Lateralitatea lantzeko ariketak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en vasco con un tamaño de 23,57 KB
1-SARRERA
ZERGATIK DA GARRANTZITSUA MUSIKA HHn?
Beharrezkoa + komenigarria musika hezkuntzan 1.Adinetik bideratzea.
Umeari: EN, EZ, SA, EG, SE, GO erakutsi.
Musikak beti garrantzia → Adituen artean.
Denboran zehar iraun duen artea.
Antzinatik existitzen da (erdi arotik).
Musika, eskoletan lantzea→ Oso garrantzitsua.
Haurren modu IN, EN, SEN, HITZ, MU garapenari dagokionean.
Hezkuntza sistemaren 1.Etapan→ Musika funtsezko elementua.
Musikak AUT, INTE, HARR, ADIE lagundu.
HAURRAREN ZEIN GAITASUNETAN DU ERAGINA?
PERTZEPZIOA
Pertzepzioan orokorki + entzumenean zehazki.
Musikaren bidez, ingurunearekin harremanetan jartzeko erramintak
ADIERAZTEKO GAITASUNA + SORMENA
Haurrek sentitzen dutena besteei zabaltzeko aukera
Sormena bizitza osoan zehar landu→ Galdu daiteke
GIZARTERATZEKO AHALMENA
Besteekin harremanetan jartzeko ahalmena.
Haurren garapen egokirako ezinbestekoa.
GARAPEN MOTORRA
Musika mugimenduarekin lotuz→ Gaitasun psikomotorra + motrizitatea landu.
Abestia lantzeko moduaren arabera motrizitate fina/lodia.
SENTIKORTASUNA + IRITZI KRITIKOA
IRAKASLEAREN ROLA
Ezagutzak izateaz gain, IKASKETA PLAN BAT
Gogotsu, maitakor, enpatiaz, zuzen, errespetuz, malgutasunez, pazientziaz, humiltasunez, sormena + irudimena.
Musika irakasleak EZ → Musika animatzaile eta suspertzaileak izateko prestatu.
Jolas + jarduera ≠ egin giro musikal→ seguru + afektiboan.
Keinuak + gorputz adierazpena→ Oso garrantzitsua→ Haurrak ulertzeko.
Irakasleak eduki beharreko TREBETASUNAK.
Ahozko baliabideak/musika-tresna baliabideak/lenguaia musikala/entzumena.
HAUR HEZKUNTZAKO IKASLEEN EZAUGARRIAK MUSIKA ARLOAN
JAIO BERRIAK
Burmuinaren eskuineko hemisferioa→ Garatua
Garapen motorean lagundu.
Kantuak + zurrumurruak haurrak lasaitu.
Soinuaren ezaugarririk nabariena → Tinbrea
1-2 URTE
Hitz egiten hasi+mugimendu+++ besoak/burua mugitu, kulunkatu…
Musika tresnek arreta deitu.
Abestiak ikasi ditzakete: hitzak, erritmoa + melodia.
Abestiak SOL-MI/SOL-LA soinuen ambitoa komenigarriena.
3-6 URTE
Arreta garatu + imitazioa + ekintza bidez ikasi + ahotsaren adierazpena bultzatzea→ Abestiak erabiliz.
Melodia + erritmoa + abestia ulertu → Esaldiak bereizten ez.
Gorputza kontrolatzen du.
Imitazioak hobetu + perkusiozko musika tresnak jo.
Egoera ≠ antzezteko:Hitzak + keinuak → erabili.
Abestiak ezagutu ditzake.
2-ABESTIA
Gizakiak ahots intrumentuaren bitartez sortu abestia + beste instrumentu batekin lotua.
Gaia adierazteko helburuarekin→ abestiek letra.
Letrarik EZ konposizioa musikalak→ abestiak BAI.
Abesti mota ≠ helburu ≠: helburu didaktikoak + bizitzako beste hainbat alor.
Abestiak→ haurraren hiztegiari hitz berriak gehitu.
Lotura afektiboa ezarri haurra + heldua.
Irakaslearen egiteko ngi betetzea→ Abestiak erakargarriak izateko teknika
ORIENTABIDE DIDAKTIKOAK:
Edozein aukera aprobetxatu→ Kantuan aritzeko.
Adinarentzat + egoerarentzat egokienak diren abestiak aukeratu.
Abestiak ikasi ondoren hezitzailean ahotsa euskarritzat hartzea saihestu.
Idatzita dauden tonalitateak haurraren ahotsarentzat egokienak.
Haurraren ahotsa, modu sinplean hezten da→ Sarritan abestuz.
BESTE ARLOEKIN LOTURA
Haurren arteko komunikazioa lantzen da.
Abestiak gure ama-hizkuntzako hiztegia + kontzeptuak barneratzen lagundu.
Ahozkotasuna ere lantzen da adib: Z hizkia haurrentzat zaila izanik.
Alderdi soziala + elkarren artean bizitzen ikasteko lagungarria.
Alderdi afektiboa + gertukoa lantzen dira.
PSIKOMOTRIZITATEA
Musikak→ erritmo + mugimendu ≠ egitera eraman.
Gorputz mugimendua + espresioa + psikomotrizitatea garatzen lagundu.
PLASTIKAREN ARTEA.
Musikarekin batera→ Marraztu + eskulanak
MATEMATIKA
Abestien bitaretez zenbait kontzeptu matematiko barneratu: zenbakiak +kontaketa→ Modu erraz + dibertigarrian.
INGURUNEA + GIZARTE GAIA
Urtaroak + inguruneko kontzeptuak lantzeko.
ESTRES MOMENTUAK LASAITZEKO.
TRADIZIO + KULTURA TRANSMITITZEKO
Haurrek haien identitatea ezartzen joan.
5-MUSIKAREN BALIABIDE DIDAKTIKOAK HHn
ERRITMO HEZKUNTZARAKO BALIABIDEAK
Erritmo mota ≠: Naturala, sonoroa, plastikoa, musikala.
Erritmo hezkuntzak haurraren beharrik naturalena bete → MUGIMENDUA.
1-ErRiTmIkA
DALCROZE METODOA
Jaques-Dalcroze pedagogoa: erritmoa sentitu + gorputz mugimenduaren bidez adierazi.
Konpasean ibiltzeko + mugitzeko ariketak.
2-MuGiMeNdUaN hEzI
Oinarrizko mugimenduak: ibili, korrika, salto…
Koordinazio motore orekatua lortu behar dute.
Mugimenduaren heziketa: Denbora, espazioa, erritmoa, lateralitatea.
KOORDINAZIO OROKOR ARRUNTAK
Helburuak:
Gorputza mugimenduan biziaraztea.
Espazioa+ modua + denbora libreki aukeratu.
Geroago espazio + denbora konkretuak lortu.
Jarduera: espazioan zehar mugitzea aginduen bidez (aurrera, atzera…)
OREKA
Helburua:
Gorputzaren egokitasun, arintasun, kapazitatea gehitzea.
Koordinaketa global + estrukturatuak hobetzea.
Desplazamenduan armonia + arintasuna gehitzea.
Jarduera: sokaren gaineran abestiarekin ibili (normal, hanka batean…)
6-ELEMENTU ERRITMOKOAK + PROZEDURA DIDAKTIKOAK: PULTSOA, AZENTUA, IRUDI MUSIKALAK
PULTSOA
Musikaren barruan tarteka errepikatzen den mugimendua.
≠ tenpoa.
Tenpoa: pultsoaren abiadura + pultsoa eta putso artean dago.
Era ≠ markatu: txalo, ibiliz, musika tresnekin…
Abestiak: Arre arre mandako, Dona dona katona…
AZENTOA
Noizbehinka agertu→ Bina/hiruna pultsotan azaldu.
AP edo APP.
Jarduera: borobilean haurren sudurra ukitzen joan.
Abestiak: Kanika txikia, Sagu txiki.
IRUDI MUSIKALAK
Irudi sinpleekin hasi.
1.Belarriz bereizi + mugimenduarekin adierazi
Grafikoki nola diren ikasteko→ Pertsona + animaliekin erlazionatu.
Jarduerak: irudigrama erabili→ Gorputz + musika tresnekin egin.
Abestiak: Firrin, firrin, frash.
7-PSIKOMOTRIZITATEA
MUGIMENDUA+IKUSMENAREN KOORDINAZIOA
Helburuak:
Mugimendua + keinuak hobetzea
Begien→ aditasuna + erreakzioen arintasuna GARATZEA.
Jarduerak: tamaina ≠ tresnak elkarri bota (zakutxoa, pilota txikiak)
Abestiak: Kote, kote + Nire lagunaren txakurra.
DISOZIAZIO KOORDINATUAK
Helburuak: mugimendu soilak + jarraipenean doazenak menperatu.
Jarduerak: besoak luzatu eta baloia eskuetan izanda uztaietatik salto egin.
Abestiak: uztaiak gora.
ESKUAREN TREBETASUNA
Helburuak:
Besoen malgutasuna + besoen koordinazio/disoziazioa
Sentsibilitatearen garapena: ukimena, bolumena…
Jarduerak: 3 tresna txiki hartu + banaka bota.
Abestiak: Eskutxoarena, Banan, banan, banaka
GIHARREN TENTSIOA
Helburuak:
Haur HIPO/HIPER tonikoak: harmonia 1 lortu.
Giharren tentsioaren dosifikazio hobea lortu.
Jarduerak: Lurren eserita (Doinua ↑ → Hanka uzkurtu/Doinua ↓ → Hanka luzatu)
Abestiak: Bra, bra, benedisebra.
OREKA
Helburuak:
Motrizitatearen heldutasuna (hasieran paretan apoiatuak)
Gorputzaren egokitasuna + arintasuna + kapazitatea +++
Koordinazio global + estrukturaturak HOBETU
Lekualdaketa + desplazamendua→ armonia+ arintsu +++
Jarduerak: Soka baten gainean, baldosen lorroak jarraituz
Abestiak: Soka gainetik
8-GORPUTZ PERKUSIOA
ZER DA?
Gizaki bakoitzak dituen tresnarik naturalenak + egokienak bizitza erritmikoa kanporatzeko (hanka + eskua)
KEINU OZENAK
Txaloak, belaunak, oinak, kriskitinak.
Heziketa erritmikoan batez ere.
Psikomotrizitatea garratzeko ariketa B.
NOTAZIOA
Gorputz-perkusioan erabilitako notazioak, elementu nagusitzat→ IRUDIAK.
Hauek soinuaren denbora erreferentzia ≠ errepresentatu.
GORPUTZ-PERKUSIOAREN IDAZKETA
Lerro H→ Keinu ozen bakoitzerako.
Esaldi erritmikoa keinu ozen batez baino gehiago→ irudi bakoitza bere lerroan idatzia.
Lerro H aurretik (L) keinu ozena zehaztu (marrazkia, hitza osorik, laburtua…)
Motrizitate-alderdia adierazi: Ezkerra B/ Eskuina G.
ZERTARAKO?
Erritmoaren mundura gerturatu prespektiba erraz + dibertigarri + eraginkor.
Erritmo baseak erakustea + psikomotrizitatea eta lateralitatea lantzea.
Musika tresnak behar EZ→ Gorputza + ahotsa BAI.
Helburu didaktikoak:
Gorputzaren bidez erritmo ≠ burutzea.
Imitazioaren bidez aspektu motrizak lortzea.
Bakoitzak bere gorputza + mugimendu ahalmenak ezagutzea.
Kideen arteko harremana hobetzea.
Gorputzaren mugimenduarekin esperimentatzea.
ENTZUMEN HEZIKETARAKO BALIABIDEAK
ENTZUNALDIA ZERTARAKO?
Estilo + formak + lan ≠ kontaktuan.
Ikaslearengan bizipen + sentsazio pertsonalak esnatzeko.
Adierazteko + komunikatzeko bideak lortu.
Entzuteko modu aktiboa bultzatu.
2 arlo landu: 1-Musika mintzaiaren ezaugarriak + 2-Beste arlo batzuk.
Entzunaldia lantzeko kontuan hartu beharrekoak
Soinu erakargarriak→ arreta lortzeko.
Irakasleak entzunaldian solastu EZ, zerbait esateko→ Keinuak.
Konpositoreari buruzko datu batzuk.
Musika estilo ≠ + aldi historiko ≠ → ENTZUNALDIAK.
Musika :) / :(
Modu ≠ lantzea.
NOLA BIDERATU ENTZUNALDIAK?
3 hizkuntza:
AHOZKOTASUNA:
Entzunaldia aurretik AZALPENAK.
Entzunaldian zehar ngi egotea BAIEZTATU.
Entzunalda bukatzean→ Iritziak + azalpenak.
GORPUTZ ADIERAZPENA:
Bisualki musikaren hainbat elementu landu.
Bakarka, talde txiki + handitan.
HIZKUNTZA PLASTIKOA
Grafia + irudi ≠.
Bisualki errazago sumatu ezaugarriak.
MUSIKOGRAMA
J. Wuytack-ek sortua (Belgika)
Marrazkiak + formak + koloreak + beste kodigoak erabiltzen.
Musika lanaren: erritmoa, melodia, beste elementu batzuk irudikatzeko.
Abantailak:
Musika lanaren irudikapen erraza / espaziala.
Entzumena + analisia egiteko baliabidea.
Ulertzeko erraza → Ikaslea motibatu.
Egiteko erraza.
Bakarka, talde handi edo txikian erabili.
Eskolako lana etxean jarraitu.
9-MUSIKA TRESNAK
PERKUSIO TXIKIEN SAILKAPENA
Metalezkoak: hirukiak, krotaloak.
Egurrezkoak: Txinatar kaxa, klabeak.
Larruzkoak: Panderoa, Yembe.
Besteak: Zintzerriak, marakak, panderetak.
Egurrezko xaflaz egindakoak: Xilofonoak.
Metalezko xaflaz egindakoak: Metalofonoak + kariloiak.