Història i Característiques del Jazz
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,44 KB
El Jazz: Orígens i Característiques
És un dels grans moviments musicals del segle XX. Va néixer als Estats Units com a resultat de la fusió entre la cultura afroamericana i la dels descendents europeus. Es diferencia de la música culta per 3 aspectes:
- La particularitat rítmica basada en l'accentuació dels temps febles del compàs i l'ús de síncopes.
Síncope: Quan una nota situada en un temps feble del compàs s'allarga fins a un altre temps o part de temps, i així adquireix importància rítmica.
- La improvisació, que és una de les característiques essencials del jazz.
- La sonoritat personal dels seus intèrprets vocals i instrumentals, que intenten imitar la veu cantada.
Gèneres Afroamericans Precursors
Durant el segle XIX van néixer 3 gèneres afroamericans de cançó:
Work Songs: El ritme del treball servia de base i s'acompanyaven amb el so de les eines. Tenia un caràcter trist i melangiós, però rítmic. Un treballador era qui iniciava el cant i els altres responien repetint els mateixos versos que havia cantat el primer.
Gospel Song: Era el cant religiós dels negres americans, i cantaven per l'esperança de trobar un món nou després de la mort. S'anomenava cant espiritual, molt sovint seguia l'esquema del predicador i la resposta del poble. Exemple: Swing Low, Sweet Chariot
Blues: L'esclau negre expressava la tristesa de la seva situació acceptant amb resignació el seu destí. És lent, trist i intens. Blues notes: 3a, 5a, 7a de l'escala major rebaixades a un semitò. Artista destacada: Bessie Smith
Jazz a Nova Orleans (Estil Primerenc)
- De 6 a 9 músics.
- Secció rítmica: piano, banjo o guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
- Secció melòdica: trompeta, clarinet, trombó.
- Improvisació col·lectiva.
- Exemples: Texarkana (pianista), Dee Dee Chandler (bateria).
Jazz a Chicago (Anys 20)
- De 6 a 9 músics.
- Secció rítmica: piano, banjo o guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
- Secció melòdica: trompeta, clarinet, trombó, saxofon.
- Improvisació individual.
- Pulsació rítmica en els temps febles.
- Artistes destacats: Louis Armstrong, King Oliver, Bessie Smith.
Jazz a Nova York i l'Era del Swing (Anys 30)
Nova York: Estil Riff
Artista destacat: Thomas Fats Waller
Piano stride: El verb "to stride" vol dir "donar gambades", que és el que es fa amb la mà esquerra tocant notes greus en els temps forts i acords en els temps febles, mentre la mà dreta porta la melodia.
L'Era del Swing
Artistes destacats: Benny Goodman (clarinetista), Duke Ellington (pianista).
- De 12 a 16 músics.
- Secció rítmica: piano, guitarra, tuba o contrabaix i bateria.
- Secció melòdica: 2 seccions de vent metall, 1 secció de vent fusta. Les melodies dels temes eren molt més elaborades.
- Frases curtes i incisives de pregunta i resposta – Estil riff.
- Pulsació rítmica marcada en 4 temps.
- Necessitat d'arranjadors per a l'orquestra.