La imatge com a mitjà de comunicació: percepció i realitat

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,13 KB

La imatge com a mitjà de comunicació

A part de comunicar també hi ha:

  • Connectar: posant en connexió dues o més persones, llocs, etc.
  • Compartir: unint diferents elements amb un mateix principi.
  • Informar: transmetent una informació determinada.

En la comunicació visual aquests assumeixen formes concretes:

  • Emissor: és la persona que elabora la imatge amb una de les finalitats anteriors.
  • Misatge: és el contingut de la imatge.
  • Codi: són les normes i regles que fan comprensible el missatge.
  • Mitjà o canal: és el suport que fa possible que la informació es transmeti.
  • Referent: és la finalitat que persegueix la comunicació.
  • Receptor: és qui descodifica el missatge perquè sigui entès.

Des del punt de vista del receptor, la imatge visual té diferents funcions segons el missatge que es transmeti:

  • Informativa: transmet un contingut d'una manera objectiva.
  • Expresiva: pretén emocionar l'espectador provocant diferents sensacions.
  • Estètica: té la interpretació de comunicar principalment bellesa i harmonia.
  • Exhortativa: pretén motivar l'espectador perquè consumeixi un producte, servei o idea.

Percepció i realitat

Quan observem, podem fixar-nos en detalls, estudiar-ne l'estructura, etc., així que parlem d'una observació analítica. Si, al contrari, donem prioritat a la funció que compleixi la imatge, en destaquem el procés d'observació funcional.

Dins de la imatge podem estudiar les relacions que els seus elements mantenen per desenvolupar un missatge que arribi a l'espectador.

Figura i fons: en la imatge, la figura sol ocupar els primers termes i destacar més com més contrasti amb el fons.

Reintegració o llei del tancament: tendim a relacionar els objectes fins que els veiem com un elements que coneixem segons la nostra experiència.

Proximitat: la nostra percepció tendeix a reconèixer les formes més senzilles, però els elements propers es capten com si pertanyessin a la mateixa figura.

Llei de semblança: agrupem per semblança els objectes iguals o semblants i tendim a interpretar figures com si pertanyessin a la mateixa unitat.

Llei de continuitat: tendim a percebre els elements d'una mateixa composició dins de la mateixa estructura tot buscant la forma ideal que es reconeguda.

Llei de contrast: percebem més clarament aquells elements que més es diferencien dels altres.

Inclusivitat: la figura comparteix els elements i les característiques gràfiques de l'exterior, la qual suposa un gran esforç d'interpretació.

Els signes en el missatge visual

Signe: és una imatge senzilla que representa un objecte o una idea, o que transmet informació. Els missatges poden ser:

  • Missatge analògic: el signe utilitza un missatge que descriu la realitat d'una manera objectiva.
  • Missatge simbòlic: el contingut adquireix un caràcter universal i representa conceptes.
  • Missatge abstracte: amb ell expressem sentiments i idees.

Signes convencionals

Marques: són signes distintius, propis i personals. Hi ha diferents tipus.

  • Logotip: en aquest cas, el text assumeix les funcions de la imatge.
  • Imagotip: és la representació d'una marca.
  • Combinació de logotip i imagotip: la majoria de les imatges corporatives es basen en la relació entre el text i l'element gràfic.

Senyals: són signes que porten implícita una acció per a l'espectador.

Simbols: aquests signes poden tenir un significat que no estigui directament representat, però que sigui assumit per diverses societats i cultures pel fet de contenir un missatge conceptual i abstracte.

Icones: són els signes que representen l'objecte de manera realista, tot describint-ne les qualitats.

Relació entre text i imatge: el llenguatge escrit i la imatge mantenen diferents usos en la representació de signes. Així, la paraula pot tenir més valor que la imatge quan representa objectes o accions de manera abstracta o molt simplificada; en aquest cas parlem d'ideogrames.

Entradas relacionadas: