Guia per a la Creació i Viabilitat d'Empreses

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,69 KB

El Projecte Empresarial

El projecte empresarial suposa la mobilització d'un conjunt de recursos materials, humans i financers, l'aplicació de capacitats de responsabilitat per afrontar riscos, i el desenvolupament d'aptituds personals. Pel que fa a l'aspecte formal, comporta la redacció i planificació d'un projecte d'iniciativa empresarial. Té com a finalitat desenvolupar una activitat econòmica, nova o ja existent, amb l'objectiu d'obtenir un benefici econòmic o social.

Els factors productius principals per a l'activitat econòmica d'una empresa són:

  • Recursos naturals: les primeres matèries, energia, subministraments i materials que formen part del producte fabricat.
  • Treball: la mà d'obra o temps que dediquen els treballadors a la producció.
  • Capital: béns d'inversió necessaris per a la producció, i recursos financers.
  • Organització i capacitat empresarial: gestió, administració, capacitat de prendre decisions, assumir riscos de manera responsable.
  • Tecnologia: procediments i tècniques de producció.

Variables de la Iniciativa Empresarial

Són factors endògens i exògens que estimulen i permeten la creació d'una empresa; aquestes variables no són condicions indispensables per a la creació d'una empresa, una o un conjunt d'aquestes poden permetre la creació de l'empresa.

Factors Endògens

Elements que s'originen en l'àmbit intern de la iniciativa empresarial:

  • Capacitat emprenedora i empresarial: gràcies a les disposicions i voluntats personals es pot afrontar riscos de manera responsable, sent capaç de negociar, prendre decisions, avaluar amenaces i oportunitats, administrar i gestionar una empresa.
  • Idea de negoci: fa referència a l'activitat empresarial o novetat que es vol dur a terme.
  • Projecte d'autoocupació: quan hi ha atur, és la voluntat personal de treballar, proporcionant-se a un mateix l'ocupació mitjançant un projecte d'empresa.
  • Disposició de recursos materials o financers: la possessió d'aquests com a inversió inicial del projecte.
  • Coneixements tècnics i professionals: són els coneixements adquirits per la formació acadèmica o experiència, anomenats know-how, i són essencials per al foment de la iniciativa empresarial.

Exemple: Si una persona té un local comercial i té interès a treure'n benefici econòmic, aquest serà una variable endògena fonamental, perquè a partir d'aquesta podrà començar a estudiar i plantejar-se quin tipus de negoci pot iniciar.

Factors Exògens

Són elements que s'originen de l'entorn o de l'àmbit extern de la iniciativa empresarial, i no tenen una influència tan directa. Són:

  • Localització: lloc on es vol situar el negoci i poder aprofitar les oportunitats de l'entorn.
  • Disponibilitat dels mercats a diversos nivells: per a les vendes (proximitat als clients), per a les compres (proximitat als proveïdors), i pel mercat laboral (facilitat per contractar treballadors amb la qualitat desitjada).
  • Infraestructures públiques: que el seu entorn disposi d'unes bones comunicacions per facilitar la decisió de crear una empresa.
  • Conjuntura econòmica: situació en un entorn econòmic favorable en un moment d'auge econòmic, perquè són més fàcils les decisions d'inversió amb menys incertesa.
  • Entorn institucional favorable: que compti amb programes públics de subvencions i ajuts a la inversió, etc., que sovint incentiven la creació d'empreses perquè se situïn en un municipi concret, que donin ocupació a la població aturada, o que permetin revitalitzar una zona afectada per la crisi econòmica.

Procés de Creació d'una Empresa

La decisió que es pren en el projecte d'iniciativa empresarial és la creació o no de l'empresa, que està determinada per les diferents variables endògenes i exògenes de la iniciativa.

  1. Estudiar el negoci i altres variables importants.
  2. Estudi de la viabilitat en diversos aspectes: localització, estudi del mercat (anàlisi de la demanda, competència i del producte).
  3. Estudi economicofinancer: inversió inicial, finançament, costos, subvencions.
  4. Definició i formalització de la memòria del projecte empresarial.
  5. Decisió de crear o no l'empresa.
  6. Elecció de la forma jurídica.
  7. Constitució formal i obligacions amb les administracions públiques.
  8. Inici de l'activitat empresarial.

Viabilitat del Projecte Empresarial

Consisteix en l'anàlisi de totes les dades internes del projecte, i les característiques de l'entorn amb la finalitat de saber si el futur negoci pot tenir èxit o no. Els àmbits de l'estudi són diversos: viabilitat comercial, econòmica, financera, i altres com la tecnològica.

Viabilitat Comercial: Estudi de Mercat, Anàlisi DAFO i Pla de Màrqueting

La viabilitat comercial tracta de verificar que el producte tingui possibilitats de venda i desenvolupament en el mercat. L'eina fonamental és l'estudi del mercat en el qual es recullen i s'analitzen dades sobre l'entorn en general, la competència i els consumidors:

  • Anàlisi de l'entorn general: estudia tot el que envolta l'empresa en diversos aspectes, com ara l'entorn legal (la legislació i normatives a complir), l'entorn tecnològic (considerar les innovacions tècniques, processos productius, etc.) i l'entorn social (conèixer les preferències dels consumidors, els costums, renda i necessitats).
  • Anàlisi de la competència: estudiar el conjunt d'empreses amb les quals comparteix el mercat el mateix producte i lluita per captar l'atenció dels consumidors.
  • Anàlisi dels consumidors: estudiar el comportament dels consumidors, i els hàbits de compra.

Aquest estudi de mercat es fa seguint unes fases en el procés d'investigació:

  1. Recollir les dades amb diverses tècniques (enquestes, documentació...).
  2. Analitzar les dades obtingudes.
  3. Interpretar les dades.

Una altra eina per a l'estudi de la viabilitat comercial és l'anàlisi DAFO, on s'estudien els factors interns (debilitats i fortaleses) i externs (amenaces i oportunitats) que té l'empresa. Si s'estudien separadament es pot obtenir una altra visió de les possibilitats d'èxit del projecte empresarial. D'aquesta manera coneixem la realitat interna i externa del projecte, amb l'objectiu de conèixer millor les seves possibilitats i potencialitats.

També és útil pensar en un pla de màrqueting per tal de definir la possible política de l'empresa:

  • Determinant el segment de mercat en què haurà d'actuar l'empresa.
  • Determinant les variables de màrqueting total: producte, preu, promoció i distribució.

Viabilitat Econòmica: el Llindar de Rendibilitat

Es tracta de comprovar si l'activitat de l'empresa permetrà generar beneficis o no. Per a això cal tenir una idea clara de quins seran els costos i ingressos de l'empresa, a més dels costos fixos i variables, i el preu de venda del producte. Amb aquesta informació podem aplicar el punt mort, eina que ens permet conèixer la quantitat mínima de producte que s'ha de vendre per començar a obtenir beneficis.

Viabilitat Financera

Primerament haurem de fer una previsió de les necessitats que haurà de menester l'empresa, i les exposarem en el pla d'inversions, que és un document que detalla i quantifica els recursos necessaris per a iniciar la nova activitat.

En el Pla d'Empresa s'haurà de fer constar la quantificació del finançament necessari, determinar el tipus de font de finançament (públic o privat), i previsions anuals.

Quantificació del Finançament Necessari

Mitjançant el finançament haurem d'aconseguir els recursos necessaris per tal de dur a terme les inversions. Per tal d'aconseguir aquests recursos l'empresa pot recórrer a diverses fonts (préstecs, lísing, ampliacions de capital...) i aquests poden ser públics o privats:

  • Públic: les administracions públiques faciliten el finançament sobretot als projectes de nova creació, a través de finançament a fons perdut (sense compromís de devolució), préstecs amb interessos inferiors als vigents en el mercat, i la posada a disposició de promotors de serveis d'assessoria, administratius, locals, etc. sense cost.
  • Privat: per tal de concedir els préstecs demanen informació als promotors. La informació que cal presentar és variable segons l'entitat, i a més del formulari sol·liciten la presentació del pla d'empresa.

Previsions Anuals

Abans de començar l'activitat de l'empresa els promotors hauran d'incloure una sèrie de previsions al pla d'empresa, per tal de conèixer l'estructura financera de l'empresa, la capacitat de fer front en cada moment als pagaments i la rendibilitat del projecte:

  • Balanç de previsió: mostra quina serà l'estructura patrimonial de l'empresa, la correspondència entre inversió i finançament per tal de garantir l'equilibri financer.
  • El resultat de l'exercici: pretén mostrar quins són els resultats previstos al llarg de diversos períodes.
  • Pressupost de tresoreria: es preveu que no es presentin moments en què l'empresa no pugui fer front als pagaments. Aquest és un document que recull, per a cada període de temps, quin serà el flux de pagaments i cobraments esperats, i determina quina serà la posició de tresoreria de l'empresa en cada moment.
  • Rendibilitat del projecte: un cop definits els fluxos de caixa, es determina quina serà la rendibilitat esperada del projecte. Es pot procedir al seu càlcul mitjançant els mètodes de termini de recuperació VAN i TIR.

La Memòria del Projecte Empresarial

Una vegada s'ha comprovat que hi ha prou elements de viabilitat per decidir si es crea l'empresa, cal iniciar el procés per fer el projecte d'iniciativa empresarial. Com a punt de partida cal escriure la memòria del projecte empresarial en el qual figuri una descripció ordenada i justificada del projecte d'iniciativa empresarial, el qual és fonamental per fer conèixer les característiques i informar a tots aquells que puguin ser parts interessades (inversors potencials, entitats bancàries, etc.).

Estructura General de la Memòria

  1. Introducció i presentació del projecte empresarial: descripció de l'activitat empresarial, característiques fonamentals de la idea de negoci.
  2. Promotors del projecte: dades personals i currículum de les persones que formen part de l'empresa.
  3. Forma jurídica i òrgans de govern de l'empresa: descripció i justificació del tipus d'empresa que es crea.
  4. Localització i situació: comentari i argumentació sobre la ubicació del negoci.
  5. Estudi de mercat: explicació sobre la viabilitat del projecte.
  6. Anàlisi de les àrees de funcionament: descripció de les diferents àrees funcionals de l'empresa.
  7. Pla d'inversió i de finançament: justificació de la inversió que es farà, el pressupost d'aquesta i la manera de finançar-la.
  8. Calendari dels passos per a la creació de l'empresa: descripció dels tràmits documentals i administratius necessaris.
  9. Comentaris globals sobre el projecte com a conclusió.

Elecció de la Forma Jurídica

És una de les decisions més importants, ja que se'n deriven un conjunt de drets i obligacions.

Hi ha una sèrie de factors que condicionen l'elecció:

  • Capital inicial.
  • Nombre de promotors.
  • Responsabilitat.
  • Fiscalitat.
  • Despeses de constitució.

No hi ha una forma idònia per a totes les empreses en general, sinó que cadascuna ha d'escollir la que més s'ajusti a les seves circumstàncies.

Els Tràmits de Constitució

Una vegada decidit el tipus de forma jurídica cal planificar el procés de tràmits administratius i documentals necessaris per completar la constitució formal de l'empresa:

  1. Certificació negativa del nom de la societat: seleccionar la denominació per a l'empresa i comprovar mitjançant un tràmit en el Registre Mercantil, que no hi ha cap empresa amb el mateix nom.
  2. Atorgament de l'escriptura pública de constitució: es redacten els estatuts que regiran l'empresa i els pactes que determinaran les relacions entre els socis, davant d'un notari.
  3. Tràmits davant d'Hisenda: es sol·licita el Número d'Identificació Fiscal (NIF), es fa una declaració censal conforme s'ha iniciat l'activitat de l'empresa, es dóna d'alta l'Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) i es legalitzen els llibres oficials obligatoris.
  4. Tràmits davant la Seguretat Social: inscripció de l'empresa al registre de la Seguretat Social, es comunica l'inici de l'activitat i es fan els tràmits per inscriure els treballadors contractats.
  5. Tràmits davant l'Ajuntament: sol·licitud de llicència d'activitat com a autorització per iniciar-la i la sol·licitud per fer obres si se n'han de fer.

Entradas relacionadas: