Jolasen Estrategiak eta Jolasen Zuzentzeko Irizpideak
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 9,89 KB
Jolasen Estrategiak
Jolasaren parte-hartzaileen artean sor daitezkeen harremanak kontuan hartuta, bai eta inplikazio kognitiboa eta afektiboa ere, jolasetan gertatzen diren oinarrizko estrategiak:
Banakako estrategia, Lankidetza, Aurkaritza, Lankidetza-Aurkaritza, Anbibalentea
Banakako Estrategia
-Jolas psikomotorretan edo egiturarik gabeko jolasetan gertatzen da.
-Estrategiak, ingurunetik erabiltzen dituen elementuetatik eta irudimen aldetik dituen mugetatik datorren ziurgabetasunak emango ditu. Erabakiak pertsonalak dira eta ez dituzte beste pertsona batzuek mediatizatzen, ekintzak bakarka egiten baitira.
-Objektuekin bakarrik jolasten den haurraren adibidea (indioak, autoak, panpinak, etab.).
Jokoa Lankidetza Estrategia Gisa
-Helburu komun bat lortzeko ahaleginak bateratzean oinarritzen dira. Elkar onartzeko eta partekatzeko jolasak dira.
-Ezaugarri diren elementu garrantzitsuak: (Omeñaca eta Ruiz,2002):
Taldekideen arteko lankidetza.// Jarduera bateratua eta parte-hartzailea// Lanak koordinatzea.// Planteatutako egoerei eta arazoei erantzuna emango dieten
irtenbideak bilatzea.// Ez du lehiaketa sustatzen.// Ez du baztertzen, ez du ezabatzen, ez du diskriminatzen.// Horietako batzuen adibidea: hareazko gazteluak eraikitzeko // jolasak, giza dorre bat sormenez egiteko jolasa, etab.
Jolasa Aurkaritza Estrategia Bezala
-Bi pertsonak edo bi taldek parte hartzen dute, eta jolasaren arrakasta bestearen porrotaren bidez bakarrik lortzen da.
-Jolas soziomotorrak dira, bi baitira jokoan parte hartzen dutenak.
-Jokoaren funtzionamenduaren oinarria 'kontrakomunikazioa' izango da, hau da, bestearengandik jasotzen dudan guztia nire aurkakoa izango da.
-Estrategia mota hori garatzeko, beren trebetasun-mailen arabera (neurria, pisua, gorputzaren tamaina, etab.) elkarreragiten duten elementuak edo taldeak orekatu behar dira.
Jolasa Lankidetza - Aurkaritza Estrategia Bezala
-Bi taldek parte hartzen dute, eta taldekideak lankidetzan arituko dira beste taldeari aurre egiteko.
-Jokoaren funtzionamendua informazioaren 'Kodifikazio-deskodifikazioa'n oinarrituko da. Horretarako kode edo komunikazio estrategia jakinak erabiliko dira (keinu bidezkoa,
ahozkoa, … )
-Estrategiak edo taktikak garrantzia handia hartzen dute
Jokoa Ebazpen Estrategia Gisa:
-Jolas horietan, parte hartzaile bakoitzari aukera ematen zaio hura garatu bitartean gainerako guztiekin harremanetan jartzeko, aurka eginez edo lankidetzan arituz, eta egoera-anbibalentzia sortuz.
-Jolas horien ondorioz, egoera berriak eta aldakorrak konpondu behar dira jolasaren garapenean zehar.
Adibidez, 'Lau izkinak' edo 'baloi exeria' jolasa.
Jolasen balio hezitzailea
Jolasa Heziketa-Tresna Gisa
A. Eremu Psikomotorea
Mugimendu-trebetasunarekin (motrizitate fina eta lodia) lotutako ikasketak:
Gorputza desinhibitzea// Erresistentzia// Oreka// Gorputz-mintzaira// Lateralitatea// Bizkortasuna// Gorputzaren kontrola// Erreflexuak// Malgutasuna
B. Eremu Kognitiboa
Ezagutzarekin lotutako ikasketak:
Estrategia-kalkulua// Arreta eta kontzentrazioa// Sormena// Irudimena// Zentzumenak garatzea// Adierazpena// Behaketa// Aurkikuntza// Ikasketa-teknikak// Egoerak ulertzea
Alternatibak bilatzea
C. Eremu Sozioafektiboa
Pertsonen arteko harremanak eta gizarte-mailakoak:
Harremanak egitea// Nortasuna eraikitzea// Erabakiak hartzeko konfiantza// Kohesioa, taldean integratzea// Talde-komunikazioa// Desinhibitze pertsonala// Lankidetza// Parte hartzea// Atoestimua// Autokontzeptua// Enpatia// Motibazioa
Jolasa Ebaluazio-Tresna Gisa
Jolasa behaketa-eremu oso egokia da, eta honako jokabide hauek azter daitezke:
- Heldutasun psikomotorea: ea egokia den adin ebolutiboari dagokion garapen motorea.
- Jarrera pertsonalak: lasaitasuna, urduritasuna, segurtasuna, poza, agresibitatea, kanporakoitasuna…
- Jarrera sozialak: arauak onartzea, harremanak, laguntzea, gatazkak konpontzea, asertibitatea, enpatia...
- Heldutasun afektiboa: nola sortzen eta barneratzen diren besteekiko harremanak.
Jolasa Tresna Integratzaile Gisa
- Pertsona guztiek dute jolasteko eskubidea eta jolasa ez da inoiz baztertzailea izango.
- Lankidetza jolasetan: jolasak egokitu integratzaileak izan daitezen.
- Elbarritasunen bat duten haurrek ere aukerak izan behar dituzte jolasean ondo pasatzeko, sozializatzeko eta besteekin harremanak izateko.
- Elbarritasunen bat duten haurrek eta ez dutenek jolasak partekatzen badituzte, aukerak sortzen dira aniztasuna zer den ulertzeko, modu naturalean bizitzeko
- Animatzailearen rolak berebiziko garrantzia du jolasak egokiak eta integratzaileak izan daitezen.
- Animatzaileak kontuan hartu behar ditu elbarritasunen bat duten haurren beharrak eta gaitasunak ekintzak planifikatzeko.
- Umeen sormena, jakin-mina eta berezko gogoa bultzatu behar du, eta parte hartzeko bideak eskaini. Umeak jolaseko protagonista izan behar du, eta ez ikuslea.
Jolasak Zuzentzeko Irizpideak
Prestaketa. Antolaketa. Aurkezpena.Gauzatzea, Ebaluazioa.
1) PRESTAKETA:
Partaide eta egoeraren baldintzak:
Materiala// Giza baliabideak// Parte-hartzaileen adina// Maila teknikoa// Aurre ezagutzak// Zein momentu edo egoeran dauden// Baldintza atmosferikoak// Lursail mota// Ingurunea
PRESTAKETA: Programazioa
-Jolasen aukeraketa: Helburu, egoera, ezaugarri eta baliabideen arabera.
-Saioak programatu: jokoen ezaugarriak kontutan hartu, saioaren faseak errespetatu (girotzea, …) etafitxak egin.
-Jolasak izen batekin identifikatzea, izen hori azkarulertu ahal izateko.
-Materiala prestatzea; beharko den materiala aldez aurretik ezagutzea eta denbora nahikoarekin antolatzea.
PRESTAKETA: Metodologia
-Inprobisazioa saihesteko, saioaren diseinuan beharrezkoak direnak baino jolas gehiago sartu, zerbait espero bezala ateratzen ez bada.
-Metodologia egokia aukeratu: Aurkikuntzan oinarritutako VS Zuzenduak
-Segurtasuna bermatu, arriskuak ekidin.
PRESTAKETA: Jarduera Motak
-Dinamismo handiko edo intentsitate handiko jokoak jokoleunagoekin txandakatzea, horrela praktikatzaileari berreskuratzeko aukera emanez.
-Gizabanakoaren prestakuntza integrala bilatzea, alderdi intelektualak, kognitiboak, motorrak eta afektiboak garatuz.
-Mota desberdinetako jolasak konbinatzea, guztien gustuak eta motibazioak asetzeko , eta denok protagonista izateko aukera izateko.
PRESTAKETA: Lehiakortasuna
-Lehiaketa erabiltzean, emaitzan soilik arreta jartzea saihestu.
-Lehiaketak bitarteko bat izan behar du parte-hartzaile guztiek aurreikusitako helburuak lortzeko, eta ez helburu bat berez,non irabaztea edo galtzea izango den helburu bakarra.
-Konpetentziak haurrarengan motibazioa sortu dezake, baina lehia-izaera ezin da jokotik aldendu. Beraz, aldaerak, arau berriak sartu behar ditugu, konpetentzia hezteko tresna izan dadin.
PRESTAKETA: Materiala eta Aldaerak
- Askotariko materialak erabiltzea, sormena garatzea ahalbidetzen duelako.
-Bazterkeriarik, diskriminaziorik eta abarrik ez gertatzeko, baztertutakoak berriro arrantzatzeko eta parte hartzen jarraitzeko aukera ematen duten aldaerak sartu behar ditugu.
2) ANTOLAKETA:
-Garaiz iritsi, lankideekin Saioa antolatu eta egiteko behar den espazioa eta materiala prestatu ahal izateko.
-Rutinak sortu, Saioa hasteko, atsedeneetan, amaitzean, …
-Ikasleen laguntza bilatzea materiala atera, jaso eta espazioan banatzeko orduan. Horrela, arauak, balioak eta jarrerak hezten laguntzen da.
-Multzokatzeak: Talde homogeneoak osatu (Maila, genero, adina,…) taldeak argi eta garbi bereizi (dortsalak, zapiak, etab.).
-Ratioak kontutan izan, talde txikiak errazago
3) AURKEZPENA: Argia
-Isiltasun orokorreko giroa lortzea.
-Haur guztien arreta bereganatzen saiatzea.
-Ozen, poliki eta naturaltasunez hitz egin.
-Erabat ulertzen laguntzen duten eskemak eta/edo adibideak erabiltzea, beharrezkoa bada erakustaldia erabiliz.
-Denek ikusteko moduko lekuan jarri (Borobilean eta altura berdinean = berdintasuna) Vs (Parean eta zutik = autoridadea)
-Azalpenetan ordena mantendu. (eremua, partaideak, helburua,…)
-Oinarrizko azalpenekin hasi eta jolasan zehar informazio gehiago sartu. Etenaldiak eta aldaerak erabili.
-Jolasari buruzko zalantzarik dagoen galdetzea. Halakorik balego,horiek argitzea.
-Laburra izan.
-Jolas konplexuak egiten baditugu, komeni da baliabide instrumentalak erabiltzea, hala nola arbelak, fitxak eta abar.
-Hasi aldaera errazetatik eta zailtzen joan.
-Azalpenetan adibideak erabili hobeto ulertzeko. Hitz motibagarriak
4) GAUZATZEA: Denbora
-Denboraren optimizazioa: Jolasa ulertu eta autonomia lortzean, hurrengo jolasa prestatzen hasi denbora ez galtzeko.
-Jolasaren eta jolasaren artean denbora gehiegi igarotzea saihestea
GAUZATZEA: Motibazioa
-Haurrak jolasarekiko duen jarrera positiboa aprobetxatu, Teknikariak arreta handiz manipulatu beharko ditu jolasak, jolasak potentziala gal ez dezaten.
-Jokoa aldatu interesa galdu baino lehen.
-Kirolarien parte-hartzea bultzatzea, jokoaren aldaerak, arau berriak eta abar sortzeko orduan.
-Gehiegizko gidaritza saihestu,
5) EBALUAZIOA: Feedback-a
-Planteatutako helburuen betetze-mailari buruzko balorazioa egitea.
-Akatsei, zailtasunei eta abarrei buruzko oharrak gehitzea saio- edo joko-orrian, etorkizunean akats beretan ez erortzeko.
-Saioaren edo jolasaren amaieran laburbiltzea, hezkuntza-orientabide batzuekin.
-Parte-hartzaileei balorazioa eskatzea