Marededeudelesroques

Enviado por Miriam y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,68 KB

1. Documentació general
1.1. Catalogació
- Títol: Mare de Dèu de les Roques
- Autor: Leonardo da Vinci
- Cronologia: vers 1483-1486
1.2. Dades principals
- Tema (gènere): Religiós
- Técnica (explicar-la) i suport: Oli sobre taula
- Estil. Lloc d'origen: Renaixentista
- Localització actual: Musée du Louvre (Paris)
2. Aspectes preliminars
2.1. Context històric
(pot incloure aspectes polítics, econòmics, socials o culturals)
El segle XVI va ser a més el segle de la renovació romana, culminant amb la Contrareforma. Durant el segle XVI van
néixer les noves teories religioses de Luter, l'humanisme d'Erasme de Rotterdam. També es va produir l'avanç imparable
dels turcs. A Itàlia es travessava una època de crisi interna que va provocar una sèrie de lluites polítiques i militars, la qual
cosa va contribuir al debilitament d'unes repúbliques en favor d'altres. Les fites més notables van ser la invasió del
Milanesat pel regne francès i el saqueig de Roma per part de l'emperador Carles V.
2.2. Context artístic
(tendències artístiques, altres autors)
Al segle XVI, Roma pren el relleu a Florència. El papa serà el nou mecenes i l'art, sense abandonar les arrels clàssiques,
queda immers en un context i una simbologia catòlica. Leonardo, Miquel Angel i Rafael representen el cim artístic del
Cinquecento.
El Vaticà serà l'epicentre del món artístic. Roma estava arrabassant a Florència el seu predomini com a
principal centre artístic i així veurem com molts artistes florentins cada cop treballen més a Roma. especialment durant el
govern del Papa Juli II. Aquest va actuar com a mecenes dels grans: els millors arquitectes van treballar per aixecar Sant
Pere del Vaticà i remodelar els Apartaments Vaticans.
2.3. Autor
(breu biografia, característiques, obres més destacades)
Artista, pensador i investigador italià que, per la seva insaciable curiositat i el seu geni polifacètic, representa el model més
acabat l'home del Renaixement (Vinci, Toscana, 1452 - Amboise, Turena, 1519). Leonardo da Vinci era fill il·legítimo d'un
advocat florentí, qui no li va permetre conèixer la seva mare, una modesta camperola. Leonardo es va formar com a
artista a Florència, al taller d'Andrea Verrochio, però gran part de la seva carrera es va desenvolupar en altres ciutats
italianes com Milà (on va romandre entre 1489 i 1499 sota el mecenatge del duc Ludovico Sforza, el Moro) o Roma (on va
treballar per juliol de Médicis). Encara que va practicar les tres arts plàstiques, no s'ha conservat cap escultura seva i
sembla que cap dels edificis que va dissenyar va arribar a construir-se, de manera que de la seva obra com a escultor i
arquitecte només queden indicis en les seves notes i esbossos personals. l'obra pictòrica de Leonardo da Vinci la que l'ha
fet destacar com un personatge cim en la història de l'art. Interesat per totes les branques del coneixement i per tots els
aspectes de la vida, els apunts que va deixar Leonardo (escrits de dreta a esquerra i esquitxats de dibuixos) contenen
també incursions en altres terrenys artístics, com la música (en què va destacar tocant la lira) o la literatura.
2.4. Encàrrec
La pintura en el Louvre sembla que ocupava la part central d'un políptic encarregat a Leonardo al 1483 per la Confraria
Franciscana de la Immaculada Concepció de l'església de San Francesco el Gran a Milà
.
El treball realitzat per l'artista entre 1483 i 1486 no va agradar als clients. Aquest fet va portar a Lluís XII a adquirir-la al
voltant de 1500-1503. Una segona versió (la de Londres) va ser pintada per Ambrogio Predis dirigida per Leonardo entre
1495 i 1508.
b) Digueu a quin estil pertany l'obra i enumereu cinc característiques conceptuals o formals daquest estil [1
punt]
3. Estil
Pintura del Cinquecento:
-La pintura del Cinquecento consolida la tècnica de la pintura a l'oli, d'origen flamenc.amb nous suports com la tela.
-S'utilitza el claobscur, que defineix el contorns de les figures a través de zones il·luminades i ombrejades.
-Leonardo introdueix el
sfumato
i la perspectiva aèria.
-Apareix la disputa entre dibuix - defensat pels pintors romans i florentins_ i color - defensat pels pintors venecians.
-Venècia apareix una nova escola pictòrica amb característiques pròpies.
c) Expliqueu les característiques formals (dibuix, color) ; compositives (estructura, línea de lhoritzó,
perspectiva...); tècniques (oli, fresc, tempera....); i de suport de l'obra
[1 punt]
4. Anàlisi formal i tècnic
4.1. Descripció i composició (
breu descripció, eixos i línies principals, punts destacats, distribució del pes, simetria/
asimetria, oberta/tancada; moviment, ritme; dinamisme, tensió; espai, perspectiva)
La Verge de les roques és la primera realització coneguda de Leonardo a Milà, està relacionada estilísticament amb les
obres del final de la seva estada a Florència.
L'obra te una estructura piramidal, l'eix central és el cos de la Verge, que apareix amb un rostre jove i plé de ternura.
Mitjançant les actituds dels personatges i les seves disposicions en diferents plans, l'artista aconsegueix l'efecte d'un volum
cònic que els tanca i el vèrtex culmina al cap de Maria. Sobre el conjunt que formen les figures, l'espai es corba en absis,
reproduint la semicircumferència superior de la representació
El contrast entre el jardí del primer terme, dibuixat com un lloc tranquil , i el fons de la cova amb un paisatge rocós, quasi
marí *, es suavitza amb les figures religioses que simbolitzen la transició entre una naturalesa sense dominar i la certesa
del Paradís. Hi ha un interès pel moviment.



El quadre representa a la Verge agenollada que acull amb la seva mà a Sant Joan, un nen nu en posició semiarrodillada,
elevant una pregària al nen Jesús, que respon amb el gest dels seus dits. La mà dreta de Maria, s'obre per sobre de la
dreta d'un àngel que, misteriosament, assenyala a Sant Joan i mira cap a fora del quadre en direcció imprecisa.
Sant Joan apareix en posició orant cap a Jesús, ambdós són representats com nens petits edad.La figura de Jesús no
apareix coronada, com era tradicional a les representacions medievals, aquest va ser un dels arguments de la companyia
franciscana per no pagar a Leonardo. La mà de la Verge, sobre el cap del nen actua com corona. El nen Jesús apareix
beneint a Sant Joan.
4.2. Elements plàstics
- Dibuix
La línia està resolta amb una altra aportació que de Leonardo, la tècnica del sfumato, que consisteix en que la línia no és
concisa, sinó que aquesta es difumina, de manera que no se sap on acaba exactament una figura i comença altra, només
sabem els límits de les figures gràcies al color. Això suposa un gran avenç en l'art, ja no s'empra la línia per marcar el final
d'una figura, com s'havia estat utilitzant des de les primeres representacions pictòriques que van fer els éssers humans.
- Color
El color també és usat per Leonardo per aconseguir sensació de proximitat o llunyania, segons la teoria dels colors càlids i
freds. El color cobra molta importància en l'obra de Da Vinci, l'autor els fa servir tantper definir els contorns de les figures
com per donar sensació de profunditat.
Leonardo en la seva carrera com a inventor va estar contínuament innovant i inventant colors nous, o creant noves
tècniques
- Llum
-Hi ha dues classes de llum en el quadre, la natural d'entre les roques, i la misteriosa de les figures. Leonardo juga amb el
clarobscur i amb la llum per incidir en els personatges principals i crear un halo de misteri.
- Leonardo ha fet que la llum es filtri des de dalt, travessant les esquerdes de les roques del fons, i passant sobre i entre
les estructures que enllacen les figures, però sense il · luminar. Els personatges es troben il.luminats pels raigs d'una font
més clara i brillant, mentre l'absis, entre el fons rocós, domina la penombra i densa humitat. La pell límpida dels
personatges, particularment la del rostre de la Verge, més alta, constitueix al seu torn una font de llum
L'escena va adquirint una nova intensitat amb una llum difusa que suavitza els contorns.
*L'execució analítica de la flora i les formacions geològiques que componen la natura dins del quadre, donen compte dels
cèlebres estudis sobre ciències realitzats per Leonardo
4.3. Iconicitat
4.4. Tècnica i materials (oli, fresc, tempera....; suport...)
Pintura a l'oli
Tècnica pictòrica que consisteix a dissoldre els - pigments-colors en un aglutinant com l'oli de llinosa. Aquesta tècnica
permet gran varietat d'efectes pictòrics i rectificacions
d) Expliqueu el tema representat. Model literari. Significat i funció. [1 punt]
5. Interpretació
5.1. Iconografia
- Tema (identificació, fonts literàries)
El tema de la pintura és religiós
- Identificació i significat dels elements concrets (personatges, símbols)
La Verge de les Roques és un quadre a 'clau', carregat de significacions hermètiques, encara que no simbòliques, perquè el
símbol manifesta, mentre que Leonardo vol que els significats quedin foscos, en la penombra, i que només les formes
siguin visibles.
A part de personatges apareixen altres elements, en el paisatge, sobre la Verge, la roca més alta sembla que representa a
la muntanya Sinaí, on segons la bíblia, Déu va lliurar les Taules dels deu Manaments a Moisès.
A la part esquerra del quadre apareix una obertura a les roques, per la qual entra la llum, que simbolitzaria la
representació de la Porta Celestial.
5.2. Significat i funció (què es vol dir amb el tema, explicació del contingut, temps intern; funció)
Aquesta obra emblemàtica de Leonardo simbòlitza el misteri de l'Encarnació a través de les figures de Maria, Crist i Sant
Joan. figures divines, banyats en una llum suau,. L'escena apareix per primera vegada en un paisatge amb roques.
Aquesta nova iconografia tindrà molta popularitat, com ho demostra el nombre de còpies contemporànies de la taula.
Altres aspects rellevants
6. Valoració i influències
Situar lobra i el seu autor en el conjunt de la Historia de lArt. Obra menor / obra emblemàtica duna etapa, de
l'autor, d'un estil o d'una època. Importància de lobra com a referent per a obres posteriors
La Verge de les Roques està considerada per molts crítics i especialistes com la gran obra mestra del començament de la
carrera de Leonardo da Vinci. L'obra que va tenir un èxit immediat i va ser copiada innombrables vegades.
Da Vinci encarna com cap altre els ideals de l'humanista, es va interessar per la universalitat dels sabers, arribant a
dominar múltiples disciplines. Leonardo és un dels grans genis de la història de l'art universal.
- Posibles influències o relacions formals o de significat amb altres obres conegudes (models, obres coetànies.
obres posterior
Leonardo va ser un dels primers a observar i analitzar científicament la natura amb ulls moderns, van coincidir amb ell la
vocació científica i la preocupació tècnica i el gust per les arts. Es va interessar activament en gairebé tots els aspectes del
coneixement. Els seus estudis, experiments i creacions artístiques han influït en totes les generacions posteriors a aquest
"uomo universale"
e) Una pregunta del llistat especial [1 punt]
Altres obres:
La Gioconda
El Sant Sopar
La Verge, el Nen Jesús i Santa Anna

Entradas relacionadas: