Història i Art de la Grècia Antiga: Polis, Partenó i Teatre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 20,23 KB

Orígens i Localització de la Civilització Grega

Els orígens més antics cal buscar-los en uns pobles indoeuropeus procedents de les estepes del Centre d’Àsia cap al segon mil·lenni abans de Crist (aC). Després van arribar altres pobles, els Aqueus i els Dorios. En un primer moment es van anar instal·lant al continent, però, a poc a poc, es van anar estenent cap a les illes.

El naixement de la cultura i l’art grecs va sorgir a la zona oriental del Mediterrani. Es va estendre per tres espais principals:

  • La Península dels Balcans.
  • Les Illes del Mar Jònic i Egeu.
  • Les costes occidentals d’Àsia Menor (actual Turquia).

Etapes de la Història Grega (VIII aC – II aC)

A partir del segle VIII aC fins al segle II aC, la història dels grecs es divideix en tres etapes:

1. Època Arcaica (Segles VIII aC – VI aC)

Durant aquesta etapa es produeix el naixement de les polis (ciutats-estat).

El clima temperat i sec i el relleu accidentat amb ports naturals dificultaven la comunicació interior, però afavorien l’expansió per la Mediterrània.

A causa de l’escassa productivitat agrícola, els grecs tenien incapacitat per mantenir tota la població, cosa que va provocar una migració i, com a conseqüència, l’aparició de les primeres colònies.

Aquestes colònies conservaven la llengua, la cultura, les lleis i la religió de les metròpolis.

El sistema de govern de les polis va evolucionar amb el temps:

  • Inicialment eren monarquies.
  • Posteriorment van passar a ser oligarquies (govern d’uns pocs).

2. Època Clàssica (Segles V aC – IV aC)

Durant aquesta etapa es produeix un creixement econòmic basat en l’artesania i el comerç, que comporta l’aparició de la classe mitjana.

A conseqüència d’això, es produeix la desaparició del sistema oligàrquic i el naixement de la democràcia.

En aquest nou sistema polític, els ciutadans lliures participen en el govern de les polis, la qual cosa representa un gran canvi en la vida política i social de l’antiga Grècia.

3. Època Hel·lenística (Segles IV aC – II aC)

L'època hel·lenística està marcada per la fi de la independència de les polis i l'expansió territorial:

Guerres del PeloponèsDesgast de totes les polisFilip II, rei de Macedònia, aprofita per imposar el seu domini sobre les polisAlexandre el Gran (fill de Filip II) amplia el territori (Orient Mitjà fins al riu Indus i Egipte) → Imperi PersaDifusió de la cultura grega.

L’Imperi d’Alexandre el Gran (mapa amb les rutes i màxima expansió de l’imperi)

  • En aquesta etapa es van produir grans avenços científics, matemàtics i geogràfics.
  • Amb la seva mort, l’imperi es va dividir en els Regnes Hel·lenístics, els quals eren independents entre si, però compartien la cultura grega.
  • Aquest període s’acaba quan Roma conquerí la Mediterrània.

Resum de períodes històrics i artístics:

  • Arcaic: S. VIII al S. V aC.
  • Clàssic: S. V i S. IV aC. (fins al 323 aC).
  • Hel·lenístic: 323 aC. al S. II aC.

Fonaments Socials i Culturals de Grècia

Els fonaments socials i culturals de la civilització grega es basaven en:

  • Dimensió humana (Antropocentrisme)
  • L’organització política: la polis
  • L’ideal polític grec: la democràcia
  • El pensament
  • La religiositat

Dimensió Humana: L'Antropocentrisme Grec

L'art grec es caracteritza per l'antropocentrisme: art humanitzat, fet a la mesura de l’home.

“L’home com a mesura de totes les coses” (PROTÀGORES)

  • L’art deixa de ser monumental, com era a Egipte.
  • Es fonamenta en la recerca de la bellesa basant-se en l’harmonia i la proporció en relació a l’ésser humà.
  • En l’arquitectura, els edificis són més esvelts i lleugers i les seves proporcions es basen en càlculs matemàtics. Cal tenir present que els rituals religiosos no es feien a l’interior dels temples.
  • En l’escultura, la tendència és naturalista i el tema principal és la figura humana, sobretot masculina.

L'Organització Política: La Polis

Tres aspectes condicionen l’urbanisme a Grècia:

  1. La topografia muntanyosa que dificultava la formació de grans ciutats.
  2. La democràcia a Atenes.
  3. El caràcter independent de les Polis: Grècia estava formada per una sèrie de ciutats-estat independents.

Esparta es va desenvolupar basant el seu poder en la força militar i va descuidar l’art i les activitats econòmiques. La guerra era la base de la seva educació i el rei i el consell d’ancians controlaven tot el poder estatal.

Atenes era un model de Polis totalment diferent. Fomentava l’art, la cultura i la democràcia. La democràcia va fer créixer les polis, ja que es va fer necessari crear edificis públics.

Urbanisme de la Polis Grega

L'urbanisme de les polis es caracteritzava per:

  1. Tenia un traçat ortogonal, és a dir, un conjunt de carrers rectes paral·lels i perpendiculars que s’entrecreuaven.
  2. Es dividia en tres espais: a la part nord hi havia el barri popular; al centre, el barri noble amb zona residencial, edificis públics, edificis per a l’oci, l’esport i per al comerç; i a la zona sud, el barri residencial.
  3. Tot estava envoltat per muralles defensives.

La Ciutat d'Atenes: Estructura de la Polis

Les polis (ciutats-estat gregues) estaven organitzades en dues parts principals:

Part Baixa (Nucli Urbà)

Era la zona on vivia la majoria de la gent i tenia diferents zones segons la seva funció:

  • Centre polític → on es prenien decisions i es reunien els ciutadans.
  • Centre administratiu → on es gestionaven els assumptes de la ciutat.
  • Centre comercial → on es feien compres i vendes.
  • Centre religiós → on hi havia els temples i llocs de culte.

A la part baixa hi podíem trobar:

  • Espais públics (per reunir-se o passejar)
  • Carrers i cases
  • Santuaris (petits temples)
  • Teatres
  • Gimnassos
  • Àgora → la plaça pública, el lloc més important de la polis.

Acròpoli (La Ciutat Alta)

Era una part elevada i fortificada.

  • Servia per protegir els habitants en cas de perill.
  • Hi havia temples dedicats als déus.
  • Era un lloc de culte religiós.

L'Ideal Polític: La Democràcia

Les institucions democràtiques exigien espais públics de reunions.

Exemple: Stoa d’Àtal, Atenes (reconstrucció): Porxos per a protegir-se de la pluja i del sol i on es podien fer activitats comercials.

El Pensament: Bellesa, Harmonia i Proporció

La bellesa era la base de l’escultura i l’arquitectura, fonamentada en:

  • Harmonia
  • Equilibri
  • Proporció

La Religiositat i el Temple Grec

La religiositat va omplir el territori de santuaris i temples.

El temple va ser l’edifici més destacat. Era un espai força obert i de dimensions no gaire grans, ja que la seva funció era ser “l’habitatge del Déu o deessa”. A l’interior no es realitzaven rituals.

Reconstrucció del santuari de Delfos: Era dedicat al Déu Apol·lo. Tenia al centre un gran temple on els grecs hi acudien per a preguntar a Apol·lo allò que més els preocupava: quan i com iniciar una guerra, casaments, pactes… Tot això era interpretat per una sacerdotessa anomenada Pítia o pitonissa, que tenia un poder endevinatori.

Primer, els pelegrins s’havien de purificar en una font i després entraven per la via sacra, on trobaven petits temples fins a arribar al temple d’Apol·lo. A la part superior hi havia una palestra, un gimnàs, un estadi i un teatre per a 5.000 espectadors.

ACRÒPOLIS D’ATENES:

  1. Porta monumental amb columnes (Propileus).
  2. Pinacoteca.
  3. Temple d’Atenea Niké (victoriosa sense ales).
  4. Partenó: Temple dedicat a Atenea.
  5. Erectèon: Temple dedicat a Erecteu (rei mític).
  6. Casa de les arrèfores (noies escollides entre les millors famílies).
  7. Calcoteca: Magatzem d’objectes de bronze.

El Concepte i la Funció de l'Art Clàssic

1. Antiguitat (Món Clàssic: Grècia i Roma)

  • Concepte d’art: L’art era considerat una habilitat o tècnica (en grec, tékhne) al servei de la societat.
  • Funció: Representar la realitat, exaltar déus i herois, mostrar l’ordre i l’harmonia.
  • Filosofia: PLATÓ veia l’art com una imitació (mímesis) de la realitat, amb funcions d’ensenyar, commoure i complaure.

El Paper de l'Artista i els Clients

1. Prestigi de l’Artista

  • No superava el d’un artesà.
  • L’artista plàstic era considerat inferior al poeta per dues raons:
    1. Feia una feina manual (el poeta feia una feina intel·lectual).
    2. Cobrava per la seva feina (el poeta era acollit com a convidat).

2. Atenes Clàssica

  • La posició econòmica i social del pintor i de l’escultor no variava.
  • Alguns artistes van utilitzar sistemes geomètrics complexos per donar dignitat a la seva feina.
  • Tot i això, continuaven mal pagats, sense sou fix i buscant feina constantment.

3. Època Hel·lenística

  • Canvia la consideració social de l’artista.
  • Comencen a signar-se les obres d’art, augmentant-ne el valor.
  • La bellesa s’associa a la divinitat.
  • L’artista passa a ser vist com un intèrpret d’allò diví i s’equipara al poeta.
  • Apareixen els artistes excèntrics, vistos com a profetes o il·luminats.

4. Clients de l’Art

  • Fins al segle IV aC: Els principals clients eren les polis, que encarregaven obres per a la comunitat.
  • A partir dels Estats Hel·lenístics: Els clients principals passen a ser reis, generals i homes rics. L’objectiu era exaltar el poder i la riquesa a través de les obres d’art.

Anàlisi d'Obres Arquitectòniques Clàssiques

El Partenó: Símbol de l'Acròpoli d'Atenes

1. Documentació

  • Nom de l’edifici: Partenó.
  • Autor: Ictinos i Cal·lícrates (direcció de Fídies).
  • Cronologia: 447–438 aC (segle V aC).
  • Materials: Fusta i marbre del Pentèlic.
  • Sistema constructiu: Arquitravat.
  • Localització: Acròpolis d’Atenes.

2. Anàlisi Formal

2.1 Espai Interior
  • Planta rectangular dividida en tres parts: pronaos, cel·la i opistòdom.
  • Cel·la dividida en dues parts incomunicades:
    • Oriental: estàtua criselefantina d’Atenea (obra de Fídies) envoltada per columnata en “U” de dos pisos.
    • Occidental: tresor del temple i de la Lliga de Delos, amb 4 columnes jòniques.
  • Accés per un pòrtic hexàstil occidental.
  • Separació d’estances per murs isòdoms (carreus iguals).
  • Il·luminació: la llum del sol entrava per la porta i finestres per il·luminar l’estàtua.
  • Unitat / fragmentació: fragmentació.
2.2 Elements de Suport
  • Base: estereòbat i estilobat.
  • Columnes: 8 dòriques a les façanes principals i 17 als laterals. Tipologia: octàstil, perípter i amfipròstil.
  • Parts de la columna: sense base, fust estriat, capitell amb collarí, equí i àbac.
  • A l’interior: columnes dòriques en dos pisos (naos principal); jòniques a la sala occidental.
  • Murs: carreus tallats, sense argamassa, units amb grapes metàl·liques.
2.3 Elements Suportats
  • Coberta: a dues aigües.
  • Entaulament: arquitrau + fris amb tríglifs i mètopes + cornisa + acroteri.
  • Frontons: triangulars, decorats amb escultures (avui en part desaparegudes).
2.4 Espai Exterior
  • Dimensions: Exterior: 69,5 × 30,9 m. Cella: 29,8 × 19,2 m.
  • Línies dominants: rectes i horitzontals.
  • Façana: temple perípter, monòpter i octàstil.
  • Colors: contrast entre marbre blanc i decoració vermella, blava i daurada.
  • Decoració escultòrica:
    1. Fris de les Panatenees: processó religiosa en honor d’Atena.
    2. Mètopes: escenes mitològiques (Gegantomàquia, Amazonomàquia, Centauromàquia, Guerra de Troia).
    3. Frontons: naixement d’Atena (est) i lluita amb Posidó (oest).
  • Relació amb l’entorn: Forma part del conjunt de l’Acròpoli. Orientació a l’est (sortida del sol). Situat al punt més alt del turó.
  • Correccions òptiques: estilobat i entaulament convexos, èntasi a les columnes, gruix i separació majors als extrems.

3. Interpretació

3.1 Contingut i Significat
  • Caràcter: religiós.
  • Dedicat a: Atenea, protectora d’Atenes, després de la victòria sobre els perses.
  • Temàtica escultòrica: vida i naixement d’Atenea, lluita amb Posidó, i escenes mitològiques de guerra i heroisme.
3.2 Funció
  • Funció original: religiosa, com a ofrena als déus i símbol de la grandesa d’Atenes.
  • Usos posteriors: Temple cristià (Santa Sofia), Temple dedicat a Santa Maria de Cetines (ocupació catalanoaragonesa), Mesquita (ocupació turca), Polvorí (s. XVIII).
3.3 Explicacions
  • Context històric: Grècia clàssica, època d’esplendor i naixement de la democràcia. Construït durant el govern de Pèricles, sobre les restes d’un temple arcaic. Objectiu: exalçar Atenes i mostrar el seu poder i harmonia.
  • Encàrrec i recepció: Promotor: Pèricles. Destinatari: el poble atenès, per retre culte a Atenea i als déus.
  • Paper de l’artista: A l’Atenes clàssica, el pintor i l’escultor eren considerats com a artesans. Feien feines manuals i estaven mal pagats. Alguns introduïen complexos càlculs geomètrics per donar més dignitat a la seva tasca.

El Teatre d'Epidaure: Perfecció Acústica

1. Documentació

  • Nom de l’edifici: Teatre d’Epidaure.
  • Autor: Policleu el Jove.
  • Cronologia: 350 aC (s. IV aC). Finals del període clàssic i inicis de l’època hel·lenística.
  • Materials: Pedra.
  • Sistema constructiu: Arquitravat.
  • Localització: Epidaure (Peloponès – Grècia).

2. Anàlisi Formal

2.1 Elements de Suport
  • S’aprofita el vessant de la muntanya per fer la càvea o graderia; però, com que tenia unes dimensions tan grans, es van construir murs laterals de contenció.
  • Les columnes de l’escenari no es conserven.
2.2 Elements Suportats
  • No disposa de cap tipus de coberta.
2.3 Espai Exterior
  • Dimensions: La càvea tenia unes dimensions de 120 m de diàmetre.
  • Descripció: Es divideix en tres parts ben diferenciades:
    • Orquestra: Espai circular entre les dues zones i un altar de pedra (thymelé).
    • Escena: Edifici rectangular darrere l’orquestra, amb tres portes per als actors i decoració escènica.
    • Càvea: Graderia en forma semicircular, excavada al vessant de la muntanya, amb seients de pedra calcària i excel·lent acústica.
  • La càvea, amb 55 grades dividides en dues zones (34 altes i 21 baixes), podia acollir unes 15.000 persones.
  • Els seients eren de dos tipus: simples per al poble i més amples amb respatller per a personalitats.
  • Pàrodes: Entre l’orquestra i l’escena, espai per al cor o accés a l’orquestra.
  • Relació amb l’entorn: Construït aprofitant el pendent natural. Integració harmònica amb el paisatge. Situat al sud-est del santuari d’Asclepi, déu de la medicina.
2.4 Espai Interior

No hi ha espai interior com a tal; és una construcció unitària i oberta.

2.5 Estil
  • De l’època: S’hi pot observar una evolució cap a les formes hel·lenístiques, amb major monumentalitat i perfecció tècnica. Mostra modificacions respecte als teatres grecs clàssics anteriors (Delfos, Dionís, Priene).
  • De l’autor: Policleu el Jove perfecciona el model de teatre grec, millorant-ne l’acústica i la visibilitat.

3. Interpretació

3.1 Contingut i Significat
  • Caràcter de l’edifici: Civil, tot i que va néixer també amb una finalitat religiosa.
  • Encàrrec i recepció: Adreçat al públic que normalment visitava el santuari d’Asclepi.
3.2 Funció
  • Funció religiosa: Originàriament va néixer com a conseqüència de les processons teatrals que ja es preveien a l’hora de retre culte i dedicar-li el Dia dels Jocs d’Asclepi al protector de l’epidèmia.
  • També tenia la funció lúdica i pedagògica.
3.3 Context Històric
  • Orígens: El teatre grec neix de dances rituals dedicades a Dionís, déu de l’eufòria i l’embriaguesa.
  • Atenes: Esdevé el centre del teatre i un lloc d’unió per a la ciutat.
  • Festivals: Es converteixen en competicions amb premis, cosa que fa que el teatre es faci popular a altres ciutats.
  • Epidaure: Ciutat de la Lliga d’Argos amb un santuari dedicat a Asclepi, déu de la salut. Allà es construeix un gran teatre al s. IV aC.
  • Context de crisi: Durant les guerres del Peloponès, les polis gregues es debiliten i Macedònia aprofita per expandir-se.
  • Continuïtat: El teatre grec continua usant-se en època romana, esdevenint una tradició duradora i influent.
  • Importància: És un referent cultural que ha transmès idees i valors fins avui.

Entradas relacionadas: