Llibre sagrat del budisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Religión

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,45 KB

Introducció el fundador es Buda i el seu simboles la roda de vuit radis que significa que una vegada assoilits els vuit camins arribes a la perfecció. Procedeix de l’induisme refinat.Buda fa servir el mètode de utilitzar l’idioma de la gent del carrer i les il·lustracions quotidianes de la vida domèstica i animal per fer més entenedora la seva doctrina. Denunciava la corrupdio del poder, fos del tipus que fos. FUNDADOR va néixer l’any 563 aC a kapilavastu, fil de la reina maia i shuadhadana, del clan dels sakyes. Va rebre el nom de Siddhartha Gautana. La seva mareva morir set dies després de morir ell i se’n va cuidar la seva germana mahaprajapahi. Als vint anys es va casar amb Yashadhara i van tenir un fill anomenat Rahua. Als 29 anys va adonarse de lo malament que estava la seva ciutat. Va recórrer la Índia a la recerca de la reencarnació, l’alliberament i el moksa. Un dia, li havien marxat totes les forces del cos, va banyarse al riu i les branques del riu s’inclinaren perque es pogués agafar. Li va aparèixer una dona que munyia vaques i li va oferir un got de llet i avès. Es diu que Mara, el diable, el va intentar temptar pero no hi va caure. A partir d’aquell moment va rebre el nom de Buda, l’iluminat. DOCTRINA LES 4 NOBLES VERITATS 1. Tot és patiment:néixer, créixer, deteriorarse i morir. 2. L’origen del patiment és el desig: les persones assignem a les coses i a les altres persones 3. El patiment i el dolor es poden extingir d’arrel: el desarrelament del desigporta a la destrucció del patiment i el dolor. 4. El deserralament del desig,porta a la destrucció del dolor i s’aconsegueix amb la pràctica de l’Octuple Noble camí: -
recte creixament o comprensió recta.
-recte propòsit o recta actitud.-recta paraula.-recta ocupació o recta profesional.-recte esforç.-recte pensament oconsciencia recta.-recta concentració.IL·LUMINACIÓ “gran despertar” NIRVANA (bufar fora) afirma la meta de qualsevol esforç religiós. La persona il·luminada actua de forma separada, s’allunya de la realitat de les persones i d’ella mateixa per tal de comprendre-ho tot. Alliberada, pot veure-ho tot des de la compassió i Joiosa perquè viu sense ansietat, més enllà dels desigs oissesius angoixants d’aquest món. DIFUSIÓ I BRANQUES 480 aC Buda va morir i la seva dosctina es va anar expandint gràcies a les diferents comunitats monàstiques, sobretot el nord de la Índia. La seva doctrina va arribar fins a síria, Egpte i Grècia. Es va fer sense cap obligació ni sense vessment de sang. BRANQUES BUDISME MAHAIANA visió més lliure del budismees majoritaria, es practica el culte als decansisttaves, el que condueix el nirvana son les seves pregues, el paper de les comunitats monàstiques es laics, la màxima virtut es la saviesa, els textos sagrats estan escrits amb pali i sànscrit, s’ha expandit  des del nord-est de la índia, centre xina i l¡aria del japó. BUDISME THERAVADA té una visió més conservadora, es minoritari, no practica el culte als dentistes, el nirvana es condueix amb l’esforç individual, el Buda historic es considerat com el mes important de les persones, el paper monàstic son les comunitats de monjos, la màxima virtut és l’esforç individual, els textos sagrats estan escrits en pali i sànscrit i s’ha expandit cap al sud, srilanka, a nose, thailandia, Laos i Cambodja.LLIBRES SAGRATS Buda no va deixar res escrit. Els seus ensenyaments es van transmetre oralment. Després d’uns 500 anys de la seva mort alguns monjos van transcriure la seva doctrina. Dharma (dictrina) vitridia (disciplina monacal). Els primers escrits van ser els tipitaka (tres cistells) i els van transcriure en fulles de palmera. En aquest llibre estan les ordres monàstiques de disciplina. La història dels pumas monastins budistas, algun dels sarmons i histories de Buda i també les mfermacions dels primers deixebles. Dhamapada (recte camí) selecció dels principals proverbis i frases que va dir Buda. Llibre dels morts hi ha la explicació de com arribar a la perfecció i trencar les diferents reencarnacions.  RITUS DE LA VIDA – Ritus del naixament: al voltant dels 8 dies del nadó, els pares el porten al temple en els monjos li posen un nom i encenen una espelma. –ritus del matrimoni: els familiars i els amics acompanyen a la parella fins al temple. Els monjos enrollen un fil de coto a la parella amb una imatge de Buda i també amb tota la get que assisteix el significat que té es que tots ligats han de formar una comunitat. – ritus de la mort: una vegada la persona ha mort, la tenten, la perfumen i la apliquen una aigua que li purifiquen els ralis. Es celebre un funeral en el que es reciten diferents versos dels llibres sagrats i tothom que hi assisteix particioa eb un àpat vegetarià. El cas de la mort es pasat en una pira funeraria (branques) i tancat i llavots es crema i no tiren al riu. LLOCS SAGRATS – stupa: monument funeràri de peregrinació, normalment  hi ha les cendres d’alguna persona important. Consta d’una cúpula semiesfèrica i la sosté un tambor cilíndric . Caostuma a indicar els cuatre punts cardinals perque vol reflectir que el budisme s’ha de dirigir ala gent de tot el món. –pagoda: edifici de menys importancia , evolució de l’stupa té forma de torre, acostuma a ser doprarda pot estar feta de fusta. S’acostuma a tenir alguna relíquia de Buda.

Entradas relacionadas: