Joan Fuster i Joan Francesc Mira: L'assaig al País Valencià

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,86 KB

Joan Fuster i Ortells (Sueca, 1922-1992)

Joan Fuster estudià dret i exercí durant un temps com a advocat. El 1944 va publicar el seu primer article; fins a la seua mort, Fuster no va parar d'escriure, de col·laborar a la premsa i de publicar. Tot i que els seus primers llibres eren de poesia, la seua obra s'ha centrat principalment en el terreny de l'assaig.

Les seues reflexions se centren en l'home i en la seua activitat creadora, i abracen diversos temes:

  • Ideològics i morals
  • Polítics i culturals
  • De la vida quotidiana

Fuster és un moralista preocupat per l'home i la crisi que aquest pateix en un món en constant transformació. El seu mètode és l'escepticisme. Manté una independència intel·lectual que fa impossible de catalogar-lo en política, literatura o crítica literària. Fuster creu que la seua primera obligació és fer-se llegir. La comunicació es concreta en un estil on predomina la claredat i la precisió. La desimboltura i el to van lligats amb el joc de paraules.

L'impacte de Nosaltres, els valencians

Els seus primers estudis són d'història literària catalana. Bona part de les seues obres estan dedicades a temes relacionats amb el País Valencià, amb la intenció de fer prendre consciència als valencians dels seus problemes i de la seua identitat. El seu pensament ha sobrepassat l'àmbit literari i s'ha projectat sobre l'àmbit cultural i social. La publicació de Nosaltres, els valencians (1962) va causar al País Valencià una revolució intel·lectual i ideològica. Va revolucionar conceptes i posicionaments dins del nacionalisme, rescatant el concepte de nació en un temps de silenci i de forçat oblit.

Joan Francesc Mira (València, 1939)

Joan Francesc Mira va nàixer a València el 1939. Com a assagista, destaquen els treballs que es basen en la situació de la llengua i el poble valencià. És un autor polifacètic que tracta els seus assajos de manera singular. Suggereix i argumenta amb gràcia, maneja bé la ironia i és un mestre de l'adjectiu. Mira compara el que descriu amb allò que passa al país.

Temàtiques i estil de Joan Francesc Mira

Els seus temes són diversos:

  • Nacionalisme
  • Relació entre cultura i poder
  • Creació i evolució de les identitats i els símbols
  • Importància de les llengües per crear consciència col·lectiva

És un escriptor arrelat al país que observa la societat valenciana amb una mirada madura, enriquida per l'experiència vital del seu dia a dia i per tot el que ha passat per la lectura i la seua dedicació a ella. La majoria de les reflexions de Mira són vàlides per a tota la societat occidental.

Entradas relacionadas: