Localització i dimensió d'una empresa: factors clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,29 KB

Localització

Localització: lloc que s'escull físicament per ubicar una empresa o un negoci. Per escollir un lloc adient s'han de valorar una sèrie de variables externes:

  • La demana del mercat:

    anàlisi de mercat complet. Si la zona on es vol instal·lar l'empresa hi haurà interès cap al producte, i en quina situació es troba la competència.
  • El proveïment de matèries primeres:

    valorar la qualitat de les matèries, el cost i la facilitat d'obtenir-les.
  • El mercat de treball:

    Possibles treballadors, als seus coneixements tècnics, cost laboral, etc.
  • Les comunicacions i el transport:

    s'ha de tenir en compte si a prop d'on s'ubicarà l'empresa hi ha mitjans de transport a prop, i si és un lloc de fàcil accés per la comunicació amb altres empreses.
  • Els subministraments:

    s'ha de tenir en compte si el lloc té disponibles tots els subministraments: llum, aigua, telèfon, internet...
  • El cost de la construcció i del solar:

    No a tot arreu els preus són iguals, són diferents els preus de la zona urbana que de les zones industrials.
  • La legislació:

    s'ha de tenir clara la normativa legal, tant la fiscal i la mercantil, com la social.
  • La inversió i el finançament:

    cal tenir en compte que s'han d'obtenir recursos econòmics i per tant l'empresa s'ha de ubicar en un lloc amb fàcil accés a les institucions financeres.
  • El desenvolupament econòmic de la regió:

    s'ha de valorar el desenvolupament de la regió que es tria, per preveure el futur desenllaç de l'empresa.

Dimensió

Dimensió: capacitat de producció de l'empresa, determinada per la tecnologia, nombre de treballadors i el mercat. Per decidir la dimensió de l'empresa primer s'ha de saber quina és la capacitat necessària (nivell màxim de producció en un temps determinat), quina en serà la localització, els factors de producció (€), i també el nombre d'empleats. Dimensió òptima: dimensió que li permet obtenir el màxim benefici amb el mínim de cost del sector.

Creixement intern

Quan l'empresa es decanta per una estratègia de creixement, la seva primera intenció és el creixement intern, que és l'increment de la capacitat productiva o bé l'augment de la varietat dels seus productes i serveis, és a dir diversificar la producció per assolir nous mercats. Diversificació concèntrica, Diversificació conglomerada i Diversificació horitzontal. Expansió: penetració al mercat, desenvolupament de mercat, desenvolupament de producte.

Creixement extern

Fa referència a l'adquisició, el control, l'absorció d'empreses, la fusió d'empreses que ja existeixen... Conceptes:

  • Fusió pura d'empreses:

    unió entre diverses societats per crear-ne una nova.
  • Fusió per absorció d'empreses:

    quan una empresa n'adquireix una altra o altres; en aquest cas, l'empresa o empreses absorbides s'extingeixen, i el seu patrimoni és assumit per l'empresa absorbent.
  • Participació en societats:

    quan una empresa compra una part del capital social d'una altra empresa amb la intenció de dominar-la. Pot ser absolut (compra més del 80% del capital), majoritari (més del 50%), i minoritari (menys del 50%).
  • Cooperació d'empreses:

    relacions especials entre empreses independents que mitjançant acords col·laboren per compartir recursos i informacions per assolir objectius comuns. (Franquícia, “Joint Venture”, Unión temporal d Empresas).
  • Clúster:

    concentració geogràfica d'empreses, institucions i universitats que comparteixen interès per un sector econòmic concret. Són estratègies empresarials que permeten als empresaris cooperar per ser més competitius.
  • Trust o concentració vertical:

    conjunt d'empreses que formen part de diferents fases del procés de producció i que intenten reduir costos i dominar el mercat. Ex: Repsol.
  • Càrtel o concentració horitzontal:

    grup d'empreses del mateix sector productiu que dominen pràcticament el mercat i es posen d'acord en els preus i les estratègies de venda. Ex: l'OPEP.
  • Hòldings:

    una forma d'organització d'empreses segons la qual una companyia matriu aconsegueix les accions i les participacions d'altres empreses que controla. Només tenen un òrgan directiu. Avantatges: es controlen diversos sectors i hi ha una integració empresarial.

Internacionalització

Internacionalització: l'obertura als mercats internacionals, és a dir, les operacions que una empresa fa per vincular-se amb aquests mercats internacionals. Estratègies:

  • Multidomèstica:

    quan descentralitza l'organització en cada país que opera, és a dir, l'empresa dóna una resposta diferenciada a cada filial segons les necessitats locals.
  • Global:

    tracta d'obtenir un avantatge competitiu comú amb la centralització de recursos globals per a tots els països en que opera, i tota l'administració es fa des del país d'origen.
  • Transnacional:

    elimina barreres geogràfiques i utilitza totes les seves estratègies de producció i de vendes sense tenir en compte d'on provenen.

Empreses multinacionals

Sorgeixen d'un procés d'ampliació de mercats per part de les grans empreses i són aquelles que operen en dos països o més. Característiques:

  • Empreses que es compensen i s'equilibren, tenen una gran resistència en el mercat.
  • Tenen tecnologia punta; estan en creixement constant.
  • La matriu s'encarrega de la fixació de l'estratègia a seguir del grup, planificar-lo i controlar-lo.
  • Estan en disposició d'aconseguir economies d'escala a la producció dels béns i serveis que comercialitzen.
  • Importància clau en el seu sector.
  • La matriu fa un control directe o indirecte de les seves filials de la participació en el seu capital social.

Deslocalització

És el tractat d'activitat productives des de països industrialitzats cap a països en desenvolupament que es caracteritzen per tenir nivells sensiblement inferiors de la seva renda per càpita, i per consegüent, del salari mitjà de la població. Efectes:

  • Empreses que tanquen completament les seves plantes productives al país originari.
  • Empreses que redueixen la seva producció a un nivell merament representatiu, però es queden al país d'origen.

Pimes

Pimes: empreses amb menys de 50 treballadors i amb un volum de vendes igual o inferior als 10 milions d'euros l'any (petita), empreses entre 50 i 250 treballadors i un volum de vendes igual o inferior als 50 milions d'euros l'any (mitjanes). Característiques:

  • Poca formació empresarial.
  • Poca capacitat financera.
  • Qualificació i formació tècnica del personal i obsolescència tecnològica.
  • Organització flexible, i per tant, facilitat de comunicació.
  • Integració del personal.
  • Desenvolupament en mercats intersticials.
  • Creadores de feina.

Globalització

Globalització: extensió de les relacions econòmiques entre diferents països fins a l'extrem de crear una economia mundial, en la qual cada economia participant depèn de les altres. Efectes positius:

  • Creació d'àrees de lliure comerç.
  • Creixement econòmic global: guanys produïts per l'increment del comerç.
  • Augment de possibilitats d'obtenir feina. Més alta renda.
  • Més remeses d'immigrants.
  • Obertura i desenvolupament de països tipus BRIC (Brasil, Rússia, Índia, Xina).
  • Menys pobresa.
  • Aparició de formes de consum responsable: “comerç just”.

Efectes negatius:

  • Més poder de les multinacionals vs. menys poder dels estats i organitzacions internacionals.
  • Més desigualtats entre rics i pobres.
  • Falta de control de les empreses deslocalitzades: incompliment normes.
  • Aparició de noves formes d'esclavitud.
  • Utilització desmesurada de recursos naturals = contaminació.
  • Deslocalització industrial en països desenvolupats.
  • Paradisos fiscals / frau fiscal / insolidaritat (...).

Entradas relacionadas: