Guia Essencial d'Empresa: Dimensió, Localització i Tipologia

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,13 KB

Dimensió Empresarial

És la capacitat de producció de l'empresa, que ve determinada per la tecnologia, el nombre de treballadors, etc. La localització i la dimensió són dues decisions que s'han de prendre a l'hora de crear una empresa.

Possibilitats de Creixement

Creixement Intern

Increment de les inversions que augmenten la capacitat productiva.

Creixement Extern

Adquisició, control o fusió d'empreses ja existents amb la finalitat d'accedir a nous mercats.

Factors Clau: Localització i Dimensió de l'Empresa

  • Demanda de mercat: S'ha d'analitzar si en el lloc d'ubicació hi ha interès pel nostre producte.
  • Proveïment de matèries primeres: Valorem el cost de les matèries i la facilitat d'obtenir-les.
  • Comunicacions i transports: Les empreses solen situar-se preferentment a les ciutats o als polígons industrials, ja que busquen un lloc de fàcil accés al transport.
  • Subministraments: Tindrem en compte el lloc triat, la seva disponibilitat de subministraments (aigua, llum) i els seus costos.
  • Cost de la construcció i el solar: Els preus no són iguals a tot arreu i varien d'una zona a l'altra.

Tipus d'Empreses

Empreses Multinacionals

Es caracteritzen per la cerca de nous mercats, una gran capacitat productiva, l'objectiu de maximitzar beneficis, l'ús de tecnologia punta i l'aprofitament d'economies d'escala.

PIME (Petites i Mitjanes Empreses)

  • Objectiu de maximitzar beneficis.
  • Poden patir obsolescència tecnològica.
  • De vegades, poca formació empresarial.
  • Capacitat financera limitada.
  • Flexibilitat dels treballadors i tracte proper amb el client.
  • Qualificació alta dels treballadors.
  • Són grans creadores de llocs de feina.

L'Empresari: Rol i Funcions

És una o diverses persones que tenen com a finalitat prendre decisions a l'empresa per assolir uns objectius marcats.

Funcions de l'Empresari

  • Planificar
  • Gestionar
  • Organitzar
  • Controlar

Cultura d'Empresa

Són una sèrie d'influències constants i duradores que condicionen d'alguna manera el comportament de les persones dins de l'organització.

Formes Jurídiques d'Empresa

Empresari Individual

És una persona física que ha de ser major d'edat i ha de tenir plena disponibilitat dels seus béns.

Característiques:

  • Responsabilitat limitada.
  • No hi ha capital mínim.
  • Tributa per l'IRPF.

Empresa Societària

Té una personalitat jurídica diferent de la dels seus propietaris. Es tracta d'unions de dues o més persones per tal d'obtenir uns guanys.

Obligacions Fonamentals:

  1. Inscripció en el Registre Mercantil.
  2. Han d'estar formades mitjançant escriptura pública.

Societat d'Interès Social: Cooperativa

Les societats cooperatives són associacions de persones amb interessos i necessitats comunes que desenvolupen una activitat empresarial. Els resultats econòmics s'anomenen excedents i s'imputen als socis. L'objectiu fonamental és fer el fons comú el més gran possible.

Característiques de les Cooperatives:
  • El capital social és variable, segons el que diguin els estatuts.
  • Poden haver-hi cooperatives de primer grau (mínim 5 socis) i de segon grau (mínim 2 socis cooperatius).
  • La responsabilitat és limitada al capital aportat.
  • El 30% dels excedents obtinguts s'han de destinar al Fons de Reserva Obligatori i al Fons d'Educació i Promoció.
  • S'han d'inscriure al Registre General de Cooperatives.

Societat Mercantil

Hi ha dos tipus principals:

Societat Personalista

És més important l'aspecte personal dels socis que el capital. La gestió de l'empresa la fan els socis sense que es contracti cap gerent perquè la gestioni.

Societat Capitalista

Entradas relacionadas: