Gestió de Recursos Humans: Millora la productivitat i la competitivitat de l'empresa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,18 KB

GDRH: Consisteix en el conjunt de decisions, accions i polítiques relacionades amb el capital humà de l’empresa, amb l’objectiu de millorar-ne la productivitat i la competitivitat. RRHH són una font d'avantatge competitiva (competències, capacitats, habilitats). DEPART.RH pretén assolir: Seleccionar i formar les persones que l’empresa necessita.

Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris per poder fer la feina. Intentar que el treballador satisfaci les seves necessitats.

Funciona: Organització i planificació del personal

(Descripció dels llocs de treball i organització de plantilles)

Reclutament

(Atreure candidats. Selecció interna o externa) Selecció i contractació.

Plans d’acollida

(Afavorir la integració a l’empresa del candidat seleccionat)

Plans de carrera i promoció professional. Formació. Avaluació dels exercicis. Clima i satisfacció laboral.

(Detectar el nivell de satisfacció del treballador dins l’organització)

Administració de personal. Relacions laborals. Prevenció de riscos laborals.

El reclutament i la selecció de personal:

Té com a objectiu disposar de candidatures per cobrir un lloc de treball.

Reclutament intern.

Captar candidatures de persones que formen part de la plantilla de l’empresa mitjançant la promoció interna.

Reclutament extern:

Captar candidatures de persones alienes a l’empresa: Borses de treball d’entitats socials o educatives, Agències de col·locació, Serveis públics de col·locació, Empreses de treball temporal, Tècniques d'internet.

La selecció de personal és la correcta elecció de les persones que han de treballar en una empresa, per això és un element clau de l’èxit d’una activitat empresarial. Proves de selecció: selecció d'una oferta de treball, entrevista de treball, altres proves (carta de presentació/currículum).

La formació i gestió del coneixement

Permet que el personal de l’empresa pugui adaptar-se als canvis que es produeixen a la societat, així com als avenços tecnològics.

Formació dels Recursos Humans:

L’evolució tecnològica obliga a la formació continuada del treballador. La formació, en el terreny laboral, no acaba mai. És fonamental per a la supervivència de l’empresa. Es pot portar a terme a:

  • A l’empresa mateixa
  • En confederacions empresarials
  • En escoles privades de formació
  • En administracions públiques
  • Per via telemàtica o online. La formació en línia consisteix en el lliurament de material de forma telemàtica que permet als alumnes treballar de forma no presencial.

Avantatges:

  • Costos: Es calculen en una disminució del 30% (estalvi de dietes, allotjament, transport, etc.)
  • Temps: Es redueixen els temps d’aprenentatge en un 50%.

Comoditat: S’eviten desplaçaments. Només cal un terminal amb connexió a la xarxa.

Continguts: Es poden actualitzar de forma instantània quan cal.

Infraestructura: L’empresa se'n pot estalviar

Flexibilitat: El treballador pot seguir el seu ritme d’aprenentatge

Coordinació: L’empresa pot establir els cursos més adequats per a cada treballador de forma individualitzada.

Inconvenients:

  • Abandonaments: Requereix d’un esforç addicional per part de l’estudiant.
  • Retroalimentació lenta: Poca interactivitat per manca d’interrelació entre professor i alumne.
  • Problemes tècnics: Pot haver-hi problemes tècnics de saturació de les xarxes.
  • Manca d’hàbit: Encara és una forma nova d’aprenentatge per part dels treballadors.

L’organització del treball. És responsabilitat del departament de recursos humans l’organització del treball que realitza el personal de l’empresa.

Formes de treball:

Treball en equip: Un equip de treball és un grup petit d’individus que treballen de forma coordinada. Col·laboren per realitzar una feina concreta. La coordinació d’esforços genera un valor superior al treball de cada integrant per separat, el que es denomina sinergia.

Treball col·laboratiu: Consisteix en posar en comú coneixements, materials, idees amb la finalitat de compartir-los, per construir coneixement comú que es pugui utilitzar de forma global. El coworking és una forma de treball que permet que professionals independents, emprenedors i pimes de diferents sectors comparteixin un mateix espai de treball, tant físic com virtual, per desenvolupar els seus projectes professionals.

El treball per projectes i objectius: Consisteix en l’organització del treball per equips amb personal intern i extern (freelance) per realitzar projectes concrets. Incorporen professionals autònoms (freelance) i també suposa l’externalització de serveis.

Gestió per competències:

Consisteix en definir per tots els membres de l’empresa:

  • Coneixements (Saber fer, Know how)
  • Comportaments (Voler fer, actituds, valors, trets personals)
  • Intel·ligència emocional: Capacitat per reconèixer els sentiments propis i aliens, i l’habilitat per gestionar-los.
  • Habilitats emocionals: Són molt ben valorades a l’empresa perquè redueixen els conflictes laborals, augmenten l’èxit dels equips de treball i milloren el clima laboral.

La motivació laboral:

Conjunt d’estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d’una manera determinada en l’àmbit laboral. Diners, bon tracte laboral, expectatives de futur, reconeixement de la feina, col·laboració en la feina.

Teoria de la piràmide de Maslow: Classifica les necessitats humanes en cinc nivells que s’han de satisfer de manera progressiva. Aquestes necessitats són una font de motivació que desapareix conforme es van satisfent. Necessitats fisiològiques, de seguretat, socials, d’autoestima, d’autorealització.

Entradas relacionadas: