Impacte de la Revolució Industrial a Europa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,54 KB

Revolució Industrial

A mitjans del segle XVIII, la regió britànica de Lancashire va protagonitzar un procés de concentració industrial basat en la creació de fàbriques. Va ser un procés de canvi que va afectar tots els sectors i els seus efectes es van expandir ràpidament a altres països. Aquest gran pas va permetre parlar de la creació d'un mercat mundial.

Primera Revolució (1780-1870)

Ús del carbó com a font d'energia. Símbols del nou maquinisme: màquina de vapor i fàbrica.

Segona Revolució (1870)

Els símbols de la nova transformació del capitalisme van ser l'electricitat, el petroli i el motor d'explosió.

Revolució Demogràfica

La població anglesa es va triplicar en un segle i mig. El creixement demogràfic va ser tant un obstacle com un estímul per al desenvolupament econòmic. Això es va deure a:

  • La natalitat es va beneficiar del fet que les parelles es casaven més joves i de la millora de la dieta, factors que van augmentar la fertilitat.
  • Reducció de la mortalitat gràcies a la millora de la dieta, l'augment de la producció, els nous mitjans de transport i els avenços en la medicina, que van millorar les condicions higièniques.

La població va passar d'una fase d'estancament o creixement lent a una altra d'expansió ràpida. A la segona meitat del segle XIX, va haver-hi un descens de la natalitat.

Indústries Pioneres

A finals del segle XVIII, va néixer la indústria moderna amb innovacions tecnològiques i la força de les màquines. Aquest desenvolupament va aprofitar l'estreta relació entre científics i fabricants, facilitant intercanvis entre ciència i indústria.

Indústria Tèxtil Cotonera

Va ser el motor dels canvis. El cotó es treballava a Europa des de l'edat mitjana. Els artesans fabricaven el fil a mà amb un fus. La necessitat d'innovar va sorgir per l'exigència de la creixent demanda de fil de qualitat i barat.

Indústria Siderúrgica

Va experimentar avanços molt notables gràcies a la introducció dels forns de carbó de coc. L'impuls del sector siderúrgic va ser conseqüència de la demanda de màquines per a la indústria tèxtil. A partir de 1830, les màquines i la xarxa ferroviària eren de ferro.

Liberalisme Econòmic i Capitalisme

La Revolució Industrial va permetre el pas d'una economia limitada i mercantilista a una economia liberal, basada en tres principis:

  • La propietat privada, lliure i sense limitacions, de la terra i els capitals.
  • La lliure empresa, la lliure contractació de mà d'obra i la lliure regulació del sistema productiu sense interferència de l'estat.
  • Un mercat lliure regulat només pel benefici i la llei de l'oferta i la demanda en l'intercanvi comercial.

Això també es coneix com a lliure capitalisme, malgrat que a la pràctica no es completava pels freqüents impostos que gravaven la importació de productes.

Sistema Econòmic Capitalista

El canvi econòmic va anar acompanyat de grans transformacions socials: el pas d'una societat rural de base agrària a una societat de base industrial i de serveis amb un gran desenvolupament urbà; el pas d'una societat estamental amb privilegis d'origen jurídic a una societat de classes, basada en la riquesa. El creixement econòmic anava unit a la industrialització. La millora del benestar general es coneix com a producte social, la suma de béns materials produïts en la societat durant un període (generalment un any).

La Societat de Classes

La Revolució Industrial va comportar l'aparició d'una nova estructura social, on el criteri de divisió era la riquesa i no el naixement. Les persones podien canviar de grup social per l'enriquiment o l'empobriment.

Classes Baixes

Format pel proletariat industrial, marginats socials, petits camperols i jornalers. El proletariat estava format pels obrers de la indústria moderna.

Classes Mitjanes

Format per treballadors qualificats, professionals liberals, camperols amb terres, petits industrials i funcionaris. La Revolució Industrial va anar acompanyada d'una revolució en el sector dels serveis.

Classes Altes

Format per l'alta burgesia (principals industrials, comerciants i banquers) i la noblesa tradicional. La noblesa com a grup rector de la societat va desaparèixer. La burgesia va ser el grup social predominant i va dominar el poder polític.

Transport, Comerç i Capitals

Revolució dels Transports

La indústria necessitava un sistema eficaç de distribució amb una xarxa de transports ràpida i fiable. A mitjans del segle XVIII, el transport de persones i mercaderies era lent. Les carreteres i camins en mal estat van començar a arreglar-se.

Ferrocarril

Va ser la gran revolució (Barcelona-Mataró el 1848). Stephenson va construir la primera locomotora de vapor que transportava persones i mercaderies. Conseqüències: va beneficiar la indústria metal·lúrgica, gran desenvolupament per a l'enginyeria civil, va facilitar el transport de materials pesants, va disminuir el temps dels viatges, va abaratir el preu de les primeres matèries i dels productes, va potenciar la formació de grans societats de capital i va fomentar que les persones viatgessin.

Navegació de Vapor

La xarxa de transports es va completar amb la introducció de la navegació de vapor. El 1807, Robert Fulton va inaugurar el vaixell de vapor Clermont, que feia Nova York-Albany en 32 hores.

Entradas relacionadas: