Màrqueting: Producte, Preu i Cicle de Vida
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,18 KB
El Màrqueting
El màrqueting és el conjunt d'activitats que desenvolupa una empresa encaminades a satisfer les necessitats i desitjos del consumidor per tal d'aconseguir un benefici. El producte és un element essencial dins de la política de màrqueting, ja que és l'objecte a través del qual l'empresa pot influir en el mercat. El producte és tot allò que es desitja comprar. El producte com una unitat o conjunt de béns o serveis que tenen un elevat grau de substitució entre ells.
Producte diferenciat: és el conjunt de béns que són el resultat de variar un o més atributs d'un producte, de tal manera que el consumidor el pot percebre com una cosa nova i diferent. Sovint, l'èxit comercial s'aconsegueix quan es llança al mercat un producte nou que no es comercialitzava abans i que presenta unes característiques que són atractives per als consumidors, això és innovació.
Cicle de vida d'un producte
- Etapa d'introducció o llançament: constitueix la sortida al mercat d'un nou producte, pot ser un producte nou o bé una innovació d'un ja existent. Si el producte és desconegut, les vendes són baixes i el creixement lent.
- Etapa de creixement: el producte comença a ser conegut i les vendes experimenten un fort creixement. La publicitat canvia d'informativa a persuasiva.
- Etapa de maduresa: la velocitat de creixement de les vendes comença a estabilitzar-se. Les vendes es mantenen durant algun temps. La publicitat busca nous consumidors. S'intenta aconseguir nous clients amb arguments cada cop més sofisticats.
- Etapa de declinació o saturació: les vendes cauen de manera considerable. L'empresa s'ha de plantejar si rellança el producte, si busca nous usos i utilitats, si es concentra en un segment del mercat o si el deixa de comercialitzar. Ha d'intentar no perjudicar ni els clients ni la imatge de l'empresa, ni tampoc no ha de deixar forats per a la competència.
L'envàs
Abans de la compra:
- Identificació fàcil. Un producte tingui una personalitat, forma, color, etc.
- Associació de continuant i contingut, embolcalls són de paper, cartró, acetat, etc. En aquests casos, els dibuixos, les lletres de l'etiqueta han d'evidenciar què hi ha a l'interior.
- Atractiu i impactant: ha de tenir una combinació de forma i colors que resulti atractiva.
Després de la compra:
- Fàcil d'obrir. Una obertura fàcil, sobretot en llaunes, caixes de cartró, etc.
- Comoditat: envàs que conté un producte d'ús repetitiu, que presenti facilitat d'obertura i de tancament, a una bona conservació del producte en diferents circumstàncies i èpoques de l'any.
- Facilitat d'emmagatzematge.
La marca
És un nom, un terme, un símbol o disseny o una combinació de tots aquests elements que tracta d'identificar els béns i serveis d'una empresa i diferenciar-los dels de la competència.
- Estratègia de marca única: suposa utilitzar el mateix nom per a tots els productes que fabrica l'empresa. Pot coincidir amb el nom de l'empresa (marca paraigua). Avantatge: la reducció de costos promocionals quan es llança un nou producte al mercat. L'inconvenient és que el fracàs d'algun producte pot afectar al prestigi de l'empresa.
- Estratègia de marques múltiples: estratègia de marques individuals, posar un nom diferent per a cada producte que comercialitza l'empresa. Estratègia de marca per la línia de productes. Utilitza el mateix nom per a aquells productes que tenen relació entre si. Estratègia de segones marques. La utilitzen aquelles empreses que tenen en el mercat altres marques de més prestigi.
- Estratègia de marques de distribuïdor: són aquelles marques fabricades per un determinat industrial i que són ofertades al consumidor sota el nom o marca del distribuïdor o detallista, que serà el que realitzi totes les activitats de promoció i comunicació amb relació a aquestes.
El preu
És la quantitat de diners que el comprador d'un determinat producte o servei lliura al venedor a canvi de la seva adquisició. El preu és la variable del màrqueting que influeix més ràpidament en les decisions del comprador, depèn únicament de la voluntat de l'empresa, la demanda del mercat, la competència i la fase del cicle de vida en què es troba el producte.
Analitzar la informació que té l'empresa corresponent a preus i quantitats venudes en el passat. Fer una enquesta als consumidors per detectar quantes unitats comprarien a diferents preus. Aplicar tècniques d'experimentació posant preus diferents en territoris semblants i veure el seu impacte en les vendes. Quan la quantitat demandada d'un producte varia en més proporció que el preu es diu que la demanda és elàstica, en cas contrari es diu que és inelàstica.
Fixació de preus basada en la competència
- Fixar un preu semblant al de la competència, es fa quan el producte és poc diferenciat respecte del de la competència i quan té una àmplia distribució.
- Fixar un preu per sota del de la competència: pretén compensar el preu més baix amb un nombre més gran de clients, aconsegueix ingressos superiors.
- Fixar un preu per sobre del de la competència: quan el client considera el producte millor que el de la competència, està disposat a pagar-ne més. Marca molt ben considerada en el mercat.
Estratègia de preus
- Estratègia de preus màxims: comença amb un preu molt alt i dirigit a un sector molt reduït i d'elit, es pot rebaixar el preu amb la intenció d'arribar a altres segments del mercat, adequada per a productes que no tinguin competència i que presentin una novetat, ordinadors portàtils.
- Estratègia de preus de penetració: introduir el producte en el mercat a un preu més baix que el de la competència amb la intenció d'aconseguir una quota de mercat determinada, es pot apujar el preu fins a equiparar-lo al de la competència, pot presentar el risc que les empreses del sector reaccionin rebaixant també els preus, entrar en una guerra de preus.
- Estratègia de preus psicològics. La manera com el mercat percep la quantia del preu i en l'associació que fa el consumidor del preu i característiques o atributs del producte.
- Preu habitual: preu dels productes de consum freqüent que comparteixen la majoria de marques del mercat i que acostuma a ser difícil de modificar.
- Preu de prestigi: preu alt que s'associa a un producte o un servei de qualitat.
- Preu arrodonit: tracta d'un preu rodó o també una mica per sota per donar la sensació que val menys.
- Preu segons valor percebut, relació a la satisfacció que li proporciona el determinat bé o servei.
- Preu de referència: preu estàndard amb el qual els consumidors comparen un preu.
Estratègia en funció del cicle de vida del producte: en la fase de creixement, l'increment de les vendes permet abaixar preus. En la fase de maduresa és bo aplicar polítiques de promoció del producte o aplicació de descomptes per aconseguir clients fidels. En la fase de saturació, els preus s'han d'abaixar inevitablement.