Guia bàsica de primers auxilis i prevenció d'accidents

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en con un tamaño de 3,27 KB

Prevenir accidents

Per evitar accidents, cal seguir aquestes pautes: informa’t del temps, ves acompanyat, planifica l’activitat, calcula el temps de durada, si plou renuncia, ves ben equipat i alimenta’t bé.

Definició de primers auxilis

Primers auxilis: És l'atenció més immediata que es dona a una persona accidentada abans de ser atesa per un professional sanitari.

Qui els realitza: Persones amb altres professions que actuen quan troben una víctima fins que arriben els professionals. Utilitzen els recursos que tenen en aquell moment per mantenir la víctima viva i lluny del perill.

Atenció sanitària professional

Són professionals sanitaris que actuen quan reben la víctima, amb els recursos adients i li donen una atenció completa.

La farmaciola

Ha de ser lleugera, petita i eficaç. Hauria de contenir:

  • Guants de làtex
  • Afterbite
  • Compeeds
  • Sèrum
  • Crema solar
  • Manta tèrmica

Finalitat dels primers auxilis

L'objectiu és que no empitjori l’estat de la víctima, limitant-se a fer allò que sigui imprescindible i que se sàpiga fer.

Signes vitals

Els signes vitals bàsics són: el dolor, el pols, la respiració i la temperatura corporal.

Protocol d'actuació (PAS)

El primer que s’ha de fer és comprovar si la víctima està conscient.

  • Protegir: Protegir l'entorn i la víctima en el lloc on s'ha produït l'accident.
  • Alertar: Avisar els serveis d'emergències mitjançant una trucada telefònica al 112.
  • Socórrer: Atendre les víctimes accidentades, sempre tenint en compte que, davant del dubte, és millor no actuar.

Informació al 112

Cal facilitar: hora i descripció de l’accident, identitat de l’accidentat, lloc exacte, nombre de persones, lesions, gravetat, dificultats per a l’evacuació, situació meteorològica i nombre d’acompanyants.

Posicions d'espera

  • PLS (Posició Lateral de Seguretat): Per a víctimes inconscients que respiren i no tenen lesions de columna. Objectiu: evitar que s’ofeguin amb la llengua o el vòmit.
  • Posició decúbit supí: Per a sospita de lesions vertebrals. Objectiu: evitar lesions cervicals.
  • Cames flexionades: Per a cops a l’abdomen. Objectiu: relaxar l’abdomen.
  • Posició semiasseguda i cames estirades: Per a dificultats per respirar. Objectiu: ajudar a obrir les vies respiratòries.
  • Cames aixecades: Per a víctimes marejades. Objectiu: afavorir que circuli la sang fins al cap.

Tècniques de trasllat

  • Maniobra de Rautek: Si la víctima està conscient i pot caminar, o si no pot, a cavall o al coll.
  • Subjecció de Rautek: Per a víctimes inconscients (arrossegament).
  • Dos o més socorristes:
    • Si pot utilitzar els braços: cadireta en quadrat.
    • Si no pot utilitzar els braços: cadira fonda.
    • Si està inconscient: agafada per aixelles i genolls.
    • Cullereta: per a més de dos socorristes.

Entradas relacionadas: