Intervenció Educativa: Fases, Estratègies i Activitats
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,52 KB
Intervenció Educativa
L'intervenció educativa consta de tres fases:
- Fase de disseny o planificació
- Fase activa o d'interacció
- Fase de revisió
Fase d'Inici
- Presentació del tema, objectius i funcionalitat.
- Avaluació inicial i recollida d'informació.
Objectius: Identificar el tema, saber què s'espera, adequar la planificació i reconèixer el punt de partida.
Activitats: Presentar el tema, fomentar la participació, facilitar l'expressió de coneixements.
Exemples: Qüestionaris, converses, debats, exercicis, anàlisi d'imatges, hipòtesis.
Tipus de Sessions
- Centrades en el docent (expositives)
- Centrades en l'alumnat (investigació, estudis, simulacions)
Fase de Desenvolupament
- Sessions expositives del docent.
- Activitats d'aprenentatge segons objectius.
- Aprenentatge de continguts conceptuals.
- Activitats en petit i gran grup.
- Comunicació verbal i no verbal.
Fase de Tancament
- Recull d'idees rellevants.
- Avaluació del procés i coneixement.
- Desenvolupament d'una visió global.
- Vinculació amb el futur treball.
Estratègies Metodològiques
Racons, tallers, agrupament flexible, projectes, cooperatiu.
TM3 Activitats d'Aprenentatge
Exercici
Resposta tancada, no permet debat, resposta determinada, hi ha una resposta correcta (ex: fer una suma).
Activitat
Resposta múltiple, permet debat, adaptació, conjunt d'aprenentatge (ex: descriure un paisatge).
Tasca
Exigeix llenguatge amb èmfasi, té un objectiu, promou la comunicació, resultat tangible, cooperació (ex: una excursió).
Activitats Pedagògiques
Conjunt d'operacions pròpies d'un subjecte.
Activitat Pedagògica
Exigeix un model d'aula com a microsistema definit.
Exemples: Exposició, debat, lectura.
Seqüències d'Activitats
Conjunt d'activitats ordenades per assolir objectius educatius.
Les seqüències determinen les característiques diferencials.
Tipus d'Activitats
- Continguts curriculars.
- Tema específic.
- Capacitats o habilitats personals.
- Organització de l'alumnat (individual, parelles, petit grup, col·lectives).
- Objectius (memorització, comprensió, raonament, descobriment).
La combinació forma la seqüència didàctica.
Criteris per a les Activitats
- Correspondre a un objectiu d'aprenentatge.
- Estar seqüenciades amb continguts i estratègies.
- Ser adequades i aptes.
- Permetre la planificació.
- Ser obertes i autoavaluables.
- Utilitzar materials diversos.
- Facilitar la interpretació.
Tipus d'Activitats segons Antúnez
- Introducció i motivació.
- Activació de coneixements previs.
- Desenvolupament i anàlisi de conceptes.
- Consolidació.
- Reforçament.
- Ampliació.
Criteris de Selecció
- Condicions iguals, decisions per l'alumne.
- Rol actiu de l'alumne.
- Investigació.
- Interacció.
- Realitzable per tots.
- Creació de noves idees.
- Posició d'èxit per l'alumne.
- Revisió d'esforços.
- Aplicació de regles.
- Planificació conjunta.
- Rellevància per l'alumne.