Lectura i escriptura: Conceptes i teories

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB

MARC TEÒRIC

1. Concepte de la lectura i escriptura

El text escrit s’ha d’entendre com un sistema de representació gràfica del llenguatge.

L’escriptura és la forma i el llenguatge és l’instrument.

- Què entenem per llegir?

És el procés mitjançant el qual es comprèn el text escrit.

- Què entenem per escriure?

Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix el text escrit.

2. Teoria d’aprenentatge

- La concepció constructivista

Aprendre equival a elaborar una representació, a construir el propi aprenentatge.

L’aprenentatge significatiu consta de:

- Significació lògica

- Significació psicològica

- Activitat mental de l’alumne

- Actitud favorable

- Memorització comprensiva

3. Usos de la llengua escrita

El usos de la llengua escrita són:

- Resoldre qüestions de la vida quotidiana

- Accedir a la informació i a formes superiors de pensament

- Apreciar el valor estètic

COMPONENTS DE LA INTERACCIÓ PEDAGÒGICA

1. La seqüenciació didàctica

Les fases del treball per projectes són: fase d’exploració, fase d’introducció del concepte, fase d’estructuració i fase d’aplicació.

El paper de la mestra

Des de la perspectiva constructivista ha de crear zones de desenvolupament proper, conèixer el punt de partida de cada alumne i oferir les condicions apropiades que el facin progressar cap a la zona de desenvolupament òptim.

Conèixer el punt de partida de cada alumne

Ha de partir dels esquemes de coneixement de cada alumne i fer-ne la recerca.

Intervenir per facilitar aprenentatges

Una vegada conegut el punt de partida, el mestre ha d’oferir situacions que permetin fer avançar els alumnes.

Fer de model coma escriptor i lector expert

Els nens també aprenen imitant i això ha de fer que el mestre llegeixi o escrigui davant dels nens.

2. L’organització social

Les activitats es poden fer en gran grup, petit grup o individualment.

3. L’espai

Es poden fer combinacions de tres elements: l’espai físic, el mobiliari i el material.

4. El temps

El temps global que necessita l’alumnat per aprendre a llegir i a escriure és llarg.

5. Els materials curriculars

Els materials bàsics són l’entorn, llibres variats, cartelleres, abecedari, fulls de tota mena, llapis, goma, retoladors, bolis, pissarra i guix, ordinador i impressora, cartonets amb els noms dels nens, llibreta individual, lletres mòbils i jocs de lletres i paraules.

6. El tipus de lletra

Es recomana començar amb la lletra de pal i després introduir la lletra lligada.

7. L’organització dels continguts

Els continguts es poden organitzar en funció dels usos de la llengua escrita: ús pràctic, ús científic i ús literari.

8. Criteris d’avaluació

L’avaluació ha de ser continuada i de tots els aprenentatges. S’han de fer servir instruments com l’autoavaluació, l’avaluació mútua i la coavaluació.

Entradas relacionadas: