Lateralitatea lantzeko ariketak

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en vasco con un tamaño de 23,57 KB

1-SARRERA

ZERGATIK DA GARRANTZITSUA MUSIKA HHn?


  1. Beharrezkoa + komenigarria musika hezkuntzan 1.Adinetik bideratzea.

  2. Umeari: EN, EZ, SA, EG, SE, GO erakutsi.

  3. Musikak beti garrantzia → Adituen artean.

  • Denboran zehar iraun duen artea.

  • Antzinatik existitzen da (erdi arotik).

  1. Musika, eskoletan lantzea→ Oso garrantzitsua.

  • Haurren modu IN, EN, SEN, HITZ, MU garapenari dagokionean.

  1. Hezkuntza sistemaren 1.Etapan→ Musika funtsezko elementua.

  2. Musikak AUT, INTE, HARR, ADIE lagundu.

HAURRAREN ZEIN GAITASUNETAN DU ERAGINA?


  1. PERTZEPZIOA

  • Pertzepzioan orokorki + entzumenean zehazki.

  • Musikaren bidez, ingurunearekin harremanetan jartzeko erramintak

  1. ADIERAZTEKO  GAITASUNA + SORMENA

  • Haurrek sentitzen dutena besteei zabaltzeko aukera

  • Sormena bizitza osoan zehar landu→ Galdu daiteke

  1. GIZARTERATZEKO AHALMENA

  • Besteekin harremanetan jartzeko ahalmena.

  • Haurren garapen egokirako ezinbestekoa.

  1. GARAPEN MOTORRA

  • Musika mugimenduarekin lotuz→ Gaitasun psikomotorra + motrizitatea landu.

  • Abestia lantzeko moduaren arabera motrizitate fina/lodia.

  1. SENTIKORTASUNA + IRITZI KRITIKOA


IRAKASLEAREN ROLA

  1. Ezagutzak izateaz gain, IKASKETA PLAN BAT

  • Gogotsu, maitakor, enpatiaz, zuzen, errespetuz, malgutasunez, pazientziaz, humiltasunez, sormena + irudimena.

  1. Musika irakasleak EZ → Musika animatzaile eta suspertzaileak izateko prestatu.

  2. Jolas + jarduera ≠ egin giro musikal→ seguru + afektiboan.

  3. Keinuak + gorputz adierazpena→ Oso garrantzitsua→ Haurrak ulertzeko.

  4. Irakasleak eduki beharreko TREBETASUNAK.

  • Ahozko baliabideak/musika-tresna baliabideak/lenguaia musikala/entzumena.

HAUR HEZKUNTZAKO IKASLEEN EZAUGARRIAK MUSIKA ARLOAN

  1. JAIO BERRIAK

  • Burmuinaren eskuineko hemisferioa→ Garatua

  • Garapen motorean lagundu.

  • Kantuak + zurrumurruak haurrak lasaitu.

  • Soinuaren ezaugarririk nabariena → Tinbrea

  1. 1-2 URTE

  • Hitz egiten hasi+mugimendu+++ besoak/burua mugitu, kulunkatu…

  • Musika tresnek arreta deitu.

  • Abestiak ikasi ditzakete: hitzak, erritmoa + melodia.

  • Abestiak SOL-MI/SOL-LA soinuen ambitoa komenigarriena.

  1. 3-6 URTE

  • Arreta garatu + imitazioa + ekintza bidez ikasi + ahotsaren adierazpena bultzatzea→ Abestiak erabiliz.

  • Melodia + erritmoa + abestia ulertu → Esaldiak bereizten ez.

  • Gorputza kontrolatzen du.

  • Imitazioak hobetu + perkusiozko musika tresnak jo.

  • Egoera ≠ antzezteko:Hitzak + keinuak → erabili.

  • Abestiak ezagutu ditzake.


2-ABESTIA

  1. Gizakiak ahots intrumentuaren bitartez sortu abestia + beste instrumentu batekin lotua.

  2. Gaia adierazteko helburuarekin→ abestiek letra.

  3. Letrarik EZ konposizioa musikalak→ abestiak BAI.

  4. Abesti mota ≠ helburu ≠: helburu didaktikoak + bizitzako beste hainbat alor.

  5. Abestiak→ haurraren hiztegiari hitz berriak gehitu.

  6. Lotura afektiboa ezarri haurra + heldua.

  7. Irakaslearen egiteko ngi betetzea→ Abestiak erakargarriak izateko teknika

  8. ORIENTABIDE DIDAKTIKOAK:

  • Edozein aukera aprobetxatu→ Kantuan aritzeko.

  • Adinarentzat + egoerarentzat egokienak diren abestiak aukeratu.

  • Abestiak ikasi ondoren hezitzailean ahotsa euskarritzat hartzea saihestu.

  • Idatzita dauden tonalitateak haurraren ahotsarentzat egokienak.

  • Haurraren ahotsa, modu sinplean hezten da→ Sarritan abestuz.

BESTE ARLOEKIN LOTURA

  1. Haurren arteko komunikazioa lantzen da.

  • Abestiak gure ama-hizkuntzako hiztegia + kontzeptuak barneratzen lagundu.

  • Ahozkotasuna ere lantzen da adib: Z hizkia haurrentzat zaila izanik.

  1. Alderdi soziala + elkarren artean bizitzen ikasteko lagungarria.

  • Alderdi afektiboa + gertukoa lantzen dira.

  1. PSIKOMOTRIZITATEA

  • Musikak→ erritmo + mugimendu ≠ egitera eraman.

  • Gorputz mugimendua + espresioa + psikomotrizitatea garatzen lagundu.

  1. PLASTIKAREN ARTEA.

  • Musikarekin batera→ Marraztu + eskulanak


  1. MATEMATIKA

  • Abestien bitaretez zenbait kontzeptu matematiko barneratu: zenbakiak +kontaketa→ Modu erraz + dibertigarrian.

  1. INGURUNEA + GIZARTE GAIA

  • Urtaroak + inguruneko kontzeptuak lantzeko.

  1. ESTRES MOMENTUAK LASAITZEKO.

  2. TRADIZIO + KULTURA TRANSMITITZEKO

  • Haurrek haien identitatea ezartzen joan.

5-MUSIKAREN BALIABIDE DIDAKTIKOAK HHn

ERRITMO HEZKUNTZARAKO BALIABIDEAK

  1. Erritmo mota ≠: Naturala, sonoroa, plastikoa, musikala.

  2. Erritmo hezkuntzak haurraren beharrik naturalena bete → MUGIMENDUA.

1-ErRiTmIkA

DALCROZE METODOA

  1. Jaques-Dalcroze pedagogoa: erritmoa sentitu + gorputz mugimenduaren bidez adierazi.

  2. Konpasean ibiltzeko + mugitzeko ariketak.

2-MuGiMeNdUaN hEzI

  1. Oinarrizko mugimenduak: ibili, korrika, salto…

  2. Koordinazio motore orekatua lortu behar dute.

  3. Mugimenduaren heziketa: Denbora, espazioa, erritmoa, lateralitatea.

KOORDINAZIO OROKOR ARRUNTAK

  1. Helburuak:

  • Gorputza mugimenduan biziaraztea.

  • Espazioa+ modua + denbora libreki aukeratu.

  • Geroago espazio + denbora konkretuak lortu.

  1. Jarduera: espazioan zehar mugitzea aginduen bidez (aurrera, atzera…)


OREKA

  1. Helburua:

  • Gorputzaren egokitasun, arintasun, kapazitatea gehitzea.

  • Koordinaketa global + estrukturatuak hobetzea.

  • Desplazamenduan armonia + arintasuna gehitzea.

  1. Jarduera: sokaren gaineran abestiarekin ibili (normal, hanka batean…)

6-ELEMENTU ERRITMOKOAK + PROZEDURA DIDAKTIKOAK: PULTSOA, AZENTUA, IRUDI MUSIKALAK

PULTSOA

  1. Musikaren barruan tarteka errepikatzen den mugimendua.

  2. ≠ tenpoa.

  3. Tenpoa: pultsoaren abiadura + pultsoa eta putso artean dago.

  4. Era ≠ markatu: txalo, ibiliz, musika tresnekin…

  5. Abestiak: Arre arre mandako, Dona dona katona…

AZENTOA

  1. Noizbehinka agertu→ Bina/hiruna pultsotan azaldu.

  2. AP edo APP.

  3. Jarduera: borobilean haurren sudurra ukitzen joan.

  4. Abestiak: Kanika txikia, Sagu txiki.

IRUDI MUSIKALAK

  1. Irudi sinpleekin hasi.

  2. 1.Belarriz bereizi + mugimenduarekin adierazi

  3. Grafikoki nola diren ikasteko→ Pertsona + animaliekin erlazionatu.

  4. Jarduerak: irudigrama erabili→ Gorputz + musika tresnekin egin.

  5. Abestiak: Firrin, firrin, frash.


7-PSIKOMOTRIZITATEA

MUGIMENDUA+IKUSMENAREN KOORDINAZIOA

  1. Helburuak: 

  • Mugimendua + keinuak hobetzea

  • Begien→ aditasuna + erreakzioen arintasuna GARATZEA.

  1. Jarduerak: tamaina  ≠  tresnak elkarri bota (zakutxoa, pilota txikiak)

  2. Abestiak: Kote, kote + Nire lagunaren txakurra.

DISOZIAZIO KOORDINATUAK

  1. Helburuak: mugimendu soilak + jarraipenean doazenak menperatu.

  2. Jarduerak: besoak luzatu eta baloia eskuetan izanda uztaietatik salto egin.

  3. Abestiak: uztaiak gora.

ESKUAREN TREBETASUNA

  1. Helburuak:

  • Besoen malgutasuna + besoen koordinazio/disoziazioa

  • Sentsibilitatearen garapena: ukimena, bolumena…

  1. Jarduerak: 3 tresna txiki hartu + banaka bota.

  2. Abestiak: Eskutxoarena, Banan, banan, banaka

GIHARREN TENTSIOA

  1. Helburuak: 

  • Haur HIPO/HIPER tonikoak: harmonia 1 lortu.

  • Giharren tentsioaren dosifikazio hobea lortu.

  1. Jarduerak: Lurren eserita (Doinua ↑ → Hanka uzkurtu/Doinua ↓ → Hanka luzatu)

  2. Abestiak: Bra, bra, benedisebra.


OREKA

  1. Helburuak:

  • Motrizitatearen heldutasuna (hasieran paretan apoiatuak)

  • Gorputzaren egokitasuna + arintasuna + kapazitatea +++

  • Koordinazio global + estrukturaturak HOBETU

  • Lekualdaketa + desplazamendua→ armonia+ arintsu +++

  1. Jarduerak: Soka baten gainean, baldosen lorroak jarraituz

  2. Abestiak: Soka gainetik

8-GORPUTZ PERKUSIOA

ZER DA?


  • Gizaki bakoitzak dituen tresnarik naturalenak + egokienak bizitza erritmikoa kanporatzeko (hanka + eskua)

KEINU OZENAK

  1. Txaloak, belaunak, oinak, kriskitinak.

  2. Heziketa erritmikoan batez ere.

  3. Psikomotrizitatea garratzeko ariketa B.

NOTAZIOA

  1. Gorputz-perkusioan erabilitako notazioak, elementu nagusitzat→ IRUDIAK.

  2. Hauek soinuaren denbora erreferentzia ≠ errepresentatu.


GORPUTZ-PERKUSIOAREN IDAZKETA

  1. Lerro H→ Keinu ozen bakoitzerako.

  2. Esaldi erritmikoa keinu ozen batez baino gehiago→ irudi bakoitza bere lerroan idatzia.

  3. Lerro H aurretik (L) keinu ozena zehaztu (marrazkia, hitza osorik, laburtua…)

  4. Motrizitate-alderdia adierazi: Ezkerra B/ Eskuina G.

ZERTARAKO?


  1. Erritmoaren mundura gerturatu prespektiba erraz + dibertigarri + eraginkor.

  2. Erritmo baseak erakustea + psikomotrizitatea eta lateralitatea lantzea.

  3. Musika tresnak behar EZ→ Gorputza + ahotsa BAI.

  4. Helburu didaktikoak:

  • Gorputzaren bidez erritmo ≠ burutzea.

  • Imitazioaren bidez aspektu motrizak lortzea.

  • Bakoitzak bere gorputza + mugimendu ahalmenak ezagutzea.

  • Kideen arteko harremana hobetzea.

  • Gorputzaren mugimenduarekin esperimentatzea.

ENTZUMEN HEZIKETARAKO BALIABIDEAK

ENTZUNALDIA ZERTARAKO?


  1. Estilo + formak + lan ≠ kontaktuan.

  2. Ikaslearengan bizipen + sentsazio pertsonalak esnatzeko.

  3. Adierazteko + komunikatzeko bideak lortu.

  4. Entzuteko modu aktiboa bultzatu.

  5. 2 arlo landu: 1-Musika mintzaiaren ezaugarriak + 2-Beste arlo batzuk.

  6. Entzunaldia lantzeko kontuan hartu beharrekoak

  • Soinu erakargarriak→ arreta lortzeko.

  • Irakasleak entzunaldian solastu EZ, zerbait esateko→ Keinuak.

  • Konpositoreari buruzko datu batzuk.

  • Musika estilo ≠ + aldi historiko ≠ → ENTZUNALDIAK.

  • Musika :) / :(

  • Modu ≠ lantzea.


NOLA BIDERATU ENTZUNALDIAK?


3 hizkuntza:

  1. AHOZKOTASUNA:

  • Entzunaldia aurretik AZALPENAK.

  • Entzunaldian zehar ngi egotea BAIEZTATU.

  • Entzunalda bukatzean→ Iritziak + azalpenak.

  1. GORPUTZ ADIERAZPENA:

  • Bisualki musikaren hainbat elementu landu.

  • Bakarka, talde txiki + handitan.

  1. HIZKUNTZA PLASTIKOA

  • Grafia + irudi ≠.

  • Bisualki errazago sumatu ezaugarriak.

MUSIKOGRAMA

  1. J. Wuytack-ek sortua (Belgika)

  2. Marrazkiak + formak + koloreak + beste kodigoak erabiltzen.

  3. Musika lanaren: erritmoa, melodia, beste elementu batzuk irudikatzeko.

  4. Abantailak:

  • Musika lanaren irudikapen erraza / espaziala.

  • Entzumena + analisia egiteko baliabidea.

  • Ulertzeko erraza → Ikaslea motibatu.

  • Egiteko erraza.

  • Bakarka, talde handi edo txikian erabili.

  • Eskolako lana etxean jarraitu.

9-MUSIKA TRESNAK

PERKUSIO TXIKIEN SAILKAPENA

  1. Metalezkoak: hirukiak, krotaloak.

  2. Egurrezkoak: Txinatar kaxa, klabeak.

  3. Larruzkoak: Panderoa, Yembe.

  4. Besteak: Zintzerriak, marakak, panderetak.

  5. Egurrezko xaflaz egindakoak: Xilofonoak.

  6. Metalezko xaflaz egindakoak: Metalofonoak + kariloiak.

Entradas relacionadas: