Lideratge i cohesió grupal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 16,68 KB
GRUP
Conjunt de persones relacionades entre sí, que desenvolupen un paper o rol determinat, en funció d’uns OBJECTIUS COMUNS, i que interactuen segons unes normes preestablertes. Un grup es diferencia d’un simple conjunt de persones en l’objectiu comú que les integra i la interacció que s’estableix entre elles.
CARACTERÍSTIQUES D’UN GRUP:
- CONSCIÈNCIA DE GRUP → es pertinença per part dels integrants.
- INTERACCIÓ RECÍPROCA → Relacions regulars sota unes normes concretes. Es forma una estructura interna en la que cadascú adquireix una posició i un paper respecte els demés.
- EXISTÈNCIA OBJECTIUS COMUNS → Els membres orienten les seves conductes a la consecució dels mateixos.
- EXISTÈNCIA D’ACTIVITATS COMPARTIDES → L’essència del grup es concreta en less actuacions que es porten a terme conjuntament.
- EXISTÈNCIA DE VALORS → Es comparteixen valors comuns
- EXISTÈNCIA D’UNES NORMES → El funcionament d’un grup ha d’estar sota unes normes, escrites o tàctiques, que li donin estabilitat.
- SUFICIENT DURADA → Els grups, per considerar-se com a tals, requereixen d’una continuïtat.
TIPUS DE GRUPS
En funció de la relació dels seus components.
- Grups de pertinença → Aquells en els que els seus membres hi pertanyen sense escollir-ho, és a dir, de forma NO voluntària (la família, classe, barri, etc)
- Grups de referència → grups amb els que els individus s’hi identifiquen i adopten els seus valors, normes i comportaments. Esperem formar-ne part adoptant els seus valors, normes o creences (una banda un club esportiu, etc..)
En funció del tamany:
- Grups primaris: → Grups petits → Relacions afectives intenses. → Alt grau de cohesió i intimitat. → Gran influència en la conducta de les persones (família, amics, grups classe)
- Grups secundaris: → Engloben als primaris → Mitjana / gran dimensió. → Relacions interpersonals indirectes i només amb alguns membres → Són el sistema social - grans institucions (l’escola, l’empresa, associacions)
- Grups formals → Es formen deliberadament. Tenen unes normes fixes. Normalment estan lligats a una organització els objectius de la qual estan per sobre dels individuals. Grups de treball (equips educatius), grups d’acció social (ONG), equips d’investigació...
- Grups informals: Es formen espontàniament (per simpatia, afinitat) No requereixen d’unes normes escrites o estructura organitzada. Grup d’amistats, subgrups de companys/es de classe o de feina..
DESENVOLUPAMENT
1-ETAPA D’ORIENTACIÓ:
- Presa de contacte entre els membres.
- Es parla poc i a mitja veu.
- El desconeixement provoca inseguretat i preocupació de si serà acceptada per la resta.
- L’individu es pregunta: ¿què farem? ¿com serà el tècnic? ¿i els meus companys?
2-ETAPA D’ESTABLIMENT DE NORMES:
- Poc a poc, hi ha un intens de SER UN MATEIX.
- Tendència a formar els primers “SUBGRUPS”.
- Es van establint els rols que desenvolupa cada membre i la “lluita” del lideratge.
- Es comença a treballar conjuntament.
- No hi ha comunicació total entre tots els membres del grup.
3-ETAPA D’IDENTIFICACIÓ:
- Comença a haver-hi el desig de PERTINENÇA.
- Els membres estan orgullosos de pertànyer al grup.
- El CLIMA del grup es torna més RELAXAT.
- Les OPINIONS del grup ja no són tant homogènies.
- Els components comencen a ser més EMPÀTICS.
- Els membres comencen a COOPERAR i no COMPETIR.
4-ETAPA DE CONSOLIDACIÓ
- S’acaben de definir els ROLS I L’AUTORITAT del grup (lideratge).
- COMUNICACIÓ OBERTA i FLUÏDA
- Poden augmentar els CONFLICTES INTERPERSONALS: més confiança = més sinceritat = pot donar lloc a més tensions.
- Augmenta la COHESIÓ i L’EFICÀCIA degut a la confiança i als llaços afectius que van sorgint.
-.No desapareixen els CONFLICTES, però el grup els AFRONTA amb més maduresa.
- El grup sap AUTOGOVERNAR-SE i el tècnic passa a un segon pla.
- Es converteix en un observador-controlador.
5-ETAPA FINAL
Tot grup té una “data de caducitat” i finalitza la seva evolució:
- SI NO HI HA HAGUT GRUP → Els membres es separen amb el cert sentiment d’indiferència.
- SI HI HA HAGUT GRUP → Pot haver-hi un moment de “ tensió emocional” , tant pels components com pel tècnic.
- Paper de tècnic: animals als components del grup a que busquin i gaudeixin de noves experiències grupals.
ESTRUCTURES GRUPALS
SOCIOMÈTRIQUES
- Reflecteixen la configuració de la xarxa de relacions que es creen entre les persones que formen el grup i la posició que ocupa cadascuna d’elles. Es constitueixen sobre el patró de preferència i rebuig que existeix entre les persones del grup.
DE PODER
- Reflecteixen l’estatus de cada persona dins del grup i estan determinades per la influència i el grau d’autoritat que cada una té dins el mateix.
- Formal → autoritat atorgada (capità, “jefe”, professor)
- Informal → autoritat a partir de la capacitat de lideratge.
DE COMUNICACIÓ
- Fan referència a com circula la informació entre els diferents components del grup. 4 tipus:
- Cercle → Comunicació descentralitzada. Flueix la comunicació entre tots els membres del grup per igual.
- Cadena → La comunicació està centralitzada en una persona, i posteriorment es va traspassant a la resta de components.
- “Y” → Forma similar a la cadena però la informació arriba per dues persones, i posteriorment es va centralitzant.
- RODA o ESTRELLA → Forma més centralitzada. Una persona transmet la informacó i la resta del grup, quasi no té comunicació.