Industria Iraultzak: Lehena eta Bigarrena Euskaraz
Enviado por Chuletator online y clasificado en Historia
Escrito el en vasco con un tamaño de 3,62 KB
Lehen Industria Iraultza
- Britainia Handian hasi zen XVIII. mendearen azken herenean, eta gero Europa osora hedatu zen.
- Lehen fasean bi sektore nabarmendu ziren: ehungintza eta siderurgia.
- Ehungintza: Kotoian oinarrituta zegoen. Kotoiaren ehungintzak hainbat berrikuntza tekniko integratu zituen. Kotoia kolonietatik Britainia Handira ekartzen zen.
- Siderurgia: Burdinan eta ikatzean oinarrituta zegoen. Burdinaren ekoizpena izugarri hazi zen. Material honen eskaria handia zen, makinak egiteko eta trenbide-sarea eraikitzeko erabiltzen hasi zelako.
- XVIII. mendearen artean, manufakturak eskulangile-lantegi txikietan egiten ziren. Eskulangile bakoitzak bere lan-erritmoa kontrolatzen zuen:
- Ez zuten ordutegi finkorik eta norberak erabakitzen zuen zenbat produktu ekoiztu.
- XVIII. mendearen amaieratik, lantegiak desagertzen hasi ziren eta fabrikak sortu ziren. Fabriketan, langileek makinak erabiltzen zituzten lan egiteko. Lehen makinak funtzionatzeko, energia iturri berri bat behar zen.
- 1769an, James Wattek lehen lurrun-makina asmatu zuen.
- Zergatiak: Lehen Industria Iraultza Britainia Handian hasi zen baldintza hauek eman zirelako:
- XVIII. mendeko biztanleria-hazkundea eta kolonia ugari izatea.
- Burdina-meategi eta ikatz mineral ugari zituelako, ikatza baitzen lehen makinak martxan jartzeko erabilitako energia iturri nagusia.
Garraiobide Iraultza
Nabigazioa
- Lehen garraio-berrikuntzak izan ziren.
- 1807an, Fultonek lurrun-motorrez propultsatutako itsasontzien lehen linea komertziala sustatu zuen.
- Suezko kanala 1869an ireki zen Mediterraneo Itsasoaren eta Itsas Gorriaren artean (Egipton).
Trenbidea
- Lurrun-makina lokomotorrak propultsatzeko erabiltzen zen.
- Burdina trena eta errailak egiteko erabiltzen zen.
- 1814an, Stephensonek lehen lurrun-lokomotorra egin zuen.
- 1830ean, bidaiarentzako lehen trenbidea estreinatu zuten, Liverpool eta Manchester artekoa.
Ondorioak
- Garraio berriek eragin handia izan zuten ekonomian eta gizartean:
- Merkataritzak hazkunde handia izan zuen.
- Munduko ekonomia espezializatu egin zen.
- Garraio berriek eguneroko bizitza ere aldatu zuten.
Bigarren Industria Iraultza
1. Energia-iturri berriak
- 1870etik aurrera probatu zituzten: elektrizitatea eta petrolioa. Apurka-apurka, energia-iturri berri horiek ikatza ordeztu zuten.
- Ehungintzak nagusitasuna galdu zuen, eta elektrizitate-industriak eta kimika-industriak sektore siderurgikoaren lekua hartu zuten.
2. Garraiobide berriak
- Garraioan aldaketa garrantzitsuak izan ziren.
- Bi garraiobide berri: automobilak eta hegazkinak.
- Petrolioa erabili zuten erregai gisa.
- 1885ean automobila asmatu zen (Benz).
- Lehen hegazkin-hegaldia (Wright anaiak), berriz, 1903an izan zen.
- Bi herrialdetan garatu ziren, Estatu Batuetan eta Alemanian.
3. Enpresa handiaren eta banka modernoaren sorrera
- Enpresa handia eta banka modernoa sortu ziren.
4. Ekoizpen-sistema berriak
- XIX. mendearen amaieran, ekoizpena handitzeko, lan-sistema berriak jarri zituzten martxan.
- Taylorismoa: Taylor ingeniariak asmatu zuen. Lana eginbehar laburretan banatu zuen, bakoitzaren iraupena zehaztasunez kronometratzeko. Langile bakoitza eginkizun jakin batean espezializatzen zen, eta lanaren arabera jasotzen zuen soldata.