El llenguatge musical a l'educació infantil
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB
Llenguatge Musical
Valoració del so i del silenci
L'infant està immers en un món de sons. La seva oïda va assimilant diferents sons des de abans de néixer. Durant els 2 primers anys li agrada escoltar determinats sons i busca d'on provenen.
La descoberta del so
L'objectiu principal de l'educació musical en l'etapa infantil és la descoberta del so, és a dir, anar despertant l'oïda i desenvolupant la capacitat de memòria i identificació auditiva.
Procés d'assimilació dels sons: Escoltar, Imitar, Reconèixer, Reproduir i Crear.
Tipus de sons que es poden treballar a l'aula:
- Sons realitzats amb el propi cos: Són els primers que es treballen (ex: escoltar la pròpia veu, picar de mans, colpejar diferents parts del cos...).
- Sons del seu entorn: Sons de la classe, joguines i també podem incorporar altres sons com cotxe, ambulància... amb CD's, imatges...).
- Sons onomatopeics: Són els que s'utilitzen per imitar veus d'alguns animals: vaca, ase, lleó...).
- Sons de la natura: Més com a fenòmens atmosfèrics (ex: el vent, el mar, pluja...).
Altres recursos per a treballar el so:
- Els CD's: Com a activitat globalitzadora, les "historietes sonores" consisteixen que a partir de diferents sons que s'han explicat, els nens han de representar una història i només poden intervenir amb gestos i sons. Per fer això cal imitar tots els sons de la història inventada.
- A partir de 3 anys es pot jugar a inventar històries en grup o que la resta de la classe endevini què volien dir/representar.
El so i el silenci
L'educació del silenci és molt important per poder començar qualsevol activitat, per això cal crear un clima de silenci i expectació. L'infant és receptiu en el silenci abans d'escoltar una cançó. El silenci és necessari i els infants han de ser educats des que entren a l'escola.
Més maneres de treballar el so i el silenci a l'aula:
- A partir d'1 any: Es pot treballar el silenci amb gestos (ex: típic gest de posar el dit davant la boca o tancar la mà).
- 18 mesos: Fer desaparèixer un objecte i quan desapareix s'ha de fer silenci i quan torna, per exemple, poden cantar, aplaudir...
- 2 anys: El "rei del silenci" i el "racó del silenci".
- Més grans: Ja poden fer servir instruments, i jocs (ex: "joc de les estàtues").
Instruments i l'orquestra
Criteris de classificació:
- Segons la manera de tocar-los:
- Percudint-los o copejant-los amb la mà o baqueta (ex: triangle, tambors...).
- Agitant-los (ex: maraques, cascavells...).
- Bufant (ex: flautes, harmònica...).
- Fregant o pinçant les cordes.
- Segons el material del que estan fets:
- Instruments de membrana.
- De metall.
- De fusta.
- De corda.
L'audició musical
L'audició com a procés de relaxació
Com més aviat es comenci a treballar la relaxació, més ràpid s'observen els resultats. Així, a partir dels 6 mesos podem ensenyar als infants a relaxar-se a través de la música. Com ho farem? Els nens es col·loquen en silenci, en un ambient amb llum tènue i estirats cap amunt, i l'educadora pot fer massatges seguint el ritme de la música.
L'audició i el desenvolupament emocional
L'audició contribueix a desenvolupar la part emocional de l'infant. A partir d'audicions podem treballar com és la música (si és alegre, trista, enèrgica, etc.). Ex: "Concert d'Aranjuez". A partir d'audicions també es pot dissenyar un taller que relaciona la música i l'estat emocional (ex: música alegre com de circs o bandes sonores amb imatges de nens alegres, i ho podem comparar, i al revés: música trista o tranquil·la amb nens dormint...). Aquests tallers ajuden els nens a distingir els diferents estats emocionals que ells passen. I a partir de 3 anys podem començar a introduir aquests conceptes emocionals (dir-li "Esteu tristos?"...).
Audicions descriptives
Comporten una implicació de l'infant, el qual ja realitza uns moviments i representacions. Aquí l'infant és el protagonista.
Exemples d'audicions descriptives:
- "El carnaval dels animals" de Saint-Saëns.
- "El passeig en trineu" de Mozart.
- "El trencanous" de Txaikovski.
- "El rei de la muntanya" de Grieg.
- "Pere i el llop" de Prokófiev.
Passos a seguir abans d'escoltar una audició descriptiva:
- Primer de tot, l'educadora ha de motivar els nens i fer-los tenir il·lusió per l'audició que escoltaran (per motivar-los, primer els hi explicarem de què va la història; ens podem ajudar de fotografies, dibuixos, contes, titelles...). L'objectiu és captar l'atenció dels nens i fomentar la curiositat.
- Llavors, quan ja han entès la història, es tracta que ells la interpretin i poden utilitzar disfresses, instruments, gestos... és a dir, es tracta de fer un "teatre", una representació, de l'audició.
L'audició i l'òpera
L'òpera ha d'estar present en l'educació infantil. En aquesta etapa els infants són receptius a qualsevol tipus de música i no mostren prejudicis. La manera de presentar la música serà molt important per motivar els nens, per això acompanyarem la música amb titelles o contes. També els hi podem narrar una història de l'òpera com una mena de conte quan són petits (només fragments) i a partir de 3 anys, de forma resumida com un conte.
Exemples d'òperes:
- "La flauta màgica" de Mozart.
- "La Traviata" de Verdi.
- Fragments de "Carmen" de Bizet.
- "O mio babbino caro" de Puccini.