Influencies romanes i gregues en l'arquitectura catalana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,71 KB
Prehistoria
EL COGUL. LA ROCA DELS MOROS
Les Garrigues. Lleida - Santuari utilitzat per diverses cultures -Descoberta per Mn. Ramón Huguet, el 1908 -45 figures (7 gravades i 38 pintades)
Negre, vermell, blanc i vermell fosc o marró
ALTAMIRA
Descoberta el 1868 per Modesto Cubillas
Fou el 1879 quan María, la filla de Marcelino Sanz de Sautuola, va
Descobrir les pintures.
Coneguda com a “Capella Sixtina del
Quaternari” roman tancada al públic. El descobriment revolucionà sobre l’home paleolític.
Quaternari” roman tancada al públic. El descobriment revolucionà sobre l’home paleolític.
La comunitat internacional no va reconèixer la seva autenticitat fins 20
Anys després.
Emile de Cartailhac, va reconèixer la categoria d’Altamira
Parts de la cova d’Altamira: Sala policromada, La toya, Cola de cabell.
Art dels ibers
TRETS FONAMENTALS
Conjunt de pobles que habita a l’est de la Península Ibèrica -Del segle
VI al I Ac - Conjunt de pobles independents amb trets comuns: Cultura, Llengua i escriptura, Religió, Arquitectura, urbanisme, escultura i ceràmica
VI al I Ac - Conjunt de pobles independents amb trets comuns: Cultura, Llengua i escriptura, Religió, Arquitectura, urbanisme, escultura i ceràmica
Sistema polític d’oligarquia-Sistema econòmic bastant en l’agricultura i ramaderia - Reben influències dels colonitzadors Grecs,Fenicis y Cartaginesos - Desapareixen diluïts sota la influencia de la cultura romana
MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES-
Arquitectura i urbanisme -Escultura -Ceràmica -Pintura - Deuria existir una important orfebreria
Arquitectura i urbanisme -Escultura -Ceràmica -Pintura - Deuria existir una important orfebreria
PRINCIPALS MANIFESTACIONS ARTÍSITQUES
Ullastret:
Puig de Sant Andreu. Ullastret. Baix Empordà - Habitat pels indigetes - Fundat el segle VI aC i abandonat en el segle II Ac - Va mantenir relacions comercials amb grecs i fenicis establerts a Emporion - Hi trobem muralles, habitatges, cisternes, Sitges i espais públics Calafel:
Calafell. Baix Penedès -Habitat pels cossetans-Fundat a principis dels segle IV aC i abandonat segle II Ac. -En el segle III aC s’hi fa una gran reforma del conjunt - Excavat a partir de 1980 -Reconstrucció a partir de 1992 - Conservem habitatges, tallers, magatzems, Sitges, etc - Parcialment destruït per la construcció d’una urbanització Dama d’Elx :
L’Alcúdia, Elx, Alacant, (Actualment Mueseo Arqueológico Nacional) -Descoberta el 1897 -Estàtua en pedra calcària -Tocada amb tiara punxeguda i rodets circulars laterals - Espatlles cobertes amb mantell - Tres collars amb porta-amulets i enforates - Arracades de placa i ínfules - La troballa de la Dama de Baza va aclarir la seva funció
Dama de Baza:
Cerro del Santuario de Baza. Granada ( Actualment Museo Arqueològico Nacional) -Desc1970 -Estàtua en pedra arenosa Figura sedent -Vestida amb mantell i caputxa - collaret amb porta-amulets i enforates -Arracades de placa i ínfules -Trobada a l’interior d’una cambra funerària ambo frenes i urnes cinèries
URBANISME-
Poblats emplaçats sobre turons -Muralles d’aparell ciclopi
Poblats emplaçats sobre turons -Muralles d’aparell ciclopi
-Edificis sense planificació urbanística -Habitatges adossats a les muralles
-Espais públics -Sitges -Temples
ARQUITECTURA-
Habitatges de planta rectangular no sempre regular
Habitatges de planta rectangular no sempre regular
-Part baixa dels murs bastides amb pedra -Part superior dels murs bastides amb tapiat -Bigues de fusta -Cobertes de brancatges i fang -Llars de foc a terra -Altells de fusta per emmagatzemar
ULLASTRET
Puig de Sant Andreu.
Els celtes
TRETS FONAMENTALS
El Keltoi (així és com els grecs coneixien al poble celta)-Pirineus segle VI o VII Ac -Procedents de centreeuropea, expulsats, per teutons i romans
-assentar a la zona nord, Galícia, Astúries,
Cantàbria, País Basc, Castella i Lleó i el nord de Portugal. -Contacte amb els ibers, donant llocs a l’anomenada cultura celtibèrica - Sòria, Guadalajara, La Rioja, Aragó, Conca, etc… -desenvolupar una sèrie de formes característiques i originals fruit tant
De la situació perifèrica del territori com de la influencia posterior de grec
I romans.
PATRIMONI I MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES
Torques-Fíbules -Armes i material bèl·lic -Verracos -Llocs sagrats
ELS CELTES. CASTRES
Apareixen a partir del segle VI Ac -Es construïen en llocs elevats (turons o muntanyes) Emmurallats. Un o més parapets o fossars Torre de vigilància que dominava molt territori Tenien espais adaptats per a cada activitat Edificis gairebé sempre circulars Parets de reble i cobertes de ramatges Tipus de castres
-Interior :els més freqüents, Emplaçats a turons,Planta circular irregular, Muralles (Galícia, Astúries, Cantàbria)
Muntanya:
Emplaçats a muntanyes més altes, Situats als pendents solejats, Perímetre de muralles ovals. A la part alta les defenses acostumen a Ser naturals, Relacionats amb els romans i l’explotació agrícola.Costaners:
També molt abundants, Urbanisme molt divers, Condicionalment topogràfic,Muralles i penya segats, Construccions circulars amb cobertes de ramatgesL’ART I LA CULTURA GREGUES
Definició: -El Racionalisme -El sistema polític de la democràtica -L’estètica, o l’amor a la bellesa -La filosofia -La medicina -La matemàtica
Període Arcaic ( 1100 aC – 461 aC)
La colonització de la Mediterrània i xarxa comercial Importants novetats en el món artístic Segle VI Ac: Guerres Mèdiques contra els perses. Es passa de la construcció en fusta a la pedra Es basteixen els primers temples Els ordres Dòric i Jònic El temple es converteix en l’edifici més important Cerimònies exteriors Importància aspecte extern Proporcions matemàtiques, ritme i simetria Primeres estàtues de grans proporcions Primeres escultures en bronze Home i dona protagonistes Escala natural. Tendència colossalisme Nu maculí: cànon de bellesa
Període Clàssic (mort d’Alexandre el Gran) marcat per domini d’Atenes
Art plenament desenvolupat-Tres ordres arquitectònics-Màxima expansió de Grècia amb Alexandre el Gran
Colònies totalment assentades
Escultura: Cànon de bellesa determinat-Pedra, mabre i bronze-Evolució vers l’equilibri, la naturalitat i el Realisme-Sensualitat i delicadesa-Expressió continguda i serena-Moviment de trencament de la hieratisme-Humanització de les figures
Període Hel·lenístic ( conquista de corint pels romans)
323 Ac mort Alexandre el Gran-Divisió de l’Imperi i lluites: conquista romana segle II Ac
Fins el 146 Ac-esplendor artístic i cultural-Després cap a la cultura oriental- Atenes, Rodes, Alexandria … -Inspirà les millors obres romanes-Cap construcció significativa-
Altar de Zeus a Pèrgam
Altar de Zeus a Pèrgam
Escultura:
Cultura clàssica, oriental i nova concepció vital-Moviment, expressió i varietat de temes-Figures amb molt moviment -Tres dimensions -Grups escultòrics piramidals-Expressió del rostre-Noves figures: sàtirs, nens, borratxos, vells, etc…-Vestuari Barroc
Art Roma
Març GEOGRÀFIC:Lazio-Península itàlica-Mediterrània-Europa Central-Anglaterra-Pròxim Orient-Nord d’Àfrica
PERIODITZACIÓ
1. Període de la Monarquia (753 Ac – 509 aC) -753 aC Naixement de Roma. Etruscs i Grecs
-509 aC Revoltes internes donen pas a la República
2. Període de la República (509 aC a 31 aC) -És l’etapa amb més èxits de l’Imperi ROMà -31 aC. La República deixa d’existir i apareix l’Imperi amb Juli Cèsar, el qual
Serà assassina l’any 44, i al qual succeirà Cèsar Octaví August
3. Període de l’Imperi ( 31 aC a 476 dc)
Dos períodes:
- Alt Imperi
- Baix Imperi
SOCIETAT
Poble de soldats i magistrats Domini polític i econòmic Esperit pragmàtic, pràctic: Edificis i obres públics Importància família: disseny interiors Homes lliures Esclaus ART ROMÀ:
Trobada intel·lectual amb l’art grec sobre una base social nova L’etrusca, i com expressió d’un profund sentiment arrelat en l’esperit dels grups Socials determinats.
Poble de soldats i magistrats Domini polític i econòmic Esperit pragmàtic, pràctic: Edificis i obres públics Importància família: disseny interiors Homes lliures Esclaus ART ROMÀ:
Trobada intel·lectual amb l’art grec sobre una base social nova L’etrusca, i com expressió d’un profund sentiment arrelat en l’esperit dels grups Socials determinats.
INFLUÈNCIES:
Element autòcton-Assimilació hel·lenisme->Escultura-Món etrusc: Arc I volta,Ordre Toscà,Retrat-Influencia:Àsia menor i pròxim Orient ARQUITECTURA: -
Arquitectura dinàmica - La concepció de l’espai interna - Religiosa, civil i militar - Nous materials: maó, formigó - Noves formes: l’arc, la volta i la Cúpula - Innovació tecnològica URBANISME
Planta hipodèrmica Muralles Fòrum Mercat Aqüeductes Basílica, termes I banys Temples I altars Circs, teatre, amfiteatre Domus ARQUITECTURA DOMÈSTICA
Tipologies: 1. Habitatge 2. Domus 3. Insula 4. Vil·la ARQUITECTURA PÚBLICA
Tipologies:Cúria,Basílica,Termes,Teatre, Amfiteatre,Circ
MONUMENTS COMMEMORATIUS:
Arcs de Triomf, Columnes
ENGINYERIA:
Vies, ponts, aqüeductes, muralles
ARQUITECTURA RELIGOS
A : Temples, Enterraments
ESCULTURA :
Grècia (Període Hel·lenístic) Escultura Etrusca Marbre, bronze i altres materials Escultura imperial Retrats Relleus històrics
Grècia (Període Hel·lenístic) Escultura Etrusca Marbre, bronze i altres materials Escultura imperial Retrats Relleus històrics
L’escultura evolucionarà cap al simbolisme i l’abstracció-Relació escultura i religió, fins i tot en els retrats ÈPOCA ETRUSCA:
Sarcòfag dels esposos i Apol·lo de Velles EPOCA GREGA:
(Segle IV – II aC) -Conquesta Magna Grècia: coneixement escultura grega-Arribada escultors grecs a Roma PERÍODE ROMÀ:
A partir segle II aC -Inici escola romana-Encunyació de monedes-Relleus historiats Tipologies:
Sarcòfags, Estàtues, Relleus historiats, Retrats, Escultures de culte Privat, camafeus.
Sarcòfag dels esposos i Apol·lo de Velles EPOCA GREGA:
(Segle IV – II aC) -Conquesta Magna Grècia: coneixement escultura grega-Arribada escultors grecs a Roma PERÍODE ROMÀ:
A partir segle II aC -Inici escola romana-Encunyació de monedes-Relleus historiats Tipologies:
Sarcòfags, Estàtues, Relleus historiats, Retrats, Escultures de culte Privat, camafeus.