Joan Ramis i Ramis: Vida i Obra Literària
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,38 KB
Vida i trajectòria de Joan Ramis (1746-1819)
Fill d'una família culta i ben situada, els seus estudis a la Reial Universitat Literària de Mallorca el van posar en contacte amb la retòrica castellana. Posteriorment, va marxar a estudiar a Avinyó, on va entrar en contacte amb el neoclassicisme francès.
Al seu retorn, Menorca estava sota el control d'Anglaterra, per la qual cosa la llengua catalana no estava prohibida. Va participar en la vida cultural i política menorquina de forma destacada: va ser fundador de la Societat Maonesa de Cultura, que tenia la seu a casa seva, on es reunien els 17 membres que la formaven (4 eren anglesos). Els temes que s'hi tractaven feien referència a les ciències naturals i a les humanes. A més, es llegien traduccions de reconeguts il·lustrats, com ara Voltaire. Va ocupar càrrecs polítics importants quan l'illa va ser cedida a la monarquia espanyola.
Etapes de la producció literària
1a etapa
Continua en una sèrie de poesies escrites en llatí, castellà i català. N'hi ha d'aire anecdòtic, religiós i moral, i també de temes pagans de la mitologia clàssica, que són les mostres de les darreres manifestacions del Barroc.
2a etapa
És l'etapa més dinàmica de la seva producció i va esdevenir l'autor més important del neoclassicisme català. Aquesta etapa va del 1765 fins al 1781 i es troba sota la influència de la tradició grecollatina. La cultura anglesa tindrà una gran importància i no hem d'oblidar els autors italians. La influència castellana desapareixerà gairebé del tot i ara emprarà el català exclusivament com a vehicle lingüístic. Ramis conreà el teatre perquè era el gènere que es considerava superior dins el corrent neoclàssic.
3a etapa
L'obra de Ramis inicia un nou període, ara sota la influència castellana de tipus tradicional. L'any 1783 sortiren simultàniament l'ègloga Tirsis i Philis i la poesia Al comte de Cifuentes. Però l'obra més rellevant d'aquest any és Rosaura o el més constant amor, que l'autor anomena tragicomèdia; consta de 5 actes i és la darrera mostra literària important de l'autor escrita en català. Ara, només les obres de caràcter personal, com el Dietari, o bé les merament locals, seran escrites en català. Nota: el quart acte tracta sobre una violació.