El jurament dels horacis context històric

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,59 KB

PINTURA (1)



El Jurament del Horacis


:

*ANÀLISI FORMAL*



Breu Decripció


: La pintura mostra un Març arquitectònic ROMà amb columnes dòriques que suporten tres arcades de mig punt, hi ha tres soldats romans joves que juren davant d’un home amb una capa vermella, que aguanta amb la mà dreta tres espases i amb l’esquerre fa un gest solemne. A la dreta del quadre hi ha tres dones abatudes i dos infants recollits per una de les dones.

// -

 

El. Plàstics


Predomina el dibuix. El quadre està il·luminat per un focus de llum fred que probe del lateral per projectar unes ombres molt marcades. El color està subordinant al dibuix i la pinzellada que es molt detallada. Colors brillants amb predomini del vermell, gris i ocre. I són tons freds.

// -

Composició


Molt ordenada i simètrica. Genera estabilitat, amb figures ordenades paral·lelament al pla del quadre i a l’arquitectura del fons, de forma clara. Predominen les línies verticals (columnes i mur) que estan travessades horitzontalment (rajoles). Els homes també accentuen la verticalitat. El personatge central fa el mig. Els manecs de les espases fan de punt central i actua com a vèrtex d’un triangle format pels braços dels soldats (el 3 és constant en el quadre, pels homes, dones, espases, triangle...) Composició tancada i geometrica. La perspectiva és linial . Els plans són: 1r els homes que fan el jurament i les dones, 2n les columnes que sostenen els arcs i 3r el fons.

// -

Ritme


Repòs tens, estàtic, però amb gran diferència entre una imatge congelada i altra més estètica.

// -

Temps i Expre


La diferència de ritme, vol mostrar l’acció dels homes front l’abatiment i drama de les dones. És anecdòtica// -

ESTIL


: neoclàssic, per la claredat de l’espai, l’importància del dibuix i l’absencia de detalls innecessaris, la intenció moralitzadora. S’inspira en la pintura Renaixentista rebutjant la Rococó.

*INTERPRETACIÓ *:



Contingut i Sign


: gènere històric ROMà, que la República va entrar en lluita amb la família Alba Longa de l’estat veí. Es decideix que el conflicte fos dirimit per tres herois de cada bàndol i juraven al pare la lleialtat i la disposició a morir per defensar. Les dones mostren el drama de lluita per sobre dels sentiments. Només va sobreviure un Horaci i va matar a la seva germana destrossada per la mort del marit.

//

 

 

Funció


Didàctica i propagandística. L’autor usa un tema clàssic per insistir en valors contemporanis a la seva època: noblesa, Heróïcitat, sacrifici...

//

 

 

Contxt Histo


Encarregada per Lluís XIV, però va ser conclosa a Roma el 1784. Va ser molt reconeguda sobretot a la Rev. Francesa ja que exalta la pàtria per damunt la família i l’amor. Pinta segons l’acadèmia i es pintor de Napoleó, després es exiliat per la Restauració Borbònica Francesa.

*CONCLUSIONS*:

Miquel B. Va evolucionar des de una obra realista i academicista cap a una escultura obertament modernista a la que es reconeix la influència de Rodin.

El Tres de Maig


:

*ANÀLISI FORMAL*



Breu Decripció


: En l’obra es representa els afusellaments del 3 de maig a Madrid.

// -

 

El. Plàstics


Predomina la formulació pictòrica, amb pinzellades llargues i obertes de gran força expressiva. La gamma cromàtica es reduïda (ocre, negre, blanc, groc, vermell). La llum incideix sobre el color i crea matisos i forts contrastos.

// -


Composició


La composició s’articula en tres grups i al fons un paisatge de cases. A l’esquerra es veu un conjunt de persones, unes mortes i les altres moments abans de l’afusellament. A la dreta hi ha un escamot de soldats posicionats en diagonal. La composició s’ordena gràcies a la figura que s’encara als soldats. La llum serveix per il·luminar els personatges de l’esquerra mentre que l’ombra envolta als soldats de la dreta. La llum i el color creen profunditat. La línea de l’horitzó dona Realisme i inclou a l’espectador en l’obra.

// -

Ritme


Gran dinamisme en l’escena a través de les diagonals// -

Temps i Expre


Gran expressivitat en les actituds dels personatges (horror, resignació heroisme). Per contra els soldats es representen com figures deshumanitzades.

// -

ESTIL


: Tot i ser una obra compresa en el període neoclàssic presenta característiques de la pintura ROMàntica. Goya s’inspira en la tradició barroca tant en els recursos pictòrics com en les expressions. També incorpora el tenebrisme donat al s. XVII. Goya es convertirà en un innovador de la plàstica i inspirarà a autors posteriors com Manet.

*INTERPRETACIÓ *:



Contingut i Sign


: En el quadre es mostren els afusellaments de les tropes franceses realitzades sobre el poble de Madrid, un dia desprès del aixecament espontani.
La figura de l’home amb els braços oberts es relaciona iconogràficament amb la crucifixió de Jesús, i la llum com la presència de Déu. Goya representa el poble com els autèntics herois des d’una sensibilitat allunyada del heroisme en els quadres neoclàssics. Gràcies a la idea de lluita apassionada del poble és mostra la clara sensibilitat ROMàntica.

//

 

 

Funció


No hi ha una finalitat concreta. Tot i que el tema del quadres es converteix en un testimoni dels fets ocorreguts a Madrid.

//

 

 

Contxt Histo


La insurrecció popular contra de les tropes de Napoleó va conduir a una llarga guerra. Goya, clar defensor de les idees de la Il·lustració, representa l’horror, la barbàrie i l’Heróïcitat del poble tot i que decebut per la situació política, es va exiliar a Bordeus, on va morir. L’autor va destacar com a pintor i gravador. Va ser introduït als cercles aristocràtics fins que va ser anomenat pintor de cambra per Carles IV.

*CONCLUSIONS*:

L’obra de Goya no és pot incloure en cap estil determinat. És una obra personal amb romanticisme, Naturalisme, impressionisme i expressionisme, tot i que aquests corrents s’originarien més tard.

Entradas relacionadas: