Maria Montessori: Mètode i Principis Pedagògics

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB

Maria Montessori

Casa dei Bambini

El 1907, Maria Montessori va fundar la Casa dei Bambini, o Casa dels Nens, a Roma.

Principis Pedagògics i Aportació

Mètode propi

  • Principis pedagògics:
    • Coneixement científic del nen.
    • Individualitat.
    • Ambient lliure.
    • Autoeducació.
    • Intervenció discreta, prudent i respectuosa de l'adult.
    • El nen tendeix a desenvolupar-se espontàniament, però troba dues dificultats: l'ambient, que no li possibilita els mitjans necessaris, i l'adult, que li crea obstacles per la seva impaciència o per no comprendre la seva naturalesa.
  • Planteja crear un ambient adequat al nen, a través d'un estudi científic de l'ambient lliure d'obstacles, amb mobiliari i materials adequats als nens, on aquests han de col·laborar en la disposició del local i en la seva conservació.
  • El paper de l'adult ha de ser d'observador, per a dirigir els nens cap a les activitats útils i eliminar les inútils. La seva funció més important és la de preparació de l'ambient. Els nens han de ser ajudats i no servits.
  • Eixos de treball del mètode: autonomia, desenvolupament interior i control complet del moviment.
  • Activitats:
1. Activitats de la vida pràcticaA. Activitats per a la cura de si mateixVestir-se, desvestir-se, mocar-se...
B. Activitats per a la cura del mediExercicis generals: escombrar, netejar objectes, parar taula...
Exercicis específics: tallar amb tisores, doblegar roba...
C. Activitats per a aprendre les relacions socialsSaludar, presentar-se, demanar permís...
2. Activitats per al desenvolupament.Activitats per a l'educació dels sentits
Activitats per al desenvolupament del llenguatge, les matemàtiques...
  • Materials:

Materials per a la vida pràctica: objectes d'ús comú per a la cura d'un mateix i per a la cura de l'ambient (raspall, tovallola, sabó, escombra...). Va crear els bastidors, materials per exercitar activitats de la vida pràctica com pujar i baixar cremalleres...

Materials per al desenvolupament. Materials estructurats amb un ús específic. L'educador ha d'ensenyar el seu ús. Pretenen potenciar la intel·ligència del nen i facilitar aprenentatges bàsics culturals corresponents a la seva edat.

  • Requisits dels materials: estètica, motivadors, autocontrol.
    • Tipus de materials:
Per a l'educació dels sentitsCaixa de sons, taules de diferents textures, ampolletes de sabors...
Per al coneixement de les tres dimensionsCilindres per encaixar, la torre rosa, llistons de longitud...
Per a l'aprenentatge de la lecturaAbecedari mòbil, targetes amb noms i imatges, targetes d'ordres...
Per a l'aprenentatge dels númerosLlistons amb números, noms i targetes...
Per a l'aprenentatge de les figures geomètriquesCaixa de triangles, caixa de rectangles, caixa hexagonal...
  • La lliçó dels tres temps:

És un recurs que pot utilitzar-se per introduir nous aprenentatges i per aprendre a utilitzar el material correctament.

Primer tempsIndicar i mostrar el que s'ha d'aprendre.
Segon tempsExercici i reforç de l'aprenentatge.
Tercer tempsMemorització i resultat de l'aprenentatge. Si el nen/a resol adequadament la tasca, podem iniciar un altre aprenentatge; en cas contrari, tornem al segon temps.

Només es plantegen al nen aprenentatges que sigui capaç d'assolir.

Influències i Crítiques

La seva obra es va estendre en pocs anys per tot Europa, els EUA i Àsia, i ella mateixa va tenir l'oportunitat de difondre el seu mètode. Els seus materials han inspirat molts dels actuals joguets educatius.

També va rebre crítiques per la creació de materials sofisticats i artificiosos, i per no donar suficients possibilitats als nens de treballar conjuntament.

Entradas relacionadas: