Història i Principis del Disseny: De l'Artesania a la Bauhaus
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,58 KB
Què és el Disseny?
Definicions de Disseny
Tomàs Maldonado:
El disseny industrial és l'activitat projectual que consisteix a determinar les propietats formals dels objectes susceptibles de ser reproduïts industrialment en sèrie. Aquestes propietats formals no només són les característiques exteriors, sinó sobretot les relacions funcionals i estructurals que fan d'un objecte una unitat coherent tant des del punt de vista del productor com de l'usuari.
Norberto Chaves:
El disseny és la disciplina que s'encarrega de dotar de valor simbòlic explícit el producte industrial, és, per tant, la cultura de la indústria. Per al disseny, qualsevol condicionament utilitari o tecnològic constitueix la base significativa d'una proposta simbòlica.
Isabel Campí:
El disseny consisteix a materialitzar propostes simbòliques a partir de dades funcionals i tecnològiques:
- Elaborar propostes simbòliques significa crear formes que tenen un contingut estètic; això vol dir que el treball dels dissenyadors es produeix en l'àmbit de la creació.
- Els dissenyadors no fan aquestes propostes en el buit, sinó que parteixen de la funció o ús pràctic que es farà del seu disseny i de la tecnologia que s'utilitzarà per a la seva construcció.
Propietats Formals:
- Les funcionals o pràctiques
- Les estètiques o formals
- Les tecnològiques
- Les econòmiques
Artesans vs. Producció Industrial
Artesans:
Creen la peça ells mateixos, tenen un gran domini de la tècnica, controlen la producció i sovint són els responsables de vendre-les. Les seves peces són úniques i irrepetibles.
Durant els segles XVII i XVIII, algunes manufactures europees de mobiliari, teixits i porcellana van assolir uns nivells de producció molt elevats.
Engranatge de la Producció Industrial:
- Projectes (editor o empresaris)
- Configuració dels productes (dissenyadors)
- Materialització (humans i màquines)
- Distribució (comerciants)
Capacitat de Dissenyar segons Norman Potter:
És fruit de la integració de determinades habilitats i coneixements adquirits, de la comprensió de l'entorn i de la imaginació, consolidada per l'experiència.
Tipologia de Professionals del Disseny
Disseny de l'Espai:
- Interiorisme (espais interiors), ja siguin domèstics o comercials (bar, restaurant)
- Disseny d'estands de fires o el muntatge d'exposicions
- Escenografia i aparadorisme
Disseny Industrial:
Mobles, utensilis de la casa, instruments de treball, vehicles, etc. (vidre, mobiliari, joieria)
Disseny Gràfic i de la Imatge:
Configurar la informació i la comunicació: textos, fotografies, il·lustracions i tota mena de recursos gràfics.
- Disseny editorial (llibres, diaris, revistes i publicacions)
- Publicitat (tanques de carrer, anuncis de revista, espots de televisió, etc.)
- Cartellisme, senyalització, il·lustració i disciplines especialitzades en la reproducció de la imatge en un sentit ampli
Disseny Tèxtil i Indumentària:
Configuració i construcció dels teixits tenint en compte la seva estructura i utilització. Disseny d'estampats, disseny i confecció de vestits (estilisme).
Història del Disseny
Gutenberg i la Impremta (segle XV):
Descobriment de la tipografia i de la impremta. Neix el disseny editorial. Gutenberg desenvolupa a Alemanya un nou procediment d'impressió a base de lletres o tipus intercanviables en fosa metàl·lica, que revoluciona el mecanisme de transmissió del coneixement. Paral·lelament, a Itàlia, l'humanisme desenvolupa mètodes d'anàlisi de la realitat i de la cultura visual, amb tractats rigorosos de cànons i proporcions aplicables a tots els àmbits (tipografia i impressió). Ambdues innovacions es van combinar.
Després de la Revolució Industrial (segles XVIII-XIX):
A finals del segle XVIII, la producció de teixits s'automatitza a Anglaterra. A finals del segle XIX, Anglaterra esdevé la primera potència industrial gràcies a la màquina de vapor de Watt i Boulton, el torn automàtic de Henry Maudslay, el procés Bessemer-Martin per obtenir acer, la màquina semiautomàtica d'impressió de Friedrich König, la litografia d'Alois Senefelder i les millores en la xilografia de Thomas Bewik.
Le Corbusier i la seva Doctrina:
- Estètica: austeritat derivada de l'absència total d'ornaments i la utilització de formes simples i línies rectes.
- Productiva: utilització de nous materials i procediments industrials i reproducció seriada en tots els àmbits.
- Social: habitatge higiènic, modern, funcional i adequat a tota la societat sense distinció.
La Bauhaus (1919-1933):
Fundada per Walter Gropius, amb tres directors: W. Gropius, Hannes Meyer i Mies van der Rohe.
Àrees d'Assignatures a la Bauhaus:
- Àrea funcional: matèries i metodologies de caire científic per garantir el bon ús, el funcionament o la lectura dels productes.
- Cultural: proporcionar als dissenyadors els instruments d'anàlisi de la realitat sociocultural i la capacitat crítica i reflexiva.
- Tecnològica: matèries i projectes variables des del punt de vista industrial i tecnològic.
- Instrumental: matèries per aconseguir comunicar.
- Síntesi o projectes: on l'alumne posa a prova tot el que sap i ho desenvolupa amb una gran autonomia.