Història de la Música: Edat Mitjana, Renaixement i Barroc
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el  en 
catalán con un tamaño de 4,45 KB
Edat Mitjana
S'inicia amb la caiguda de l'Imperi Romà (s. V dC) i finalitza al segle XV amb la caiguda de l'Imperi Romà d'Orient (Constantinoble).
- Alta Edat Mitjana (fins s. IX/X)
 - Etapa intermèdia (fins s. XI/XII)
 - Baixa Edat Mitjana (s. XIV/XV)
 
La Música Medieval
Música religiosa
Cant pla: cant oficial de l'església
- Monodia.
 - Textos religiosos en llatí.
 - A capella.
 
Música profana
Practicada pels trobadors i els joglars.
Temàtica variada, però mai religiosa: cançons de gesta, temes amorosos i/o de la vida quotidiana.
T i J: Els trobadors eren nobles de classe alta; els joglars formaven part de les classes socials més baixes i solien acompanyar els trobadors per interpretar les seves obres.
Notació musical
La música es composava als monestirs, a les esglésies i en els castells, però el coneixement del seu estudi estava en mans de l'església.
- Notació neumàtica: no defineix l'altura del so, sinó moviments aproximats de la melodia.
 - Notació diastemàtica: es defineixen les altures melòdiques incloent dues línies (claus de Fa i de Do) per establir punts de referència.
 - Notació quadrada: es defineixen les altures melòdiques amb precisió.
 
El Renaixement
Període des de 1430 fins 1600. S'inicia a Itàlia i s'estén per tota Europa, sobretot Bèlgica, Països Baixos i Espanya.
Trets característics: Individualisme, retorn dels ideals clàssics (antiga Grècia), grans descobriments (Amèrica, astronomia, invenció de la impremta), apareix la figura del mecenes (els Mèdici).
La Música en el Renaixement
Característiques generals
- Textura a 4 veus com a norma (Homofonia, Polifonia)
 - Predomini de la polifonia en la música religiosa.
 - Predomini de l'homofonia i de la monodia (melodia acompanyada) en la música profana.
 
Música religiosa
Missa: ritual de l'església cristiana catòlica. Polifòniques i sense acompanyament instrumental.
Motet: temàtica religiosa, però sobre textos no utilitzats en les misses. Podien interpretar-se com a peça de concert.
Música profana
Madrigal: origen a Itàlia. Temàtiques pastorals o de la vida quotidiana. Poden ser homofònics o polifònics.
Chanson: cançons d'origen francès. Generalment monodia (entesa com a melodia acompanyada). (Formes fixes) Virelai, rondeau i ballade.
Villancet: origen espanyol (molt populars durant el s. XV). Temàtica nadalenca. Generalment monodia (melodia acompanyada).
Barroc
Òpera 1600-1750 (mort de Bach)
Sobrecàrregat, ampul·lós i ornamentat.
La música instrumental s'iguala a la música vocal en importància.
Neix amb la melodia acompanyada (BC).
- Prima prattica: referència a la música del Renaixement. Polifonia vocal.
 - Seconda prattica: baix continu, melodia acompanyada.
 
1600: neix l'òpera, grans lutiers (Stradivarius, Guarneri, Amati).
Tipus de música
- Mundana: no es pot percebre amb els sentits (música de les esferes).
 - Humana: produïda mitjançant la veu, unió de cos i ànima (emocions, sentiments).
 - Instrumental: instrument.
 
Gèneres musicals
- Da camera: concert, camera.
 - Da chiesa: església.
 - Teatral: òpera, s'inventa al Barroc.
 
Baix Continu
Sèrie de números que indiquen a l'intèrpret quina música ha de tocar. Les esglésies fan servir instruments.
Formes musicals
- Concert: grosso/concertino, solístic, ripieno.
 - Fuga: composició musical basada en un sol tema que es repeteix amb les diferents veus, 3 o 4 veus.
 - Sonata: da chiesa (església) --> 4 moviments (lent, ràpid, lent, ràpid) clàssica; da camera --> diversos moviments curts i menys densos.
 - Suite: per ballar.
 - Òpera (Camerata Fiorentina): tragèdia grega, odien la polifonia.
 - Oratori: igual que l'òpera però sense escenificació (teatre).
 - Cantata: 1 o més cantants solistes i acompanyament instrumental.