Lectura i escriptura: Conceptes i teories
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,38 KB
MARC TEÒRIC
1. Concepte de la lectura i escriptura
El text escrit s’ha d’entendre com un sistema de representació gràfica del llenguatge.
L’escriptura és la forma i el llenguatge és l’instrument.
- Què entenem per llegir?
És el procés mitjançant el qual es comprèn el text escrit.
- Què entenem per escriure?
Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix el text escrit.
2. Teoria d’aprenentatge
- La concepció constructivista
Aprendre equival a elaborar una representació, a construir el propi aprenentatge.
L’aprenentatge significatiu consta de:
- Significació lògica
- Significació psicològica
- Activitat mental de l’alumne
- Actitud favorable
- Memorització comprensiva
3. Usos de la llengua escrita
El usos de la llengua escrita són:
- Resoldre qüestions de la vida quotidiana
- Accedir a la informació i a formes superiors de pensament
- Apreciar el valor estètic
COMPONENTS DE LA INTERACCIÓ PEDAGÒGICA
1. La seqüenciació didàctica
Les fases del treball per projectes són: fase d’exploració, fase d’introducció del concepte, fase d’estructuració i fase d’aplicació.
El paper de la mestra
Des de la perspectiva constructivista ha de crear zones de desenvolupament proper, conèixer el punt de partida de cada alumne i oferir les condicions apropiades que el facin progressar cap a la zona de desenvolupament òptim.
Conèixer el punt de partida de cada alumne
Ha de partir dels esquemes de coneixement de cada alumne i fer-ne la recerca.
Intervenir per facilitar aprenentatges
Una vegada conegut el punt de partida, el mestre ha d’oferir situacions que permetin fer avançar els alumnes.
Fer de model coma escriptor i lector expert
Els nens també aprenen imitant i això ha de fer que el mestre llegeixi o escrigui davant dels nens.
2. L’organització social
Les activitats es poden fer en gran grup, petit grup o individualment.
3. L’espai
Es poden fer combinacions de tres elements: l’espai físic, el mobiliari i el material.
4. El temps
El temps global que necessita l’alumnat per aprendre a llegir i a escriure és llarg.
5. Els materials curriculars
Els materials bàsics són l’entorn, llibres variats, cartelleres, abecedari, fulls de tota mena, llapis, goma, retoladors, bolis, pissarra i guix, ordinador i impressora, cartonets amb els noms dels nens, llibreta individual, lletres mòbils i jocs de lletres i paraules.
6. El tipus de lletra
Es recomana començar amb la lletra de pal i després introduir la lletra lligada.
7. L’organització dels continguts
Els continguts es poden organitzar en funció dels usos de la llengua escrita: ús pràctic, ús científic i ús literari.
8. Criteris d’avaluació
L’avaluació ha de ser continuada i de tots els aprenentatges. S’han de fer servir instruments com l’autoavaluació, l’avaluació mútua i la coavaluació.