Hume fa una crítica a l a idea de substància extensa (món), infinita (Déu) i pensant (ánima).

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,97 KB

Té 4 regles per trobar principis absolutament evident:


Evidencia ( només es cert allò indubtable), anàlisi, síntesi i revisió


Es basa en les idees matematiques


la ment ha d'estar atenta i no ha d'anar molt depressa peque les voluntats ens interrmpen la raó, osea, que fan que la ment es distregui i 'sequivoqui
*el cos ens fa dubtar, les passions ens duen a l'error


Descartes sigue un metode
*El DUBTE METODIC  (hiperbolico-radical )



Hem de dubtar de 4 coses: cos, sentits, tradicions ( coneixements heretats) i les mates


Les mates.. Xq? Xq... Hi ha un geni maligne que ens fa errar fins i tot en les coses mes simples

Si penso, existeixo: cogito ergo sum --> primera idea certa


Sóc una cosa pensant: res cogitans


el cogito ( jo pensant) es diferent del meu pensament. Es evident que penso, pero el que jo penso pot ser posat en dubte, ja uqe puc estar somiant



hay 3 tipos de ideas
*1. Adventícies: provenen de l'experiencia del mon exterio. Una taula.




2. Fáctiques o factícies: provenenen de la meva imaginació


3. Innates: només venen de la ment, son els conceptes matemàtics *només pertanyen a la raó



La idea de SUBSTÀNCIA, és innnata. Tot es substancia. és el suport on incideixen els errors



yo soy substancia, mi color de pelo, ojos, altura... Son los errores
*los errores se ven, la substancia no



*3 tipos de subs:
*1. Res cogitans: jo pensant... és una evidencia
*2. Res extensa: cos, objectes exteriors
*3. Res infinita: Déu.



pues para demostrar que Dios existe tiene dos argumentos
*1. Argument causal ( original de Descartes) : només un ésser perfecte i infinit (idea perfecta) pot aver posat en mi la idea de perfecció, ja que nosaltres som imperfectes i finits i mai hem vist la perfecció



La causa no pot ser inferior que l'efecte


2. Argument ontologi ( segueix el de ST.Anselm): com que Déu es perfecte, no li pot faltar res, per tant, no li pot faltar l'existencia, o sigui que existeix.
si no existís, no tindríem la idea de perfecció, ja que ell es perfecte


Una vez demostrado que Dios existe, se elimina la hipotesis del geni maligne i aparece Dios como garantia del saber


Entradas relacionadas: