Importància de la recerca de significat en l'aprenentatge de la lectura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,34 KB

Article 3: SOLER,I, COLOMER, T;CAMPS,A, Fragments lectura tots

Pregunta 1: Llistat d’arguments per defensar que l’aprenentatge del codi ha d’anar acompanyat de la recerca de significat.

  • Conèixer el funcionament del codi és una condició indispensable per llegir i escriure però no tothom qui domina el codi comprèn el que llegeix. Per nosaltres, descodificar i comprendre el text són dos processos que van interrelacionats i no podem entendre l’un sense l’altre.

  • Per comprendre el text es necessita saber el significat però també relacionar les grafies amb els seus sons corresponents.

  • Els contextos significatius permetran que els infants puguin aplicar els seus coneixements previs i intentin fer seu el text.

  • El nen sap que llegir és: saber què diu i escriure és: saber dir, si ensenyem un codi de forma aïllada els alumnes tindran una concepció errònia sobre el que és llegir: dir lletres, sons i paraules.

Pregunta 2: Ajudes que pot proporcionar el mestre per ensenyar la lectura a cicle inicial:

- Hem de crear situacions de lectura col·laborativa on els infants tinguin un ambient de confiança.

- Hem d’afavorir altres processos d’alfabetització com parlar i escoltar, mitjançant converses de discussió i reflexió sobre allò que es llegeix i/o s’escriu.

- L’entorn del nen ha d’estar lletrar per a que es pugui interessar per allò que veu i pugui fer-se preguntes.

- Oferir-los activitats contextualitzades, textuals i grafofòniques, a més de significatives pels infants.

- Realitzar lectures en veu alta davant dels infants (per part del mestre).
- Introduir nous coneixements a partir d’allò que ells ja saben i coneixen.

- Mostrar-los la importància del que suposa llegir per la concentració que es necessita llegint davant d’ells.

Pregunta 3:

Concepcions lectura

Explicació model

Pràctiques escolar en què es tradueix

Crítiques al model

Model ascendent

Primer es fixen en els nivells inferiors del text, com els signes gràfics i les paraules i després en els nivells superiors, com la frase i el text. En el nivell superior es sap identificar el significat del text.

cal·ligrafia, dictats, analitzar textos, repetició mecànica...

NO ENTENS EL QUE LLEGEIXES.

NO TENS AUTONOMIA.

NO DESENVOLUPEN LA CAPACITAT PER CREAR I NARRAR TEXTOS.

Model descendent

la informació va de la ment del lector cap al text.

fer-se preguntes com què passarà al final? què pot dir això?, estratègies d’interpretació de textos, cercles de lectura, converses per a discutir i reflexionar sobre la lectura...

SI NO SAPS LA CORRESPONDÈNCIA ENTRE EL SO I LA GRAFIA VAS MAL.

Model interactiu

el subjecte és actiu, s’utilitzen els coneixements per a obtenir significats i crear propis esquemes conceptuals a partir del seu coneixement sobre el món. El lector té processos cognitius que a l’hora són ascendents i descendents.

Activitats que hagin de llegir el que han escrit amb un propòsit  final realitzant un ensenyament significatiu.


Creiem que és el millor model ja que interrelaciona els dos models mencionats anteriorment; però també creiem que és difícil arribar a un aprenentatge significatiu utilitzant aquest model ja que els 25 alumnes de l’aula estan en situacions diferents del procés d’aprenentatge.




Entradas relacionadas: