Intervenció Educativa: Fases, Estratègies i Activitats

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,52 KB

Intervenció Educativa

L'intervenció educativa consta de tres fases:

  1. Fase de disseny o planificació
  2. Fase activa o d'interacció
  3. Fase de revisió

Fase d'Inici

  1. Presentació del tema, objectius i funcionalitat.
  2. Avaluació inicial i recollida d'informació.

Objectius: Identificar el tema, saber què s'espera, adequar la planificació i reconèixer el punt de partida.

Activitats: Presentar el tema, fomentar la participació, facilitar l'expressió de coneixements.

Exemples: Qüestionaris, converses, debats, exercicis, anàlisi d'imatges, hipòtesis.

Tipus de Sessions

  • Centrades en el docent (expositives)
  • Centrades en l'alumnat (investigació, estudis, simulacions)

Fase de Desenvolupament

  • Sessions expositives del docent.
  • Activitats d'aprenentatge segons objectius.
  • Aprenentatge de continguts conceptuals.
  • Activitats en petit i gran grup.
  • Comunicació verbal i no verbal.

Fase de Tancament

  • Recull d'idees rellevants.
  • Avaluació del procés i coneixement.
  • Desenvolupament d'una visió global.
  • Vinculació amb el futur treball.

Estratègies Metodològiques

Racons, tallers, agrupament flexible, projectes, cooperatiu.

TM3 Activitats d'Aprenentatge

Exercici

Resposta tancada, no permet debat, resposta determinada, hi ha una resposta correcta (ex: fer una suma).

Activitat

Resposta múltiple, permet debat, adaptació, conjunt d'aprenentatge (ex: descriure un paisatge).

Tasca

Exigeix llenguatge amb èmfasi, té un objectiu, promou la comunicació, resultat tangible, cooperació (ex: una excursió).

Activitats Pedagògiques

Conjunt d'operacions pròpies d'un subjecte.

Activitat Pedagògica

Exigeix un model d'aula com a microsistema definit.

Exemples: Exposició, debat, lectura.

Seqüències d'Activitats

Conjunt d'activitats ordenades per assolir objectius educatius.

Les seqüències determinen les característiques diferencials.

Tipus d'Activitats

  • Continguts curriculars.
  • Tema específic.
  • Capacitats o habilitats personals.
  • Organització de l'alumnat (individual, parelles, petit grup, col·lectives).
  • Objectius (memorització, comprensió, raonament, descobriment).

La combinació forma la seqüència didàctica.

Criteris per a les Activitats
  • Correspondre a un objectiu d'aprenentatge.
  • Estar seqüenciades amb continguts i estratègies.
  • Ser adequades i aptes.
  • Permetre la planificació.
  • Ser obertes i autoavaluables.
  • Utilitzar materials diversos.
  • Facilitar la interpretació.

Tipus d'Activitats segons Antúnez

  1. Introducció i motivació.
  2. Activació de coneixements previs.
  3. Desenvolupament i anàlisi de conceptes.
  4. Consolidació.
  5. Reforçament.
  6. Ampliació.

Criteris de Selecció

  1. Condicions iguals, decisions per l'alumne.
  2. Rol actiu de l'alumne.
  3. Investigació.
  4. Interacció.
  5. Realitzable per tots.
  6. Creació de noves idees.
  7. Posició d'èxit per l'alumne.
  8. Revisió d'esforços.
  9. Aplicació de regles.
  10. Planificació conjunta.
  11. Rellevància per l'alumne.

Entradas relacionadas: