Interpretació de l'edifici de la madeleine

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,18 KB

MADELINE

·FITXA TÈCNICA

·Títol Madeleine

·AutoR: Pierre Vignon (1763-1828) continuada per J.Huvé l’any 1829

·Cronologia: 1806-1828

·Tipologia: Església

·Materials: pedra amb aparell isòdom

·Estil: Neoclàssic

·Localització: Plaça de La Madeleine, davant la Rue Royal. París

CONTEXT

Els Revolucionaris francesos van prendre com a model els antics valors de Grècia i Roma per enderrocar la fastuositat del Rococó, l'art dels Salons aristocràtics. Era doncs, la reacció profunda contra la frivolitat de l'art i la moral de Principis de segle. A l'època napoleònica, l'art Neoclàssic va prendre un tret Molt més classicista en el que anomenem l'Estil Imperial. Napoleó amb aquest Retorn a l'antiguitat de llenguatge racionalista, ordenat i geomètric, Transmetia ideals de justícia, honor i patriotisme. L'època de Napoleó fou la Més fecunda fent construccions classicistes i es fa evident la intenció D'identificar Napoleó amb els emperadors romans. Posteriorment, al Segle XIX la Crisi religiosa, les revolucions liberals i econòmiques van suposar el triomf Del Romanticisme com a resposta a la reacció burgesa que havia originat el Neoclassicisme. Els arquitectes neoclàssics sabien que un nou ordre social Exigia un nou ordre de la ciutat, i tots els seus projectes es van inscriure en Un pla de reforma urbanística. La nova ciutat havia de tenir, com l'antiga, els Seus monuments però l'arquitecte havia de preocupar-se també del Desenvolupament social i funcional. Es van construir esglésies a la manera dels Temples clàssics, però també escoles, museus, hospitals, mercats, duanes, Ports, carrers, places. Els escultors i els pintors treballaven per embellir la Ciutat: estàtues, ornaments, grans representacions històriques van servir D'exemple als ciutadans.

HISTÒRIA DE L’EDIFICI L’actual edifici l’encarregà Napoleó a Pierre Vignon l’any 1806 amb La voluntat de construir un temple a la glòria dels exèrcits francesos (La Grande Armée) i Vignon va destruir una construcció anterior atribuïda a L’arquitecte Pierre Constant d’Ivry (1698- 1777) A l’època revolucionària, Havia estat considerat el Temple de la Revolució i havia tingut una Localització preferent al costat de la Place de la Concorde on havien estat Guillotinats Lluís XVI i la seva esposa María Antonieta.

ANALISIS FORMAL

Espai Exterior. El projecte de Vignon està clarament inspirat en el classicisme, es Tracta d’un temple octàstil, perípter i a la façana principal presenta una Doble fila de columnes corínties. El temple només és accessible per la gran Escalinata de la façana principal, una escala de 28 graons que presideix L’accés al temple. Les columnes d’ordre corinti de 20 m. D’alçada, tenen base, Fust estriat i capitell amb fulles d'acant. Tot el conjunt està elevat sobre un Pòdium de 7 m. D’alçada. Les cinquanta-dues columnes del conjunt remarquen el Seu estil neoclàssic. L'entaulament corona l’edifici amb una coberta a dues Aigües i sobre la nau una estructura voltada configurada per tres trams Quadrats, és embellida amb tres cúpules sobre petxines. El fris i els frontons Tenen esculpides escenes religioses. Destaca el frontispici de la façana Principal, el qual mostra una representació del Judici Final, obra de L’escultor Henri Lemaire (1798-1880) acabat el 1833. Una porta de bronze amb Baix relleus inspirats en els Déu Manaments ens condueix a l'interior. El joc Racional de línies verticals de les columnes amb horitzontalitat de L'entaulament configura a l'edifici un equilibri grandiloqüent. Així, l’aspecte Exterior és el d’un gran temple clàssic que combina solucions gregues (columnata) i romanes (pòdium, escalinata només a una façana.

Espai Interior: interiorment es una enorme i fosca cel·la decorada amb marbre, daurats I escultures. Al final d’aquesta llarga nau voltada amb cúpules sobre petxines Localitzem un absis decorat amb un fresc on Crtist i la Madeleine son Acompanyats per personalitats històriques del temps de Napoleó. L’espai Interior es de planta rectangular d0una sola nau elevada. Es divideix en tres Tramps coberts amb volta esfèrica sostinguda sobre grans columnes corínties i Rematats per un absis semicircular. L’obra evoca un gegantenc panteó, mes Similar a unes termes romanes que a la tradicional disposició d’una església. Destaca la seva foscor, un tenebrisme que es buscat, sinó la conseuqnecia de Substituir les obertures laterals previstes per frescos representatius de la Mida de María Magdalena.

FUNCIÓ I SIGNIFICAT

Originalment El projecte de Vignon, sota la commitència de Napoleó Bonaparte, tenia una funció Commemorativa, enaltidora dels exercits francesos. Napoleó va posar l'art al Seu servei tal com ho feien els emperadors romans per tal de justificar i Legitimar el seu poder. Les imponents columnes, així com el seu monumental Aspecte exterior, són un bon exemple per confirmar el deix enlluernador de Napoleó a l'hora de crear un temple en honor al seu exèrcit. Quant al paper de L'arquitecte,  sens dubte és el mateix Que establiren els arquitectes romans amb llurs emperadors; s'ha de pensar, per Tant, que P. Vignon va treballar per glorificar l'Imperi napoleònic. A partir De 1842, quan l’ús cívic es va traslladar a l’Arc de Triomf, va tenir una Funció religiosa, com a església dedicada a María Magdalena. Els alts relleus Del frontó representen el Judici Final. Al centre hi veiem a Crist entre dos àngels. A la dreta l’arcàngel Sant Miquel vencedor dels condemnats representats Pels vicis. A l’altre costat es representa María Magdalena com a dona pecadora Que s’ha penedit amb la intervenció de Crist. La seva imatge fou criticada per La seva “indumentària impúdica”, segons els seus contemporanis. La imatge de la Santa també presideix el retaule major amb la representació de la seva Assumpció al cel, obra de Maroccheti entre 1835-1857.

MODELS I INFLUENCIES


El neoclassicisme  Té com a referències directes el mon clàssic grecoromà. Vignon es Va  inspirar en la Maison Carrée de Nimes, obra d’estil ROMà imperial de l’any 16 aC. , malgrat dos canvis Significatius, com son les seves dimensions monumentals, i que el pòrtic és Octàstil enlloc d’hexàstil. Aquesta tipologia de temple, sobre tot en els Pòrtics, és una constant en moltes obres neoclàssiques, com el pòrtic hexàstil Del Panteó de París, obra de Jacques Germain Soufflot, anterior en el temps (1757-1790), o el de la Gliptoteca de Munic (1815-1830), obra de Leo von Klenze, amb pòrtic octàstil i ordre jònic. Podem parlar d’eclecticisme en la Mida que aquest edifici té unes proporcions molt monumentals, no respecta L’escala humana a la manera clàssica i està realitzat amb tècniques i mitjans Pròpies del Segle XIX ben allunyades dels sistemes constructius clàssics. Igualment, la síntesi de les formes gregues i romanes ens apropa també a L’estètica eclèctica tan utilitzada en la urbanització propiciada des dels estats Per embellir les ciutats durant el Segle XIX.

Entradas relacionadas: