Macroeconomia: Conceptes clau i objectius econòmics
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,72 KB
Macroeconomia: Una visió general
La macroeconomia estudia l’economia en el seu conjunt, considerant les activitats dels diversos mercats i els agents que componen el sistema econòmic.
Objectius Macroeconòmics
- Creixement econòmic: Principal determinant del nivell de vida d’una societat, mesurat pel Producte Interior Brut (PIB).
- Estabilitat de preus: Evitar la inflació per assegurar un creixement econòmic saludable.
- Estabilitat dels cicles econòmics: Reduir les fluctuacions econòmiques per un creixement estable.
- Atur reduït: Minimitzar l'atur causat per la baixada de l'activitat econòmica.
Instruments de l’Estat per assolir els objectius macroeconòmics
- Política fiscal: Ajustar impostos i despeses públiques.
- Política monetària: Modificar els tipus d’interès i l’oferta monetària.
- Política de tipus de canvi: Avaluar la moneda nacional per millorar la competitivitat.
- Polítiques d’oferta: Millorar l’eficiència i la productivitat de les empreses.
Comptabilitat nacional
Instrument per mesurar i representar quantitativament l’economia d’un país, els seus components i les seves relacions.
Fluxos econòmics
- Flux de despesa: Les famílies ofereixen factors de producció a les empreses i decideixen quant gastar.
- Flux de renda: Les empreses retribueixen les famílies amb salaris, interessos i rendes.
- Flux de producte: Les famílies gasten els seus ingressos en béns i serveis produïts per les empreses.
Producte Interior Brut (PIB)
Valor dels béns i serveis finals generats per una economia dins de les fronteres territorials en un període determinat.
Tipus de béns i serveis
- Béns i serveis intermedis: Productes utilitzats per altres empreses com a factors de producció.
- Béns i serveis finals: Béns i serveis que satisfan directament les necessitats del consumidor.
El producte nacional s'obté sumant el valor dels béns i serveis finals.
Valor afegit
Valor net del producte d’una empresa, calculat com el valor brut menys el valor dels factors de producció adquirits a altres empreses.
Producte Nacional Brut (PNB)
Valor monetari total dels béns i serveis finals generats pels residents d’un país, independentment d'on es dugui a terme la producció.
PNB = PIB - RNR + RRX (RNR = rendes dels no residents al país; RRX = rendes obtingudes a l’estranger pels residents).
Mètodes de càlcul del PIB
- Mètode del producte: Suma del valor de tot el que es produeix en l’economia. Valor afegit = ingressos per vendes - cost dels productes intermedis. PIB = suma del valor afegit generat per totes les empreses.
- Mètode de la renda: Suma de totes les rendes que perceben les famílies. PIB al cost de factors (PIBcf) = sous i salaris + interessos + lloguers + beneficis.
- Mètode de la despesa: Suma de totes les despeses en béns i serveis finals. Demanda interna = C + G + I. Demanda externa = X - M. PIB a preus de mercat (PIBpm) = C + I + G + X - M.
Categories de la despesa
- Consum (C): Despesa de les famílies per satisfer les seves necessitats.
- Inversió (I): Despesa de les empreses en béns de capital.
- Despesa pública (G): Despesa del sector públic en béns i serveis.
- Exportació neta (X-M): Diferència entre exportacions i importacions.
Depreciació o consum de capital
Desgast del capital d’un país durant un període. Producte nacional net a cost de factors (PNNcf) = PNBcf - Depreciació (D).
Renda Nacional (RN)
Renda total que perceben els propietaris dels factors de producció del país. PNNcf = RN.
Renda Personal (RP)
RP = RN - Bnd - QSS - Tb + TR + TRE.
Renda Personal Disponible (RPd)
Ingressos disponibles per a les famílies per gastar en consum (C) i estalvi (S). RPd = RP - TD = C + S.
Limitacions del PIB com a indicador de benestar
- Minusvalora la producció: No inclou activitats fora del mercat ni l’economia submergida.
- No considera les externalitats: No té en compte el deteriorament del medi ambient.
- No indica la distribució de la riquesa: El PIB per càpita no reflecteix la desigualtat social.