment abans que el cervell ho rebi). Trastorns Greus: A) Amnèsia (incapacitat per recordar. pèrdua total o parcial de la memòria: 1 Amnèsia anterògrada: incapacitat d'adquirir info nova després d'una lesió. 2 Amnèsia retrograda: incapacitat per recordar el passat (pots fer records nous) 3 Amnèsia psicògena: amnèsia respecte al trauma en persones que han patit violència i agressions. 4 Demència senil: deteriorament de totes les funcions cognitives: -1r símptoma pèrdua de memòria. -10-15% de persones amb demència. 5 Amnèsia funcional: provocades per l'estil de vida (estrès, canvis de feina, pressió) B) Hipermèsia: augment de la capacitat de retenir. C) Paramèsia: elaboració de falsos records (confabulacions/mentiders compulsius) TAULA memòria col·lectiva: corrent de pensament continu, natural i lligat a la vida/ se situa dins del grup/limits fràgils, irregulars/amplia i diversa/se sustenta sobre les tradicions/es el grup vist des de dins. Història: corrent de pensament artificial que obeeix a una esquematització de tall didàctic/se situa fora del grup/limits fixats clarament/mancada de variacions/ho fa sobre els fets i els successos/el grup vist des de fora.

Entradas relacionadas: