Libro l’estatua sense rostre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,38 KB

FITXA 20: RETRAT EQÜESTRE DE Març AURELI

FITXA TÈCNICA

Títol : Retrat eqüestre de Març Aureli

Autor : Desconegut

Cronologia: segle II (176 dC)

Tipologia: Escultura exempta

Material: Bronze daurat

Estil: ROMà imperial

Tema: Commemoratiu

Localització: Palazzo dei Conservatori, Musei Capitolini, Roma.
Hi ha una rèplica A la Piazza dei Campidoglio (Roma)

CONTEXT HISTÒRIC

Segle II dC (any 176)

Degut A la impossibilitat de governar el territori aconseguit durant la República, en el període imperial (31 aC – 476 dC) es va optar Per un sistema polític nou, liderat per un emperador, i el territori Es va dividir en províncies. Amb una sòlida estructura social, Jurídica, política i comercial, el poble ROMà va rebre la Influència grega. L’art va ser un instrument bàsic de demostració De poder i es van construir edificis públics i privats a totes les Ciutats romanitzades.

La Nova organització política implicava destacar la figura de L’emperador, que ocupava el cim jeràrquic. Els romans van Utilitzar la imatge per magnificar el càrrec d’emperador i van Establir unes tipologies de representació imperial que feien Entreveure la preeminència de l’emperador per sobre de tots els Altres homes, recorrent fins i tot a la divinització.

A més Es van multiplicar les imatges de l’emperador per tot l’Imperi Per tal de familiaritzar i fidelitzar la població amb el seu Dirigent, amb estàtues que controlaven i presidien la vida pública A tots els racons de l’Imperi. Aquestes tipologies es van establir Durant el regnat d’Octaví August

El seu Regnat va estar marcat per nombrosos conflictes militars (lluites Contra els pobles germànics de la riba del
Danubi i contra els parts I els sàrmates a Mesopotàmia).

Tot i Que va haver de recórrer permanentment a la guerra per mantenir la Seguretat de l’Imperi, era un home d’ideals humanitaris i molt Conscient dels beneficis d’una convivència pacífica i Enriquidora. Se li atribueix un text, les Meditacions, un conjunt de Reflexions i consells molt valorat dels humanistes ençà i que L’identifica com un emperador format en sòlids ideals filósòfics Estoics.

DESCRIPCIÓ FORMAL

És Una escultura realitzada en bronze, fabricada a partir de diversos Motlles soldats i completada amb detalls fets a base d’incisions o Batuts (picar el metall). L’excel·lent factura i la seva gran Qualitat fan palès que fou el treball d’un artista (de fet, Probablement un equip) altament qualificat.

És Una obra pensada per ser vista des de múltiples punts de vista Malgrat que potencia la visió frontal.

Destaquen Els abundants rínxols de la barba i el cabell, en contrast amb les Suaus faccions del rostre.

Es Tracta d’una estàtua eqüestre, que mostra l’emperador Març Aureli sobre un cavall, amb el braç dret estès. S’aixeca sobre un Podi.

La Figura de Març Aureli apareix lleugerament més esvelta i prima que Altres retrats seus de la mateixa època.

Apareix Vestit amb una toga cenyida amb un cinturó (cíngol) i cobert amb un Mantell militar (paludamentum).

El retrat s’allunya dels models del període clàssic grec, més Freds. En aquest cas, el personatge es veu més proper i transcendent Gràcies a la cura que l’escultor ha posat en el tractament de la Fisonomia.

L’escultor Va ser molt minuciós amb els cabells i la barba, els trets facials, El cap del cavall i la reproducció dels plecs de les robes. Aquesta Minuciositat junt amb la posició elevada i la mirada perduda a L’infinit fan que la figura transmeti un sentiment de força, Autoritat i transcendència.

L’escultura Dóna sensació de serenitat i equilibri compositiu gràcies al Cavall, que tot i tenir una pota aixecada, s’aguanta fermament al Terra amb les altres tres i el gest relaxat del braç dret de L’emperador, amb el qual es reforça la idea de pausa.



Entradas relacionadas: