Mare de Déu de les roques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 18,47 KB

 

OBRA 49: LA MARE DE DÉU DE LES ROQUES

  • Presentació

Va ressaltar amb molts aspectes, va representar un abans i un després de la seva vida. S’exposa a Louvre, París. És un intel·lectual humanista. Avança moltes tècniques de la pintura i les posa en pràctica.  

  • Dades bàsiques

AutorLeonardo da Vinci

Títol

EstilRenaixentista

Cronologia 1483-1486

Tècnica pictòrica oli sobre taula passada a llenç

Mides1,99 x 1,22m

Material de suporttaula i després passada a llenç

Ubicació Museu del Louvre (París)

  • Breu biografia

Prototip de humanista del Renaixement. És el personatge que exemplifica millor les noves formes de interpretar el món, és arquitecte, autor, escultor, enginyer.... Va tocar totes les branques de les arts i de les ciències. Es conserven poques pintures.  Va escriure molts llibres. Va dissenyarmaquines de guerra per destruir l’enemic. Imatge fascinant, entre les seves pintures en trobem moltes de importants.

  • Descripció formal

Iconografia En la fugida d’Egipte, María i el nen Jesús entren en una cova per protegir-se. Ho fan acompanyat de l’angel Uriel.

FuncióReligiosa, honorar a la mare de déu, encàrrec de l’església de Sant Francesc.

Composició tancada i piramidal

Línies compositivessobre un eix vertical. Hi ha una composició triangular i asimètrica. També s’hi veu cercles . Hi ha una interrelació matemàtica amb les mirades. Un seguit de línies que es van repetint de 30, 40 graus. No improvitza. La posició de les mans seria una L, una D i una V, firma amb la posició de les mans.

Recursos tècnicsUna de multitud de qualitats és el tema de la perspectiva. Personatges a primer plà. Dos plans diferents, les parets de la cova i el fons. Desenvolupa 3 maneres diferents. Algunes ja estaven investigades: perspectiva lineal . Una altra forma és el color . El contorn. Capacitat de dibuixar una cosa perpendicular en un espai pla.

Relació amb l’entorn  Aquesta pintura havia de formar un retaule però que els compradors la van rebutjar perquè no era el tema tal i com a ells els hi agradava. En aquest cas l’objectiu de l’obra per la qual va ser creada no es va complir, no va complir les expectatives l’encomanen. De aquí ve que hi hagués una segona obra molt semblant amb el mateix títol on algun dels aspectes de discussió ja els van eliminar.

  • Significat de l’obra

Elements propis de l’estilHumanisme, reproduir la realitat, us de perspectiva, detallisme, recerca de l’ideal de bellesa física, domini del dibuix i l’ús de noves tècniques de dibuix i pintura, ús de les ombres, l’esfumator...

Relació forma i funció La forma de l’obra no s’adequa a l’encarreg que se’ls va donar.

IconologiaÉs una interpretació de un tema clàssic però a partir de textos apòcrits. La interrelació dels personatges ha portat bona part del debat de la pintura perquè s’interpreta que es dona més importància a Joan Bautista que a Jesús.

Paral·lelament a tot això, l’obra esta plena de simbolismes. Les roques representen la força de déu, la cova el ventre matern, la verge amb dos colors , Sant Joan i jesús en la primera pintura van nus. Símbol de divinitat i puresa.

Relació època i obra→  Creació de ciutats Italianes i autònomes, grans imperis com l’espanyol i el francès.

Influències i transcendència de l’obra

Leonardo se’n va conservar poques obres. Rep influència de molts autors però sobretot d’autors del Renaixement. La tècnica pictòrica de L.DV ha tingut en tot el llarg de la historia molta transcendència. Ell tenia diferents tècniques que l’identificaven.


Entradas relacionadas: