Maman: Escultura de Louise Bourgeois al Museu Guggenheim de Bilbao

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB

Maman

FITXA TECNICA:

  • Títol: Maman
  • Autor: Louise Bourgeois (París 1911- Nova York 2010)
  • Cronologia: 1999
  • Tipologia: escultura exempta
  • Tècnica: Fossa i assemblatge
  • Materials: bronze, acer inoxidable i marbre
  • Mides: 8,95 x 9,80 x 11,60 m
  • Estil: expressionista
  • Tema: al·legòric
  • Localització: Museu Gugghenheim (Bilbao)

CONTEXT HISTORIC:

Després de la gran crisi econòmica dels anys 80, la dècada dels 90 va suposar un període d’expansió, millora econòmica i, fet important, començament de la bombolla immobiliària. Maman es troba dins d’aquest context de recuperació i creixement.

Els 90, també van suposar, a nivell internacional, la caiguda del mur de Berlín, els inicis d’Internet i de l’era de la globalització, el gran boom dels avenços informàtics...

Biografia de l’autora:

Josephine Louise Bourgeois (París, 25 de desembre de 1911-Nova York, 31 de maig de 2010) fou una escultora i artista francesa. Louise Bourgeois va néixer i es va criar a França, però passà la major part de la seva carrera artística a Nova York, on es va traslladar el 1938 després de casar-se. Al marxar a Nova York va experimentar un art més lliure i això es va observar en les seves obres.

La seva mare té un paper molt important en aquesta obra, ja que la representa a ella directament, ja que tenien un vincle molt fort entre filla i mare, per a ella la seva mare era la seva millor amiga.

El seu treball era purament autobiogràfic i estava inspirat en el seu trauma de la infància causat pel descobriment de l'enamoriscament entre el seu pare i la seva mainadera.

ANALISIS FORMAL:

Maman és una enorme aranya de 10 metres d’alçada, equilibrada en les seves cames primes i arquejades, que al mateix temps serveixen de gàbia i cau protector d’una bossa plena d’ous.

A primer cop d’ull, és com un monstre enorme i aterrador: fred, amenaçador, perillós... Però després veiem que en realitat només està protegint els seus ous, donant-nos aquesta sensació de protecció materna.

L’escultura, tot i estar construïda amb materials pesats (com l’acer, el bronze o inclús el marbre), presenta una sensació de lleugeresa i moviment molt notòria, efecte donat també per la forma llarga i estirada de les potes.

La seva composició és clarament tancada, i està feta per ser vista de tots costats o inclús des de sota. El predomini de les línies corbes, tot i que força anguloses, de les potes és clar. Hi ha un contrast entre la postura amenaçant de l’aranya que comentava ara fa un moment amb la fragilitat de les potes, escanyolides.

Degut a la seva superfície irregular, formada per moltes plaques superposades, la llum crea clarobscurs per tota la superfície, i les ombres que projecta la fan semblar força real.

Estil: Expressionista

INTEPRETACIO:

Amb paraules de la pròpia artista: “L’aranya és una oda a la meva mare. Era la meva millor amiga. Era teixidora. La família tenia un negoci de tapisseria, i la meva mare s’encarregava de l’obrador. Com les aranyes, era molt llesta”. “Les aranyes són presències amistoses que s’alimenten de mosquits. Sabem que els mosquits propaguen malalties i per tant no els desitgem. Així, les aranyes són útils i de gran protecció, igual que la meva mare”.

Funció: Decorativa i estètica. Situada a l’exterior del museu Guggenheim de Bilbao.

MODELS I INFLUENCIES:

Quan comença es diu que té contactes artístics amb el surrealisme (ja que expressa els seus traumes infantils, vivències i emocions profundes), l’expressionisme i inclús amb l’art primitiu, ja que el seu marit era historiador. També se l’ha relacionat amb Frida Kahlo.

Maman és només una de totes les spiders que té Bourgeois arreu del món ( Ottawa, Londres, Doha, Arkansas, Seúl, Tokio i Bilbao)

Entradas relacionadas: