Maria Montessori: Mètode i Principis Pedagògics
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,22 KB
Maria Montessori
Casa dei Bambini
El 1907, Maria Montessori va fundar la Casa dei Bambini, o Casa dels Nens, a Roma.
Principis Pedagògics i Aportació
Mètode propi
- Principis pedagògics:
- Coneixement científic del nen.
- Individualitat.
- Ambient lliure.
- Autoeducació.
- Intervenció discreta, prudent i respectuosa de l'adult.
- El nen tendeix a desenvolupar-se espontàniament, però troba dues dificultats: l'ambient, que no li possibilita els mitjans necessaris, i l'adult, que li crea obstacles per la seva impaciència o per no comprendre la seva naturalesa.
- Planteja crear un ambient adequat al nen, a través d'un estudi científic de l'ambient lliure d'obstacles, amb mobiliari i materials adequats als nens, on aquests han de col·laborar en la disposició del local i en la seva conservació.
- El paper de l'adult ha de ser d'observador, per a dirigir els nens cap a les activitats útils i eliminar les inútils. La seva funció més important és la de preparació de l'ambient. Els nens han de ser ajudats i no servits.
- Eixos de treball del mètode: autonomia, desenvolupament interior i control complet del moviment.
- Activitats:
1. Activitats de la vida pràctica | A. Activitats per a la cura de si mateix | Vestir-se, desvestir-se, mocar-se... |
B. Activitats per a la cura del medi | Exercicis generals: escombrar, netejar objectes, parar taula... | |
Exercicis específics: tallar amb tisores, doblegar roba... | ||
C. Activitats per a aprendre les relacions socials | Saludar, presentar-se, demanar permís... | |
2. Activitats per al desenvolupament. | Activitats per a l'educació dels sentits | |
Activitats per al desenvolupament del llenguatge, les matemàtiques... |
- Materials:
Materials per a la vida pràctica: objectes d'ús comú per a la cura d'un mateix i per a la cura de l'ambient (raspall, tovallola, sabó, escombra...). Va crear els bastidors, materials per exercitar activitats de la vida pràctica com pujar i baixar cremalleres...
Materials per al desenvolupament. Materials estructurats amb un ús específic. L'educador ha d'ensenyar el seu ús. Pretenen potenciar la intel·ligència del nen i facilitar aprenentatges bàsics culturals corresponents a la seva edat.
- Requisits dels materials: estètica, motivadors, autocontrol.
- Tipus de materials:
Per a l'educació dels sentits | Caixa de sons, taules de diferents textures, ampolletes de sabors... |
Per al coneixement de les tres dimensions | Cilindres per encaixar, la torre rosa, llistons de longitud... |
Per a l'aprenentatge de la lectura | Abecedari mòbil, targetes amb noms i imatges, targetes d'ordres... |
Per a l'aprenentatge dels números | Llistons amb números, noms i targetes... |
Per a l'aprenentatge de les figures geomètriques | Caixa de triangles, caixa de rectangles, caixa hexagonal... |
- La lliçó dels tres temps:
És un recurs que pot utilitzar-se per introduir nous aprenentatges i per aprendre a utilitzar el material correctament.
Primer temps | Indicar i mostrar el que s'ha d'aprendre. |
Segon temps | Exercici i reforç de l'aprenentatge. |
Tercer temps | Memorització i resultat de l'aprenentatge. Si el nen/a resol adequadament la tasca, podem iniciar un altre aprenentatge; en cas contrari, tornem al segon temps. |
Només es plantegen al nen aprenentatges que sigui capaç d'assolir.
Influències i Crítiques
La seva obra es va estendre en pocs anys per tot Europa, els EUA i Àsia, i ella mateixa va tenir l'oportunitat de difondre el seu mètode. Els seus materials han inspirat molts dels actuals joguets educatius.
També va rebre crítiques per la creació de materials sofisticats i artificiosos, i per no donar suficients possibilitats als nens de treballar conjuntament.