El llenguatge musical a l'educació infantil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 6 KB

Llenguatge Musical

Valoració del so i del silenci

L'infant està immers en un món de sons. La seva oïda va assimilant diferents sons des de abans de néixer. Durant els 2 primers anys li agrada escoltar determinats sons i busca d'on provenen.

La descoberta del so

L'objectiu principal de l'educació musical en l'etapa infantil és la descoberta del so, és a dir, anar despertant l'oïda i desenvolupant la capacitat de memòria i identificació auditiva.

Procés d'assimilació dels sons: Escoltar, Imitar, Reconèixer, Reproduir i Crear.

Tipus de sons que es poden treballar a l'aula:

  1. Sons realitzats amb el propi cos: Són els primers que es treballen (ex: escoltar la pròpia veu, picar de mans, colpejar diferents parts del cos...).
  2. Sons del seu entorn: Sons de la classe, joguines i també podem incorporar altres sons com cotxe, ambulància... amb CD's, imatges...).
  3. Sons onomatopeics: Són els que s'utilitzen per imitar veus d'alguns animals: vaca, ase, lleó...).
  4. Sons de la natura: Més com a fenòmens atmosfèrics (ex: el vent, el mar, pluja...).

Altres recursos per a treballar el so:

  • Els CD's: Com a activitat globalitzadora, les "historietes sonores" consisteixen que a partir de diferents sons que s'han explicat, els nens han de representar una història i només poden intervenir amb gestos i sons. Per fer això cal imitar tots els sons de la història inventada.
  • A partir de 3 anys es pot jugar a inventar històries en grup o que la resta de la classe endevini què volien dir/representar.

El so i el silenci

L'educació del silenci és molt important per poder començar qualsevol activitat, per això cal crear un clima de silenci i expectació. L'infant és receptiu en el silenci abans d'escoltar una cançó. El silenci és necessari i els infants han de ser educats des que entren a l'escola.

Més maneres de treballar el so i el silenci a l'aula:

  • A partir d'1 any: Es pot treballar el silenci amb gestos (ex: típic gest de posar el dit davant la boca o tancar la mà).
  • 18 mesos: Fer desaparèixer un objecte i quan desapareix s'ha de fer silenci i quan torna, per exemple, poden cantar, aplaudir...
  • 2 anys: El "rei del silenci" i el "racó del silenci".
  • Més grans: Ja poden fer servir instruments, i jocs (ex: "joc de les estàtues").

Instruments i l'orquestra

Criteris de classificació:

  1. Segons la manera de tocar-los:
    1. Percudint-los o copejant-los amb la mà o baqueta (ex: triangle, tambors...).
    2. Agitant-los (ex: maraques, cascavells...).
    3. Bufant (ex: flautes, harmònica...).
    4. Fregant o pinçant les cordes.
  2. Segons el material del que estan fets:
    1. Instruments de membrana.
    2. De metall.
    3. De fusta.
    4. De corda.

L'audició musical

L'audició com a procés de relaxació

Com més aviat es comenci a treballar la relaxació, més ràpid s'observen els resultats. Així, a partir dels 6 mesos podem ensenyar als infants a relaxar-se a través de la música. Com ho farem? Els nens es col·loquen en silenci, en un ambient amb llum tènue i estirats cap amunt, i l'educadora pot fer massatges seguint el ritme de la música.

L'audició i el desenvolupament emocional

L'audició contribueix a desenvolupar la part emocional de l'infant. A partir d'audicions podem treballar com és la música (si és alegre, trista, enèrgica, etc.). Ex: "Concert d'Aranjuez". A partir d'audicions també es pot dissenyar un taller que relaciona la música i l'estat emocional (ex: música alegre com de circs o bandes sonores amb imatges de nens alegres, i ho podem comparar, i al revés: música trista o tranquil·la amb nens dormint...). Aquests tallers ajuden els nens a distingir els diferents estats emocionals que ells passen. I a partir de 3 anys podem començar a introduir aquests conceptes emocionals (dir-li "Esteu tristos?"...).

Audicions descriptives

Comporten una implicació de l'infant, el qual ja realitza uns moviments i representacions. Aquí l'infant és el protagonista.

Exemples d'audicions descriptives:

  • "El carnaval dels animals" de Saint-Saëns.
  • "El passeig en trineu" de Mozart.
  • "El trencanous" de Txaikovski.
  • "El rei de la muntanya" de Grieg.
  • "Pere i el llop" de Prokófiev.

Passos a seguir abans d'escoltar una audició descriptiva:

  1. Primer de tot, l'educadora ha de motivar els nens i fer-los tenir il·lusió per l'audició que escoltaran (per motivar-los, primer els hi explicarem de què va la història; ens podem ajudar de fotografies, dibuixos, contes, titelles...). L'objectiu és captar l'atenció dels nens i fomentar la curiositat.
  2. Llavors, quan ja han entès la història, es tracta que ells la interpretin i poden utilitzar disfresses, instruments, gestos... és a dir, es tracta de fer un "teatre", una representació, de l'audició.

L'audició i l'òpera

L'òpera ha d'estar present en l'educació infantil. En aquesta etapa els infants són receptius a qualsevol tipus de música i no mostren prejudicis. La manera de presentar la música serà molt important per motivar els nens, per això acompanyarem la música amb titelles o contes. També els hi podem narrar una història de l'òpera com una mena de conte quan són petits (només fragments) i a partir de 3 anys, de forma resumida com un conte.

Exemples d'òperes:

  • "La flauta màgica" de Mozart.
  • "La Traviata" de Verdi.
  • Fragments de "Carmen" de Bizet.
  • "O mio babbino caro" de Puccini.

Entradas relacionadas: