El jurament dels horacis
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,95 KB
FITXA 24: EL JURAMENT DELS HORACIS
FITXA TÈCNICA
Obra : El jurament dels Horacis
Autor : Jacques Louis David (París, 1748- Brussel·les 1825)
Cronologia: 1784
Material: Oli sobre tela
Estil: Neoclàssic
Tema: Literari
Localització:
Museu del
Louvre, París (França)
CONTEXT
HISTÒRIC
CONTEXT CRONOLÒGIC:
1784.
CONTEXT HISTÒRIC:
Regnat de Lluís XVI.
Període convuls i d’agitació social, cinc anys
Abans de la Revolució Francesa (1789).
Consolidació de la classe burgesa. Procés d’industrialització.
A Espanya: Carles IV.
CONTEXT CULTURAL:
Il·lustració. L’enciclopèdia: D’Alembert
I Diderot.
És un Període en què un nou grup social agafarà les regnes de la Societat: La burgesia , que per mitjà de les revolucions polítiques Liberals i la revolució industrial posarà fi a l’organització Econòmica, política, social i cultural de l’Antic Règim, donant Pas a l’aparició d’un nou sistema d’organització política: L’Estat liberal i a una nova organització social, on les persones Deixaren de ser súbdits per passar a ser ciutadans, amb dret s i Deures.
Un Context històric en que les noves idees de la Il·lustració difonen Una visió del món totalment diferent a l’existent fins aquell Moment, prenent com a base l’ús de la raó i enfrontant-se a una Concepció del món basada en la tradició, l’autoritat i la Revelació divina.
ESTIL
És
D’estil
Neoclàssic, que es desenvolupa a
Europa a la segona meitat del Segle XVIII. Es caracteritza per:
- La utilització de la línia pura, fugint de les sinuositats Barroques.
- Claredat compositiva, fuig del sobrecarregament del Barroc i el Rococó.
- Els autors s’inspiren en els models clàssics i en la temàtica Mitològica.
- Els autors mostren un interès excepcional per la figura humana.
- En escultura, ús de materials nobles, marbre i bronze, com a L’antiguitat clàssica.
DESCRIPCIÓ FORMAL
Realitzat En oli sobre tela.
En
Aquesta obra hi ha predomini del dibuix
Sobre el color
. David, amb un dibuix
Precís modela les figures amb unes formes
Clares i rotundes, que recorda les
escultures clàssiques (contorns
Nítids, modelat escultòric). El modelat clàssic i escultòric dels
Cossos és especialment visible en els personatges femenins, on les
Túniques i robes destaquen les formes dels cossos recorden a la
Tècnica dels “draps mullats”.
El Pintor prioritza la línea recta en els Personatges masculins i la línia ondulada en els femenins, Que accentua l’energia, la decisió i Fortalesa dels personatges masculins en Contrast amb la languidesa Dels cossos femenins.
Utilitza
colors brillants però
freds i
Amb una gamma limitada on
Predominen vermells, grisos i ocres,
La qual cosa ajuda a precisar els
Contorns de les formes i
Accentua la claredat del dibuix (cromatisme
Supeditat al dibuix). Destaca el
Vermell, que l’autor utilitza en les
Tres parts en què es divideix el quadre i que permet al pintor
equilibrar cromàticament l'escena
.
Aquesta sensació d’equilibri també és veu reforçada per la
Utilització de les tonalitats
Blanquinoses en els dos
Extrems del quadre
.
El Vermell de la túnica del pare és símbol de la passió del jurament I la sang que es vessarà.
La Llum que és Projectada des de l'esquerra fora del quadre (influència de Caravaggio), aproxima les figures a l'espectador mentre allunya el Fons arquitectònic, que resta en tenebres. Al mateix temps, L'ombra que projecten els cossos dels Tres germans accentua la impressió de La decisió en el seu pas endavant i fa Ressaltar el dramatisme contingut del seu gest.
El Tema principal està al centre del quadre (les mans i les espases són El punt central).
La
Composició és racional, simètrica,
Equilibrada i tancada.
Presenta un gran
Equilibri, cercant la claredat
Expositiva
. L'esquema compositiu és
Senzill i ordenat:
la triple arcada
Toscana del fons coincideix perfectament amb els tres grups
De personatges; els germans, el pare i les dones. Hi ha una perfecta
Integració de les figures en un espai arquitectònic.
Hi ha
Una constant en l’ús del número tres: 3 arcs, 3 germans, 3 dones,
3 espases...).
Composició
racional perfectament
estructurada en
Base a les tres arcades del fons que
Emmarquen els tres grups de personatges representats.
Aquest Ordre i equilibri compositiu es veu reforçat per l'agrupació i Distribució dels personatges en formes Geomètriques rectangulars i Triangulars: el pare i els germans formen un rectangle; les cames del Pare i els germans i els dos grups de dones formen triangles.
També
Presenta profunditat,
Ja que l’espai es
Representa fonamentalment amb una aplicació
Perfecta de la perspectiva lineal (cònica
O geomètrica) marcada pels murs laterals i per l'empedrat del terra
I que presenta el punt de fuga o centre
En l’espases.
La creació de l’espai
Es reforça mitjançant la llum
(il·luminació
Del primer pla en contrast amb la penombra del fons).
La
Disposició de les figures evoca els relleus antics.
Tots Els personatges situats en un mateix pla
Els Arcs del fons semblen el decorat D’un teatre o l’interior d’una domus. És un espai auster (oposat als excessos del Rococó)
L'obra, Presenta un dinamisme contingut, Resultat del contrast de les actituds: la tensió de la musculatura Dels cossos masculins, els gestos decidits i el moviment dels seus Vestits (línies rectes), que contrasten amb el desmai dels cossos de Les dones i les seves expressions de dolor, serien un símbol del pathos (línies suaus i ondulades).
TEMÀTICA, SIGNIFICAT I FUNCIÓ
David Pintà “El jurament dels Horacis” després d'haver vist al teatre L'obra “Horace” de Corneille, Adaptació molt lliure d'Història de Roma” (Ab urbe condita) de Tit Livi.
Al SegleVII a.C, quan Roma i Alba Longa es diputen el domini de la Italià Central, acorden resoldre el conflicte mitjançant un combat Singular entre tres germans de cada ciutat: Curiacis (Alba Longa) i Horacis (Roma).
Després De la lluita només sobreviu el major dels Horacis que entra triomfal A la ciutat. La seva germana Camil·la, promesa d'un dels Curiacis Plora desconsolada i retreu al seu germà la mort del seu promès; l’ Horaci mata la seva germana per plorar la mort d'un enemic de Roma.
La Pintura representa el moment en què els Horacis juren davant el seu Pare defensar la pàtria, mentre Camil·la plora recolzant el cap en L'espatlla de Sabina (Curiacia), esposa del seu germà gran. Al fons, Hi ha la mare dels germans Horacis, que cuida els dos fills de L'anterior.
David
Tria el fragment del jurament, més que per tractar un fet històric
O una llegenda, per transmetre un
Missatge moralitzant
:
l’exaltació
De les virtuts cíviques de
l'autosacrifici, l’honor i la
Lleialtat (personificades en els
Horacis) en definitiva,per ressaltar el
Deure dels ciutadans de sacrificar-se per la pàtria
.
Així Mateix, en la seva època, alguns van veure reflectides en el quadre Les simpaties revolucionàries, republicanes i antimonàrquiques de L'autor, i el profund sentiment del deure a la pàtria que infon L'obra.
Amb
Aquest fet David aconsegueix representar de manera sublim el
Conflicte entre el deure i el sentiment,
I el contrast entre l'heroi masculí i
La sensibilitat femenina.
Aquesta
Obra té una funció propagandística;
En ella és difon i exalta un valor moral:
El Deure dels ciutadans de sacrificar-se per la pàtria
Va ser Encarregat pel rei Lluís XVI de França i exposat en el Saló de 1.785
MODELS I INFLUÈNCIES
La Cultura i l'art clàssic de Grècia i Roma van ser, sens dubte el Punt de referència principal de l’obra neoclàssica de David, tant Des del punt de vista formal com temàtic.
No Obstant això, també és evident la influència en la seva pintura D’autors com Rafael i Poussin dels quals assumeix la perfecció de La línia i l’ús de composicions equilibrades sobre estructures Geomètriques. De Caravaggio és visible el tractament i l’ús de La llum.
La Seva pintura va ser punt de referència per molts altres pintors Neoclàssics.
Per Exemple, va ser molt copiada la distinció emocional que fa dels Personatges masculins i femenins, presentant als homes plens D'energia i resolució i unes dones sensibles amb tendència a patir El dolor de les accions d’aquells.
També La predilecció de David pels temes heroics i patriòtics també Prepara el camí al nou corrent que ja es perfilava: el romanticisme.