La mediació de consum: un procediment imparcial i expert

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,01 KB

La mediació de consum és un procediment que es caracteritza per la intervenció d'una tercera persona imparcial i experta. Aquest procediment està basat en els principis de la llei 22/2010, codi de consum de Catalunya, que estableix que les mediacions de consum són voluntàries, imparcials i confidencials.

Requisits de la mediació de consum:

  • Les parts en conflicte
  • Objecte de la reclamació
  • Documentació aportada

Persona consumidora:

La persona consumidora és protegida i busca un mediador que la protegeixi de l'empresari.

Mediador:

El mediador ajuda la persona consumidora a situar-se enfront de l'empresari per aconseguir una negociació més justa i equilibrada.

L'empresari:

L'empresari col·labora per solucionar el conflicte i evitar sancions.

Una mediació de consum:

Segons l'article 126.10 del Codi Civil, l'òrgan o organisme de titularitat pública dependent, una administració pública catalana, juntes arbitrals, organitzacions de consumidors i col·legis professionals poden actuar com a mediadors de consum.

Arbitratge de consum. Les parts:

Segons l'article 111.2 del Codi Civil, el reclamant és la persona consumidora o usuària, mentre que el reclamat és una persona física o jurídica, pública o privada, que realitza un negoci o una professió comercialitza béns o serveis.

Característiques:

El sistema d'arbitratge de consum és voluntari, gratuït, executiu i objectiu.

Organització: les juntes arbitrals de consum

  • Òrgans administratius de gestió de l'arbitratge que presten serveis de caràcter tècnic, administratiu i de secretariat
  • Es constitueixen mitjançant acords subscrits
  • Composició: president/a i secretari/ària, càrrecs que recauen en persones al servei de les administracions públiques
  • Quan es creen delegacions territorials o sectorials de la junta arbitral de consum

Els òrgans arbritals:

  • Els àrbitres es constitueixen en la junta arbitral de consum i són proposats pel president d'aquest mateix organisme
  • Els àrbitres acreditats, a proposta de l'administració, han de ser llicenciats en dret
  • Les persones proposades han de sol·licitar l'acreditació al president de la junta arbitral de consum en la qual volen intervenir

Funcions dels òrgans arbritals:

Els òrgans arbritals, ja siguin unipersonals o col·legis, són els encarregats de decidir sobre la solució dels conflictes.

Tipus de tipologia:

  • Òrgans arbritals unipersonals: un únic àrbitre designat entre una llista d'àrbitres acreditats proposats per l'Administració Pública
  • Òrgans arbritals col·legiats: tres àrbitres acreditats, escollits cadascun d'ells a través del sistema de torn entre els proposats per l'administració

Conveni arbitral amb les empreses:

  • Les empreses o comerciants poden formular per escrit, ja sigui per via electrònica o qualsevol altre suport
  • Aquest tràmit s'ha de realitzar a través del sistema arbitral de consum
  • En cas de no constar aquests extrems, les ofertes han de ser conegudes per la junta arbitral
  • S'atorga el distintiu oficial corresponent

Procediment arbitral de consum:

El procediment arbitral de consum es basa en els principis d'audiència, contradicció, igualtat, oralitat, antiformalisme i confidencialitat.

Tipus:

  • En equitat: tenint en compte el sentit comú
  • En dret: basant-se estrictament en allò que regulen les lleis vigents en cada cas

Procediment:

  • Sol·licitud d'arbitratge, que ha de complir els requisits previstos a l'article 34 del Reial Decret 231/2008
  • S'admet
  • Mediació en el procediment arbitral

Laude:

  • El laude es decideix per majoria de vots motivats
  • Es dicta en sis mesos des de l'inici del procediment, però es pot acordar una pròrroga de fins a dos mesos

Continguts:

El laude ha de contenir el lloc i la data en què es dicta, el nom i cognom de l'àrbitre i de les parts, els punts controvertits objecte de l'arbitratge, les al·legacions de les dues parts, les proves practicades, la decisió sobre cada punt acordat al laude, el vot de la majoria i la signatura dels àrbitres.

Anul·lació del laude:

El laude només pot ser anul·lat si la part sol·licitant anul·lació acredita que el conveni arbitral no existeix o no és vàlid, que no ha estat degudament notificada de la designació d'un àrbitre o de les actuacions arbitrals, que els àrbitres han resolt sobre qüestions no sotmeses a la seva decisió, que el laude és contrari a l'ordre públic o que la designació dels àrbitres o el procediment arbitral no s'ha ajustat a l'acord entre les parts.

Termini d'anul·lació:

Les parts tenen 2 mesos des de la notificació del laude per demanar la seva anul·lació davant l'audiència provincial del lloc on es va dictar el laude.

Entradas relacionadas: