Giza adimena
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 6,66 KB
4. GAIA: IKASKUNTZAREN IKUSMOLDE KOGNITIBOAK
4.1.J. PIAGET : ALDAKETAREN PROZESUAK
Oinarrian, Berak biologian egindako ikerketak: Moluskuen adibidea
Ondorioz aztertu
: Espezie guztiek oinarrizko
Bi joera heredatzen zituztela:
Adaptazioa Eta antolaketa
Ingurunera moldatzearren portaera aldatzen dugunean → Adaptazioa Portaeraren aldaketa hauek→ Aldaketak (organismoaren egituran eta Antolaketan)
Behaketa
: Ur lasaietatik ur bizietara lekualdatuak izan
Diren moluskuengan gertatutako aldaketak.
- Ur bizietara adaptatzeko, hankarekin mugimendu indartsuak → Maskorrean eragina: Zabalagoa eta motzagoa bihurtu.
ADAPTAZIOA
Asimilazioa
: Iraganeko esperientziaz baliatzea/
Jokabide ezagunak (leihoa irekitzeko eskema ezagunak)
Akomodazioa
Egoera berriari
Erantzuteko iraganeko esperientziak balio ez duenean, eta portaera berri bat
Azaltzen denean. Eskema berri bat sortzen dugu. Osogoa. ( leihoa beste modu
Batera irekitzen da)Hauen bidezko adaptazioak era berean aldaketak sortu
Egitura kognitiboan. Aldatzen diren barruko egiturei eskemak deritze.
Eskemak
Pentsamenduaren oinarriak
Dira. Etengabe garatu.
Adimena
Egoera konplexuetan adaptatzeko gaitasuna edo ahalmena.
ANTOLAKETA: ESKEMAK
Aldatzen Diren barruko egiturak. Pentsamenduaren oinarriak.Adaptatzeko eskemak Erabiltzen ditugu. Egoera desberdinetan martxan jartzen ditugun ekintzak.Antzeko Egoeratan errepikagarriak dira. Etengabe aldatzen dira, esperientziarekin eta Adinarekin ugaldu eta konplexuagoak bihurtu.
DESADOSTASUNAREN PRINTZIPIOA
Egoera ezagunetan= Ezagutzen ditugun eskemak erabili.
Prozesua errepikatuz
Automatizatu egingo da. (gure etxeko atea irekitzea)
Antzeko egoeratan eskema ezagunak ez dute funtzionatuko. Ezagunak
Diren eskemetan aldaketak egin behar.
Egoerari Aurre egitean aurrerapen bat gertatuko da geure eskemetan
(leihoak beste Modu batera irekitzen den leihoa irekitzea)
Egoera erabat ezberdina bada, baliteke gure eskema
Sailaren barruan eskema egokirik ez aurkitu. Arazoa konpontzeko ez da gai.
Eskema berririk ez, aurrerapenik ere ez
(leihoaren adibidea hiru urteko haur batentzat, honentzat egoera hau oso Berria, seguraski ez du asmatuko)
Adimena
: Gero
Eta konplexuagoak diren egoera berrietara adaptatzeko gaitasuna edo ahalmena.
Gizakiarengan bilakatutako adimen garapena → Adaptazioaren ondorioa.
4.2. J. PIAGET: ALDAKETAREN ARRAZOIA
Adimen
Prozesuetan gertatzen diren aldaketen arrazoiak lau faktore:
Herentzia
Genetikoki programatuta
Dauden aldaketa biologikoen agerpena. Oinarrizkoena.
Ekintza
Ingurunean jokatuz, eginez, esperimentatuz,… ematen dira
Aldaketak. Garrantzi handia.
Gizatransmisioa
Kulturak eskaintzen dioguna berenganatzea. G-T( giza transmisioa) gabe etengabe
Asmakuntzan.
Orekakuntza
Gertaera Bati aurre egiteko martxan jartzen ditugun eskemak funtzionatzen dutenean→ Oreka. Gertaera bat pertsonaren eskemetan sartzen es denean → desoreka.
4.3.L. VYGOTSKY: IKUSPEGI HISTORIKO-KULTURALA . SARRERA
Ikuspegi Honen arabera, haurraren garapen psikologikoa helduekiko eta beste haur Garatuagoekiko elkarreraginaren bidez gauzatzen da. Garapena sortzeko Gizarte-prozesu horretan bi printzipio azpimarratu behar dira:
1) Honen arabera, psikismoa gizartearen mailatik gizabanakoaren mailara eratzen Da, alderdi inter pertsonaletik intrapertsonalera.
2) Honek dioenez, ikaskuntza eta gizarte-elkarreragin guztiek ez dakarte Aurrerapen ebolutiboa, garapen bihurtzen diren elkarreraginak haurraren “Hurbileko garapen zonaldea” deiturikoan kokatzen direnak dira.
4.4. L. Vygotsky: Hizkuntza eta hizketa pribatuaren zeregina
Honek
Pentsamenduaren (adimena)
Eta hizkuntzaren (hizketa) arteko erlazioa aztertu.
Hasieran Banan bana garatzen dira. Haurrak, hizketa, pentsatzeko eta bere jokaera Erregulatzeko erabiltzen hasten denean, bi prozesuak elkartzen dira. Pixkanaka Hizketak garapenean eta ikaskuntzan eragin handiagoa izango du. Geroago, Barneko hizketan bihurtuko da eta pentsamena erregulatzeko erabiltzen du.
Vygotskyren Iritziz, arazo bat dugunean hitzekin eta esaldi motzekin pentsatzen dugu. Haurrak, sarritan, arazo baten aurrean dagoenean, bere buruarekin hitz egiten Du. Norberak bere buruarekin hitzegiteari, Vygotskyk, hizketa pribatua deitzen Dio.
Piaget-ek Haurren hizketa pribatua “hizketa egozentrikoa” bezala izendatu zuen. Kideekin Desadostasunak dituzten heinean, haurrek hizketa sozializatua garatzen dute. Haurrak heltzen doazen neurrian hizketa pribatua desagertzen joango da, Hizketatik marmarrera pasatzen dira eta gero ezpainetako mugimenduak egiten Dituzte baina isilean.
4.5. L. Vygotsky: Garapen mailak. Aldamioak
Vygotsky-k Hurbileko garapen zonaldean ematen den ikaskuntza eraginkorragoa dela dio. Honek hiru maila bereizten ditu:
Garapen Erreala
: Pertsonak lortutako garapen
Maila. Momentu jakin batean pertsonak bakarrik egiteko gai dena.
Garapen Potentziala:
Bakarrik egiteko gai ez dena.
Hurbileko Garapen Zonaldea:
Garapen potentzialaren eta
Errealaren arteko distantzia. Arazo bat bere kabuz konpondu EZ //laguntzarekin
Arrakasta izan BAI
ALDAMIOAK
Irakasleak Ikasleari ematen dion laguntza deskribatzeko erabiltzen dugun hitza.