Liña temática de Curros Enriquez
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en gallego con un tamaño de 5,39 KB
A poesía das Irmandades da Fala
Características, autores e obras
Representativas
A crise intersecular (1889-1915) Despois do cume da
literatura galega que supuxo o Rexurdimento na
década dos 80 do século XIX, prodúcese un período
de crise intersecular, máis no plano cualitativo que
cuantitativo: a cantidade de publicacións segue sendo
alta pero o que se faí é pura imitación de máis baixa
calidade do estilo e das liñas temáticas básicas das obras
dos grandes escritores do Rexurdimento (Rosalía, Curros
e Pondal): costumismo ruralista que chega ao pintoresquismo
vulgar, paisaxismo banal, historicismo celtista repetitivo,
reivindicación social e anticaciquil sen impulso renovador...
Manuel Leiras Pulpeiro (Mondoñedo, 1854-1912)
Profundamente republicano, liberal e anticlerical,
escribiu un só libro, Cantares Gallegos (1911).
Poucos anos despois da súa morte xuntáronse
en Obras completas (1930) as composicións que
deixara inéditas e moito máis tarde recolleranse
outros poemas inéditos.Con cántigas de tipo
popular e de temática costumista
Antonio Noriega Varela (Mondoñedo,1869-Viveiro,1947)
su primeiro e único libro levará precisamente o título
de Montañesas (1904 e 1910), que despois aparecerá
co título definitivo de Do ermo (1920, 1929 e 1946).
Podemos diferenciar dous aspectos temáticos e formais
nesta obra: Poesía costumista, na liña realista do XIX, son
composicións breves cun contido e estilo rural e popular.
Lirismo da natureza. Fronte á influencia modernista de
Cabanillas, Noriega reafirma o lirismo paisaxístico de
maneira orixinal
As Irmandades da Fala e a lírica (1916-1930) O impulso
que as Irmandades da Fala (1916) dan ao galego
plásmase tamén na literatura, supoñendo un claro
apoio sobre todo na renovación da narrativa e do teatro,
xéneros de maior transcendencia social.No ámbito da
poesía, ese papel renovador correspóndelle en grande
medida a Ramón Cabanillas
Ramón Cabanillas (Cambados, 1876-1959) Cabanillas
considérase unanimemente a síntese e superación do
Rexurdimento: por unha parte é herdeiro da tradición
decimonónica (Rosalía, Curros e Pondal) e, ao mesmo
tempo, actualizador da poesía galega.A súa obra constitúe
unha síntese da influencia dos seguintes elementos
básicos: A tradición clásica greco-latina.A tradición
folclórica galega.Os mestres do Rexurdimento
(Rosalía, Pondal e Curros). O Romanticismo europeo
tardío, o simbolismo e o postsimbolismo da segunda
metade do XIX.
A súa fecunda obra experimenta unha forte evolución
formal e temática, podendo distinguirse catro etapas
evolutivas ben delimitadas: Etapa de formación ou
pregaleguista (1910-1915): Nas dúas primeiras obras
poéticas, domina unha temática intimista en que reflicte
a nostalxia do desterrado, a emigración,xunto cun número
reducido de poemas incendiarios de contido agrarista
que, a pesar da escaseza, serán os máis celebrados no
medio da efervescencia das revoltas agraristas.
Etapa galeguista (1916-1920): Asume o papel de poeta civil
herdado de Curros e o galeguismo das Irmandades en
Da terra asoballada (1917) enriquecendo a temática agrarista
coa defensa da recuperación do orgullo nacional galego, a
denuncia da opresión de Galiza, a reivindicación do uso do
galego e outras ideas do nacionalismo da época.
Etapa mítico-saudosista (1921-1930): Sempre dentro das
coordenadas ideolóxicas do galeguismo, o seu labor literario
atinxe especial fecundidade e calidade nos anos vinte, no
período de plena eclosión cultural do galeguismo de
preguerra. O alento fustigador dalgúns poemas dos seus
primeiros libros, inspirados nas revoltas agraristas, evoluirá
cara a unha liña máis conservadora e culturalista das
Irmandades deste período: profunda relixiosidade, idea
tradicionalista de Galiza identificada cos valores da vida
rural e escepticismo político,
Neste período dá tamén a coñecer dúas obras de temática
diferente: O bendito San Amaro (1925), de temática relixiosa
e versos populares, e A rosa de cen follas. Breviario dun amor
(1927), que retorna á liña intimista e amorosa.
D) Etapa de posguerra (segunda madurez) (1939-1959):
Cando xa pasa dos setenta anos de idade, inicia nos anos
corenta do século pasado unha segunda madurez creadora.
Outros poetas da época das Irmandades:Gonzalo López Abente
(Muxía, 1878-1963) López Abente parte da a poética de raíz
decimonónica, con influencia de Pondal, aínda que tamén, na
liña de Cabanillas, emprega elementos potsimbolistas e
rubendarianos, esteticismo, referencias mitolóxicas, léxico culto e
un Modernismo combinado co clasicismo greco-latino,
Vitoriano Taibo ( Compostela, 1885-Vigo, 1966) É autor
fundamentalmente do poemario Abrente. Como discípulo
de Cabanillas, descritivismo e reivindicación patriótica son a
materia básica dos seus poema