Importància del Sector Terciari a Espanya
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,12 KB
El Creixement de l'Activitat Terciària
La terciarització més important es va produir a Catalunya, la Comunitat de Madrid, les Balears, les Canàries, el País Valencià i Andalusia. Les zones amb menys presència del sector terciari són les de l'interior i les comunitats nord-occidentals. La importància dels serveis té diverses causes, com ara la sòlida economia industrial prèvia, una gran implantació de l'Administració pública, la presència de grans companyies i el gran desenvolupament del sector turístic.
El Sector Terciari Infraestructural
El transport és un factor bàsic de l'organització espacial, social i econòmica d'un país. El transport per carretera és el més estès a Espanya a costa de greus problemes de congestió a les àrees metropolitanes i d'un impacte ambiental important.
La intensitat d'ús ens mostra vies molt carregades a tota la costa mediterrània, gran part de la costa cantàbrica i al nucli central de la península. La Vall de l'Ebre és l'eix d'unió entre els principals nuclis de les dues costes i també de la costa mediterrània amb el centre. El transport ferroviari és el segon transport terrestre en importància a Espanya.
Més del 90% de la xarxa ferroviària pertany a ADIF (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries) i està explotada per Renfe Operadora. Les altres companyies del sector són FEVE (Ferrocarrils de la Via Estreta), que opera, sobretot, a la cornisa cantàbrica, i companyies propietat de comunitats autònomes com ara els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
El futur del ferrocarril passa per potenciar i millorar el servei de rodalies a les grans aglomeracions urbanes i per potenciar els trens de gran velocitat amb una xarxa que uneixi les principals àrees urbanes.
El transport marítim té un paper destacat pel que fa al comerç exterior. Ha augmentat molt el trànsit per mar de mercaderies de tota mena, sobretot el de mercaderies en contenidors. Aquest tipus de transport té l'avantatge que els productes poden desenvolupar-se amb rapidesa i ser distribuïts fàcilment per ferrocarril o per carretera. En aquest àmbit de l'anomenada càrrega contenitzada destaquen els ports de València i de Barcelona. El port de Barcelona és el primer port d'Europa i de la Mediterrània i un dels deu primers del món pel que fa a aquest tipus de trànsit.
El transport aeri ha experimentat un gran desenvolupament a Espanya, sobretot quant a volum de transport de passatgers. Això es deu, en part, a la generalització dels vols de baix cost. Els principals aeroports espanyols són el de Madrid-Barajas, el de Barcelona i el de Palma, a l'illa de Mallorca.
El Sector Terciari Comercial i Financer
El comerç té una importància molt rellevant dins el sistema econòmic, ja que fa d'enllaç entre el sector productiu i el públic consumidor.
El comerç interior s'ha desenvolupat força, les petites botigues tradicionals han perdut importància mentre que en guanyaven els supermercats i els grans centres comercials. Les principals àrees comercials de l'estat estan situades al voltant de les ciutats de Madrid, Barcelona, València, Sevilla i Alacant.
El sector financer espanyol ha experimentat una transformació molt important, provocada principalment per la mundialització de l'economia i la posada en marxa de l'euro. El nombre de caixes i bancs ha anat disminuint, tant per la desaparició de les entitats més petites, com per la unió de les més grans. Les companyies financeres més importants són dos grups bancaris resultat de la fusió de diversos bancs: el grup Santander Central Hispano i el grup Bilbao Biscaia Argentaria. Les tres caixes més grans d'Espanya són la Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona, la Caixa d'Estalvis de Catalunya i la Caixa d'Estalvis i Mont de Pietat de Madrid. Només el grup Santander es troba entre les primeres cent companyies del món.
Serveis Socials Bàsics
Els serveis educatius ocupen 600.000 persones, de les quals gairebé tres quartes parts treballen per a centres públics i la resta, en centres de titularitat privada. Els centres hospitalaris poden ser de titularitat pública o privada. A Espanya hi ha 3,26 llits hospitalaris en funcionament per cada 1.000 habitants i 1,73 hospitals de tipologia diversa per a cada 100.000 habitants. El nombre de persones ocupades en aquest sector és superior a 400.000.
El Sector Turístic i el seu Impacte
El sector turístic és un dels motors de l'economia espanyola. El turisme genera molts llocs de treball. Espanya és la segona destinació turística del món després de França. La comunitat autònoma amb un nombre més gran de places hoteleres és la de les Balears, seguida de Catalunya i Andalusia.
El turisme estranger o exterior representa dos terços del volum del moviment turístic, mentre que l'espanyol, l'anomenat turisme interior, representa l'altra tercera part. El turisme exterior procedeix, fonamentalment, de la UE. A les illes Balears, Canàries i Catalunya hi predomina el turisme exterior, a la resta de les comunitats domina el turisme interior.
Hi ha zones, com les Canàries, les Illes Balears i algunes comarques de la costa mediterrània que depenen de manera gairebé exclusiva del turisme, i aquesta dependència no és bona, ja que podrien viure una situació greu en cas d'una hipotètica crisi del sector.
Un altre problema del turisme és l'excessiva estacionalitat. Així, hi ha indrets que a l'estiu estan superpoblats i congestionats i a l'hivern estan gairebé deserts, la qual cosa genera desequilibris de moltes menes, com ara la temporalitat i la precarietat laboral de les persones que hi treballen.
Un problema destacat és l'impacte ambiental que el turisme de masses acostuma a generar. La concentració turística genera amb freqüència problemes tan diversos com l'abastiment i la depuració d'aigües, el tractament dels residus, la saturació de les vies de comunicació i la contaminació acústica.