Inici de l'Edat Moderna: Crisi, Recuperació i Humanisme al Segle XV
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,62 KB
Per què l'Edat Moderna comença al segle XV
A la segona meitat del segle XV, Europa va superar la crisi i va entrar en una etapa de recuperació demogràfica i econòmica, amb l'enriquiment de la burgesia i l'enfortiment de la monarquia.
Aquests canvis van ser protagonitzats per la puixança del comerç, que va impulsar Europa a l'explotació de territoris nous, i per la puixança de la burgesia, que va donar un gran impuls al creixement de les ciutats.
Aquesta nova societat expansiva va fer que el pensament medieval quedés impregnat d'un esperit crític que va denunciar els abusos de l'Església. També es va proposar una nova manera de comprendre el món: l'humanisme, que situava l'ésser humà al centre de l'univers en comptes de Déu.
Recuperació Demogràfica i Econòmica
La desaparició d'epidèmies (com la pesta negra) va augmentar la natalitat, fet que va permetre incrementar la població. A la fi del segle XV, Europa tenia 70 milions d'habitants.
L'augment de la demanda va fer que es posessin en conreu noves terres més rendibles. El rendiment agrícola va millorar, i van començar a generar-se excedents agrícoles que podien ser comercialitzats.
Les millores de navegació van facilitar l'activitat comercial (a la Mediterrània, el Bàltic i el mar del Nord). Aquesta expansió va incrementar el comerç de la producció artesanal, el creixement a la ciutat i l'ús dels rius fluvials.
L'Ascens de la Burgesia
El poder econòmic dels burguesos es basa en la possessió de capital, a diferència dels nobles, ja que els primers inverteixen en activitats (viatges comercials, manufactures, bancs) que proporcionen beneficis.
Així van sorgir les primeres empreses capitalistes (capitalisme comercial), on l'intercanvi comercial es vadevénir una font de riquesa molt important.
Algunes famílies van exercir una gran influència política, ja que aquestes famílies eren banqueres o comerciants que van acumular fortunes.
L'Enfortiment de la Monarquia
Durant el segle XV, els reis, que al llarg dels anys havien anat perdent poder a favor de la noblesa feudal, van aconseguir imposar la seva autoritat als nobles.
Es van centralitzar en el poder i van mantenir la manera progressiva d'imprescindir dels parlaments de govern. Així van crear una nova organització: la monarquia autoritària.
Exemples de monarques autoritaris són els Reis Catòlics (Castella), Francesc I (França) i Enric VIII (Anglaterra).
L'Humanisme: Revolució Cultural
El segle XV i el nou corrent
Al segle XV, l'humanisme a Europa va ser un nou corrent cultural que va revolucionar la manera de pensar de les persones i que està unit al renaixement artístic.
L'Ésser Humà, Centre de la Creació
La mentalitat medieval situava Déu al centre del món (teocentrisme), i la doctrina de l'Església donava respostes a totes les preguntes que l'ésser humà podia fer-se sobre ell mateix i sobre allò que l'envoltava.
Els humanistes van començar a fer cas als grecs i romans, que abans eren ignorats, i van començar a admirar-los, ja que hi trobaven sentit. Tot això ho van fer des de l'àmbit polític, filosòfic i científic.
Per això van haver d'aprendre llatí per poder traduir els textos (des de França, Itàlia, Castella, etc.).
Gràcies al redescobriment del món clàssic, van revolucionar el pensament actual de l'Edat Medieval, situant l'ésser humà al centre de la natura (antropocentrisme).