Què és el Just in Time? Guia de producció i PMM
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,45 KB
Què és el sistema Just in Time (JIT)?
El Just in Time (JIT) és un sistema d'organització de la producció (d'origen japonès i també conegut com a mètode Toyota) que permet augmentar la productivitat i reduir el cost de la gestió d'activitats innecessàries i pèrdues en el magatzem.
Objectius del JIT
Fabricar, emmagatzemar o aprovisionar només les quantitats o productes que es necessiten, en el moment que es precisen i sense desaprofitar cap recurs.
Principis fonamentals
- Fabricació de diferents articles en una línia de producció.
- Utilització de treballadors versàtils i màquines multiús.
- Línies de producció instal·lades en forma d'U.
- Producció de lots petits.
- Reducció dels temps de fabricació i entrega.
- Qualitat total (zero defectes).
- Millora contínua.
- Xarxes de proveïdors que compleixin els requeriments.
El Període Mitjà de Maduració (PMM)
El PMM és el temps que s'inverteix des de l'aprovisionament fins que es venen i es cobren els productes fabricats.
Fórmula del PMM industrial
PMM ind. = (PMa) + (PMf) + (PMv) + (PMc) – Ràtio proveïdors
- PMa (Període mitjà d'aprovisionament): Ra = Consum de matèries primeres / Existències mitjanes de matèries primeres.
Consum de matèries primeres: Ex. Inicial + Compres del període – Ex. Final.
Existències mitjanes de matèries primeres: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2. - PMf (Període mitjà de fabricació): Rf = Cost total producció / Existències mitjanes de productes en curs.
Cost total producció: Ex. Inicial (prod. en curs) + Consum de matèries primeres + Despeses de fabricació – Ex. Final (prod. en curs).
Existències mitjanes de productes en curs: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2. - PMv (Període mitjà de venda): Rv = Cost de vendes / Existències mitjanes de productes acabats.
Cost de vendes: Ex. Inicial de prod. acabats + Cost de producció del període – Ex. Final de prod. acabats.
Existències mitjanes de productes acabats: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2. - PMc (Període mitjà de cobrament): 365 / Rc.
Rc: Vendes netes del període / Saldos mitjans dels clients.
Vendes netes: Vendes – Devolucions.
Saldos mitjans de clients: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2.
Ràtio de proveïdors
PMp: 365 / Rp.
Rp: Compres netes anuals / Saldos mitjans proveïdors.
Compres netes anuals: Compres – Devolucions de compres.
Saldos mitjans proveïdors: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2.
PMM en l'empresa comercial
PMM = PMv + PMc
- PMv: 365 / Rv.
Rv: Cost de vendes / Existències mitjanes de mercaderies.
Cost de vendes: Ex. Inicial mercaderies + Compres del període – Ex. Final de mercaderies.
Existències mitjanes de mercaderies: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2. - PMc: 365 / Rc.
Rc: Vendes netes del període / Saldos mitjans de clients.
Vendes netes: Vendes – Devolucions de vendes (ambdues a preu de venda).
Saldos mitjans de clients: (Ex. Inicial + Ex. Final) / 2.