Izango
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en vasco con un tamaño de 9,48 KB
2.J14. Gaia TEORIA ETIKOAK
. TEORIA ETIKOEN SAILKAPENA
Bi talde handitan sailkatzen dira:
A. Zoriontasunaren Etikak:
Morala existitzen da berezko zoriontasunerako joera dugulako.
Maximoen etikak dira.
Maila honetako etikak: Aristotelesen eudemonismoa, Epikuroren hedonismo, Humeren utilitarismoa
B. Justiziaren etikak:
Morala existitzen da gure burua arrazionaltzat eta asketzat dugulako
Minimoen etikak dira.
Kanten teoria etikoa eta Apel-en eta Habermas-en diskurtsoaren etika.
A.ZORIONTASUNAREN ETIKAK:
1.EUDEMONISMOA: izaera eratzailea
Antzinako Grezia klasikoan gizartearen hezkuntzaren oinarria poema Epikoak ziren. Poema horietan pertsonai bakoitzak bertute batean nabarmentzen zen eta Imitatzeko modukoa zen hango ikasle gazteentzat.
Aristotelesek Uste du pertsona ona denak portaera egokia duela bizitza ona eta betea izateko
. Horretarako “eudaimonia”
Hitz grekoa erabili zuen “zoriontasun” hitza, hain zuzen, baina
Autoerrealizazioaren zentzuarekin.
Izaera on bat eratzeko ez da nahikoa ondo zer dagoen eta zer ez dagoen
Jakitea. Beharrezkoa da jakintza horren
Arabera jardutea.
Pertsona eginez, bertutetsu bihurtzen da pertsona
Bertute moralak dira pertsona guztiek edukitzea desiragarria liratekeena: Errukia, eskuzabaltasuna, zintzotasuna, ardura…
.ZUHURTZIA: moraltasunaren gakoa
Pertsonok ezinbestez zoriontasunerako joera dugu, zoriontasuna gure Bizitzaren berezko helburutzat jotzen Delako.
Bi baldintza hauen menpe dago:
baliabide egokiak aukeratzen
Jakitearen menpe eta aukeratuaren arabera jardutearen menpe.
Beraz, moralki aritzea eta arrazionalki aritzea gauza bera dira, Zentzuzko arrazoimena bada eta zoriontsu izateko baliabide egokiak aukeratzea Iradokitzen badigu.
Horretarako bertuterik
Garrantzitsuena zuhurtasuna da.
Aristotelesen ustez bi alderdi ditu:
Intelektuala
Gauzen egiara hurbiltzen gaituelako eta morala, zuzen aukeratzen laguntzen Digulako.
PERTSONA ZUHURRAREN EZAUGARRIAK
. Aukeratu behar duenean, ez du kontuan hartzen haren bizitzako une jakin
Bat bakarrik, baizik eta bere izaera oro har komeni zaiona.
.
Beti helburu onak ditu xede
.
Printzipio moral orokorrenak aplikatzen daki eguneroko bizitzako
Kasu jakinetan.
. Gai da gogoeta egiteko zoriontsua
Izateko ase behar lituzkeen eta ase behar ez lituzkeen nahiei buruz.
2.HEDONISMO ETA UTILITARISMOA: plazeren kalkulua
. Epikuro: Hedonismo Klasikoa
Hedonismoa, Plazera esan nahi duen hedone hitzetik dator.
Epicurok azaldu Zuen honako hau:
. Sentitzeko
Gaitasuna duten izaki bizidun guztiek bilatzen dute plazera eta ihes egiten
Diote minari. Beraz plazera da mugiarazten diguna.
.
Ahalik eta
Plazer handiena lortzeko eta ahalik eta min txikiena jasateko antolatuta
Dago gure bizitza.
.
Arrazoimen
Morala arrazoimen kalkulatzailea da, gure ekintzen ondorioak kalkulatzen
Dituen arrazoimena, eta plazeraren
Arabera balioesten dituzte.
MORALKI ARITZEN DA
: erabakiak
Hartzeko zentzuz kalkulatzen dakiena zein aukerak izango dituen
Ondorio atsegingarrienak eta zeintzuk mingarrienak eta aukera horiek
Praktikan jartzen dituena
Epicurok Adierazten du kalkulua gizabanako bakoitzak egin beharko duela
. Utilitarismoa: Hedonismo modernoa
Ahalik eta zoriontasun handiena (plazer
Handiena) lortzea, ahalik eta izaki gehienentzat duen helburu morala da
Utilitarismoa.
Plazerak gehiengoaren ongizatea esan nahi du
David Hume Filosofoa teoria etiko honen aitzindaria da. Behin eta berriro azpimarratu zuen Gizakiek sentimendu sozialak ditugula, gainerakoez kezkatzera eramaten Gaituztenak. Sentimendu sozial horren oinarria enpatia da, besteekin bat Egiteko eta haien sentimenduak gure ere egiteko gaitasuna dena.
Stuar Mill
Filosofoak on gorena ongizate soziala da;
Beraz, mundu hobea eratzeko
Funtsezkoa da beharrezko erreforma sozial, politiko eta ekonomikoak egitea
Ongizatea lortzeko.
UTILITARISMOAREN BI IKUSPUNTU KONTRAJARRI
Ekintzaren utilitarismoa
Kasu jakin
Bakoitzean jarduteko zein modu den egokiena galdetzean datza, ahalik eta
Pertsona gehienen ahalik eta zoriontasun handiena lortzeko
Arauaren utilitarismoa
Ahalik eta pertsona
Gehienen ahalik eta zoriontasun handiena lortzeko, beharrezkoa da egoera
Arruntetan denok moraltasunaren arau orokorrei jarraitzea.
B.JUSTIZIAREN ETIKAK:
Justiziaren etikak edo deontologikoak
Nagusiki betebeharraz aritzen direnak dira. Moralaren gakotzat dituzte bai giza
Duintasuna, bai hari hor zaion begirunea.
1.Kanten teoria etikoa
XVIII. Mendearen
Amaieran, kantek lehenengo teoria etiko deontologikoa sortu zuen. Onartzen du
Izaki bizidun sentilari guztiok plazererako joera dugula eta zoriontsuak izan nahi
Dugula. Baina kantek uste du helburu moralak direla soilik askatasunez
Proposa ditzakegunak eta ez naturaz inposatzen zaizkigunak.
Kanten ustez
Pertsonok zenbait arau bete behar dugu zoriona
Eman edo ez. Agindu horiek gure arrazoimenean
Sortzen dira, ez gure nahietan. Arau horien helburua ez da zoriontasuna,
Gizatasuna errespetatzea baizik.
INPERATIBO KATEGORIKOAK dira, hots, baldintzarik
Gabeko aginduak.
Adibidez: errespetatu zure gurasoak!, lagundu larri
Dabiltzanei!, bete zure hitza!...
INPERATIBO HIPOTETIKOeK, aldiz, zerbait
Egitea agintzen dute, egitearen bidez nahi den helburua lortzeko.
Adibidez,
Ikasi egin behar duzu azterketa gainditzeko… Kanten ustez inperatibo
Hipotetikoak ez dira inperatibo moralak, zuhurtzia-aholkuak baizik.
Moralaren helburua pertsona Izateko nahia da eta beste xederen gainetik dago, benetako arau moralak, Gure arau arrazionalak, bete nahi izateko.
ARAU BAT INPERATIBO MORALA, AGINDU MORALA, DEN EDO EZ JAKITEKO KANTEK ONDOKO PROZEDURA HAU PROPOSATU ZUEN:
Araua inperatibo kategorikoa
Bada ondoko printzipio honi jarraitzen dio:
“Ekin zure ekintzaren araua lege Unibertsal bihur dadin nahi izateko moduan”
. “Jokatu gizatasuna ez tresnatzat bakarrik erabiltzeko Moduan, helburutzat ere izateko moduan baizik”
2.Apel eta Habermasen diskurtsoaren etika
Apel (1921) eta Habermas (1929)
Francfurteko
Unibertsitateko irakasleak kanten etikaren tradizioari eustea proposatu zuten
Kanten gabeziak gaindituz. Beren teoriari Diskurtsoaren etika deritze.
Kantekin bat egiten dute moralaren mundua Giza autonomiarena dela esatean, hots, gizakiek gure buruei jartzen dizkiegun Arauena.
Ez dute Kantekin bat egiten “gure arauak
Ezartzen dizkiogu gure buruari” esaldiak
Zer esan nahi duen zehaztean. Hau da, ez daude ados kantek autonomia
Ulertzeko moduarekin.
Kantek uste du gutako bakoitzak erabaki behar dugula Zein arau iruditzen zaizkigun pertsona bati dagozkionak
Kontrara Apelen
Eta Habermasen ustez, arauek eragiten
Dietenak dira erabaki behar dutenak
Arrazionaltasun-elkarrizketa baten ondoren.