Història de l'art: l'afusellament del 3 de maig de Goya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 24,61 KB
1.CATALOGACIÓ Nom/títol: El tres de maig de 1808 Autor: Francisco de Goya Lloc: Museo del Prado, Madrid (Espanya) Època i cronologia: Estil neoclàssic - ROMàntic. 1814 Dimensions: 2'68 m x 3'47 m. Tècnica: oli sobre tela Tema: històric – al.Legòric 2.ESTIL O MOVIMENT ARTÍSTIC 2.1.Introducció A l'Espanya de Goya (principis del segle XIX), als ambients artístics espanyols de l'època predomina:-El gust per les formes neoclàssiques i academicistes.-Un enfrontament entre les idees de la Il·lustració i la forta influència de l’Església. Francisco de Goya va provocar l'entrada de la pintura espanyola a l'Edat Contemporània. La seva obra, difícil de classificar estilísticament, es va moure entre un classicisme personal i un romanticisme crític. Davant la dictomia absolutisme monàrquic-Il.Lustració, Goya optà sempre per les idees progressistes i il·lustrades. 2.2.Evolució artística Distingim 4 etapes artístiques, que estan relacionades amb els esdeveniments polítics i personals que van marcar la seva vida: a)PRIMERA ETAPA (fins al 1792): És la fase de formació i d'introducció a la cort. Les seves obres són diversos encàrrecs de temàtica religiosa. Treballa com un pintor de formació neoclàssica, amb composicions monumentals i moderades, però ja amb una tendència molt marcada a la pinzellada solta i amb escàs interès per la línia. Goya es va formar a Itàlia, on va tenir com a model la pintura del Barroc italià tardà, tendència que va abandonar per un academicisme personal que no està mancat de Realisme. Això és evident en els seus cartons per a tapissos, de tema costumista en general. La primera feina oficial que va aconseguir quan es va instal.Lar a Madrid va ser la de pintor de models (cartons) per a la Real Fábrica de Tapices. En aquestes teles, que després havien de ser teixides pels artesans tapissers, Goya hi reflecteix l'ambient de l'alta societat madrilenya i de l'entorn del rei. La moda de l'època és el majismo , és a dir, la imitació dels vestits i dels costums populars per part de l'aristocràcia. Els cartons ens dónen una visió optimista i frívola de la vida, relacionada amb el gust rococó, tot i que a l'estil de Goya és ben patent l'evolució cap a una tècnica més ràpida, amb sensació d'esbós. En aquesta primera etapa també realitza retrats d'alguns personatges de la cort i del món cultural de la capital.B)SEGONA ETAPA (1793-1808): Aquesta etapa comença amb una greu malaltia que patí el pintor, i que el deixà sord. Aquest fet va canviar el seu caràcter, que es va fer més introspectiu. En aquesta etapa Goya és nomenat pintor del rei i, com a tal, desenvolupa una intensa tasca de retratista de la família reial. Les seves obres més conegudes són “La família de Carles IV” i els retrats de la duquessa de Alba (les Majas: la “Maja desnuda” i la “Maja vestida”), parangons d’algunes obres de Velázquez, el gran pintor Barroc espanyol. Home d’ideologia il.Lustrada, Goya reflecteix en algunes de les seves obres de temàtica religiosa una visió crítica de l’Espanya del seu temps:-En les obres de temàtica religiosa altera els termes tradicionals creant atmosferes inquietants i oníriques. -En els seus famosos gravats (“Els caprichos”) fa una crítica ferotge contra la superstició i el fanatisme religiosos. C)TERCERA ETAPA (1808-1819): La guerra popular contra la invasió napoleònica va sacsejar la consciència de Goya, que durant el conflicte realitza els dibuixos preparatoris per a la sèrie de gravats “Els desastres de la guerra”, amb visions d'una crueltat impressionant. Un cop acabada aquesta sèrie de gravats, Goya va pintar dos grans llenços de tema bèl.Lic: “La càrrega dels mamelucs” o “El dos de maig de 1808” i “Els afusellaments de la Moncloa” o “El tres de maig de 1808” . Aquests dos quadres de denúncia són una dura crítica contra la injustícia i la perversitat dels invasors francesos. El tractament del tema és completament innovador: no es representa la noblesa defensant la nació sinó la lluita del poble i, sobretot, la irracionalitat i l'extrema crueltat de la guerra. Aquests quadres són l'antítesi dels quadres bèl.Lics que pintava Jacques-Louis David per enaltir Napoleó. D)QUARTA ETAPA (1820-1828): El passat liberal i l'amistat amb els afrancesats convertiren Goya en un individu sospitós. Malalt, vell i perseguit es refugià en una modesta casa a la vora del riu Manzanares (Madrid), anomenada “Quinta del Sordó”. Allà pintà per a si mateix les parets de dues habitacions amb unes pintures que els historiadors de l'art anomenen “Pintures negres” perquè els colors que predominen són tonalitats a base de negres de fum, blanc i terra. Els temes que mostren deixen oberta qualsevol interpretació, ja que Goya no va deixar cap escrit que ajudi a entendre-les. Són pintures que semblen estar a mig camí entre les al.Lucinacions i els malsons. La tècnica pictòrica anticipa l'expressionisme contemporani (les pinzellades són llargues i semblen distribuïdes amb ràbia, i la pasta pictòrica és gruixuda). Als darrers anys de la seva vida, ja desterrat a França, pinta algunes obres com “La lletera de Bordeus”, quadre que, per la seva tècnica de taques de color, es pot considerar un antecedent clar de l'Impressionisme. Finalment, cal destacar la seva aportació a una nova tècnica de gravat: la litografia, molt utilitzada en pintors posteriors com Toulouse-Lautrec. 2.3.La tècnica pictòrica de Goya L’obra de Goya enllaça amb la tradició rococó i amb la pintura veneciana. Predomina el color sobre la forma, amb una paleta molt clara i lluminosa en els cartons per a tapissos, que es carrega de tonalitats càlides als quadres patriòtics i a molts retrats, i que es va enfosquint progressivament al final de la seva vida fins a culminar en les anomenades “Pintures negres”, en que predomina l’absència de color: el negre.Una evolució semblant es pot observar en la tècnica d’aplicació de la pasta pictòrica: la tècnica de Goya es fa cada cop més ràpida, amb pinzellades soltes i textura molt gruixuda. La realitat perd el seu caràcter miniaturista: al llenç ja no es tracta d’imitar la realitat, sinó d’expressar-la amb taques de color, amb pinzellades juxtaposades. És el principi que aplicaran més tard d’una manera sistemàtica i teoritzada els impressionistes, dels quals Goya es pot considerar un precursor. Quant a la concepció del quadre, Goya evoluciona des d’una temàtica i un tractament més o menys convencionals (temes costumistes, retrats, pintura d’encàrrec) fins arribar a una concepció expressionista en què el sentiment domina l’obra i deforma la realitat. L’artista no es limita a copiar o idealitzar la realitat visible sinó que ens vol transmetre la seva visió del món mitjançant una composició deformada i uns colors que tenen una finalitat més expressiva que no pas real. És el món interior de l’artista el que veiem a través de les seves imatges. Com a gravador, Goya és un artista formidable. Als seus gravats ens transmet una visió crítica de la realitat que l’envolta, en una línia ideològica pròxima als il.Lustrats, no exempta d’ironia. 3.CONTEXT HISTÒRIC I CULTURAL L'inici del regnat a Espanya de Carles IV (1788-1808) va coincidir amb l'esclat de la Revolució Francesa. Temorosa de l'expansió de les idees liberals, la monarquia espanyola es va unir a la coalició internacional contra França i li va declarar la guerra. La derrota de les tropes espanyoles (1795) va obligar a signar la Pau i, seguidament, Manuel Godoy, el ministre més influent del monarca, va donar un gir radical a la política exterior espanyola, aliantse amb Napoleó Bonaparte per enfrontar-se a la Gran Bretanya, l'enemic principal de França i Espanya. Pel Tractat de Fontainebleau (1807) es va autoritzar l'exèrcit francès a travessar el territori espanyol per envair Portugal, aliat de la Gran Bretanya. El descontentament d'una part de la població amb Godoy i amb l'entrada de l'exèrcit francès va provocar dos fets:-L'abdicació de Carles IV, que renuncià a la Corona per cedir-la al seu fill Ferran VII. Enmig de les desavinences familiars de la monarquia borbònica espanyola, Napoleó s'oferí per actuar de mediador i va pressionar a Carles IV i a Ferran VII perquè abdiquessin i cedissin el tron a Josep Bonaparte, germà de Napoleó. Josep I (1810-1813) va iniciar una labor de govern que tendia a imposar a Espanya els principis liberals de la Revolució Francesa. El seu projecte va trobar adeptes entre alguns liberals espanyols que desitjaven acabar amb l'Antic Règim (afrancesats).-La rebel.Lió popular contra l'ocupació francesa, que va començar el 2 de maig de 1808 amb l'aixecament dels madrilenys contra les tropes napoleòniques. Aquest exemple va ser seguit arreu del país i es va iniciar així la Guerra del Francès (1808-1814). Per tal de coordinar de manera efectiva l'oposició antinapoleònica, absolutistes i liberals espanyols contraris al domini francès es van unir formant “juntes” arreu del territori. Les juntes són òrgans de poder sorgits per iniciativa popular a les poblacions de l'estat, que consideraven il.Legítim el regnat de Josep I i es consideraven les autèntiques detentores del poder sobirà de la nació espanyola. Per coordinar les diferents juntes que s'havien creat arreu d'Espanya i organitzar un govern representatiu es va crear la Junta Suprema Central, que al 1810 va convocar una reuníó de corts a Cadis, l'única ciutat no ocupada pels francesos. La majoria dels diputats que hi van assistir eren liberals, i només una minoria era absolutista. Allí van redactar una Constitució, aprovada el 1812, (Constitució de Cadis, 1812) que reflectia els principis bàsics del liberalisme polític: sobirania nacional, divisió de poders, sufragi universal masculí i una declaració àmplia de drets i llibertats. Aquesta constitució, molt avançada per a l'època, marca l'inici del constitucionalisme liberal espanyol. Les corts de Cadis també van aprovar unes lleis destinades a abolir l'Antic Règim. La situació bèl.Lica, però, va dificultar l'aplicació de les lleis aprovades i va impedir la construcció de l'estat liberal a Espanya. L'any 1814 Napoleó decidí retirar les tropes d'Espanya davant l'avenç de l'Imperi Rus. Ferran VII tornà de l'exili (1813) i, amb ell, l'absolutisme monàrquic perquè l'any 1814 abolí la Constitució de Cadis. 4.ASPECTES FORMALS La composició mostra dues línies diagonals que l'articulen en 2 grups: -Primer grup: muntanya del Príncipe Pío amb el grup de civils que ha estat, és o serà executat (a l’esquerra del quadre)-Segon grup: l'escamot de soldats situats d’esquena a l’espectador (a la dreta del quadre, arrenglerats en línia) Es crea així un conjunt de gran força i dramatisme per l’escena representada. L’estructura compositiva emmarca els personatges dins un triangle invertit, format pel grup de soldats en diagonal i el grup d’afusellats de la part esquerra del quadre. Ens mostra una composició profunda, amb la combinació de la perspectiva geomètrica i l’aèria. La llum, que il.Lumina els personatges de l’esquerra i deixa en la penombra els soldats de la part dreta reforça la diferenciació dels dos grups i és un element important en la composició. La figura amb els braços oberts que sembla encarar-se als soldats esdevé el focus central de l’obra, al voltant del qual, es distribueixen les altres figures. Una ratlla de l’horitzó alta fa que l’espectador es converteixi en un protagonista més i, alhora potencia el Realisme del tema representat. L’escena està representada amb un gran Realisme i expressivitat que mostra el moment de la mort i, el que és més terrible, la seva ineludible arribada. S’introdueix d’aquesta forma un element visual temporal de l’acció. Aquesta pintura mostra una representació dinàmica d’un moment brutal: els cossos es dobleguen i els rostres transmeten sentiments extrems que l’espectador pot veure de forma frontal. Goya descriu l’expressivitat dels personatges a partir d’escorços violents i amb una sàvia descripció de les actituds: por, horror, resignació, heroisme,… Per contra els soldats francesos que estan d’esquena no mostren les seves fisonomies i semblen autòmats sense rostre, figures no humanes que representen màquines de matar. Aquesta manca de rostre els deshumanitza. En aquest quadre predomina el color sobre el dibuix i la paleta de tons foscos. Goya, però, introdueix contrastos lumínics accentuats per la taca blanca de la camisa de l’home que aixeca els braços. La gamma cromàtica és força reduïda (ocre, negre, blanc, groc i vermell) i les pinzellades llargues i obertes potencien el dramatisme de la situació.5.INTERPRETACIÓ 5.1.Temàtica El 24 de febrer de 1814, 6 anys després del fet representat, Goya escriu al regent, el cardenal Lluís de Borbó, per oferir-se a “perpetuar per mitjà del pinzell les més notables i heroiques accions o escenes de la nostra gloriosa insurrecció contra el tirà d’Europa”, referint-se a Napoleó. “El tres de maig” va fer parella amb “El dos de maig” conegut també com “La càrrega dels mamelucs”. A aquests dos quadres, alguns autors en volen afegir dos més avui desapareguts: “Aixecament dels patriotes davant el Palau Reial” i “La defensa del parc d’artilleria”. Aquest quadre és una representació dels fets succeïts a Madrid quan el poble es va rebel·lar contra les tropes napoleòniques. El moment que reflecteix el quadre és l’afusellament de les persones que havien participat en l’enfrontament del dia anterior, el 2 de maig de 1808, entre el poble de Madrid i l’exèrcit invasor. L’acció se situa a la muntanya del Príncipe Pío de Madrid des d’on és visible, presumiblement, la caserna del Conde-Duque, l’arquitectura de la qual es dibuixa al fons de la composició. És de nit, però una llum pàl.Lida a l'horitzó presagia que està a punt de trencar l'alba. Tradicionalment és el moment del dia escaient per a una execució. A la llunyania, se siluetegen en penombra les cases de la ciutat, entre les quals despunta la fletxa del campanar d'una església, únic element vertical que proporciona equilibri al quadre. La inclusió en l’escena d’una dona i d’un frare és un tret de versemblança en la construcció de l’escena, perquè les dones s’havien afegit a la lluita i van ser també víctimes de la repressió, i perquè aquella nit va ser afusellat l’eclesiàstic Francisco Gallego y Dávila. 5.2.Significat L’escena, carregada de Realisme, mostra els patriotes com a gent civil, del poble, i és un crit davant de la irracionalitat i la crueltat de la guerra, alhora que serveix de denúncia de la repressió i la violència. Goya denuncia la irracionalitat de la guerra deshumanitzant els soldats francesos, que semblen autòmats sense rostre. Iconogràficament, alguns autors veuen un simbolisme en la figura de l’home que aixeca els braços en creu, que es relaciona amb la crucifixió de Jesús. Els colors grocs i blancs podrien representar l’Església (són els símbols heràldics del Papa), i la llum, la figura de Déu o una metàfora de l'assistència divina als represaliats. Altres autors dónen a la llum un significat diferent: la llum és utilitzada pels assassins per matar i massacrar els rebels. Independentment de les interpretacions que pugui tenir, és inqüestionable que la llum enfoca la camisa blanca convertint-la en un focus que il.Lumina la part central del quadre. Alguns estudiosos de l'art han remarcat el fet que aquesta és una escena, els protagonistes de la qual, conqueridors i conquerits, són anònims, d'una banda civils innocents del poble, de l'altra, no s'observa cap oficial que comandi l'escamot d'afusellament. 5.3.Funció No se sap quina va ser la funció dels quadres pintats per Goya. Algunes hipòtesis suggereixen que havien de servir com a decoració d’un arc de triomf aixecat amb motiu del retorn de Ferran VII al tron d’Espanya, o bé per commemorar el Dos de Maig. Segons alguns historiadors de l'art, el quadre simbolitza, per part de Goya, una denúncia de la guerra, malgrat que l’encàrrec, fet pel Consell de Regència, tenia la finalitat de “perpetuar amb els pinzells de Goya les gestes o les escenes més notables i heroiques de la gloriosa insurrecció espanyola contra el tirà d’Europa”. Aquest quadre forma parella amb “El dos de maig” o “La càrrega dels mamelucs”, pintura de caràcter més èpic. 6.VALORACIÓ Pintor i gravador, Francisco de Goya és un dels creadors més grans de tots els temps. Va aprendre l’ofici a Saragossa i viatjà a Itàlia, on va estudiar els mestres italians i va adquirir l’estètica neoclàssica i el gust per les figures al.Legòriques i mitològiques. De tornada a Espanya, es va traslladar a Madrid sota la tutela del pintor de la cort Francisco Bayeu. Recomanat per Bayeu, va ingressar a la Real Fábrica de Tapices, on va realitzar 4 sèries de cartons seguint els paràmetres classicistes del moment. Es va introduir així en els cercles aristocràtics de Madrid i va esdevenir el retratista de més anomenada a la cort. L’ambigua posició de Goya durant la Guerra del Francès (1808-1814) va fer que, acabada la guerra, perdés els seus privilegis. L’any 1824, decebut per la situació política a Espanya, governada aleshores per Ferran VII, es va exiliar a França, on restà fins a la seva mort. Goya s’acosta a l’esperit de denúncia de la guerra i de l’invasor francès que ja havia tractat en la sèrie de gravats “Els desastres de la guerra” (1810-1812). Per a la seva representació, el pintor Aragónès recull l’herència de la cruesa dels martiris de sants pròpia de la tradició barroca, fent un ús dramàtic del clarobscur de la pintura espanyola i italiana del segle XVII. Alhora converteix la imatge heroica característica del Neoclassicisme (“El jurament dels Horacis” de David) en icona ROMàntica dels qui lluiten per la llibertat. En aquest sentit gran part de l'obra de Goya és dedicada a denunciar des d'una lucidesa i una consciència política irreprotxable els mecanismes que mouen la societat: l'Església, els diners, la rapacitat i la cobdícia. Des del punt de vista compositiu i temàtic, aquest quadre va influir sobre “L’afusellament de Maximilià”, de Manet i “La matança de Corea” de Picassó, artista que també denuncià els horrors de la guerra en moltes altres obres, la més famosa de les quals és “Gernika”. La figura de Goya suposa un trencament profund amb la tradició, tot i que assimila els encerts de pintors anteriors: els venecians, Velázquez, Rembrandt i la tècnica del gravat de Dürer. Però tant en els temes com en la tècnica, Goya és un innovador que obre camins, més que no pas un punt d'arribada de corrents anteriors. Goya no va tenir deixebles directes. Els anys posteriors a la seva mort la seva pintura no va ser apreciada ni imitada. Seran els artistes ROMàntics francesos, especialment Delacroix, els reivindicadors de l'obra de Goya com una fita clau de l'art occidental. Més tard tots els ismes dels segles XIX-XX tenen un punt de partida en Goya. L'Impressionisme utilitza la tècnica de taques de color mentre que l'Expressionisme li Déu la concepció de la pintura com a forma d'expressió dels sentiments mitjançant el color i no pas com a representació o còpia de la realitat. No és exagerat veure un paral.Lelisme entre la reacció dels pintors expressionistes davant la I Guerra Mundial i la reacció de Goya davant la Guerra del Francès. També Goya (i abans El Bosch) s'avança al Surrealisme en el tractament del món dels somnis (que els surrealistes teoritzen a partir dels descobriments de la psicoanàlisi). Igualment el Fauvisme, que allibera el color de la seva dependència de la realitat, pot considerar Goya com el seu precursor. Fins i tot el cinema, especialment l'Expressionisme alemany i soviètic reflecteix el tractament dramàtic de la imatge. No és exagerat, doncs, afirmar que Goya inicia el camí de l'art contemporani.