Gestió de Recursos Humans i Marc Normatiu Laboral

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,66 KB

Element Humà a l'Empresa

Aquest apartat es centra en les persones que col·laboren en l'organització i evolució de l'activitat empresarial:

  • Empresari/ària: Persona que ha creat l'empresa i la dirigeix.
  • Treballador/a: Força de treball de l'empresa.

El desenvolupament de les economies modernes ha estat possible gràcies al progrés tecnològic i la innovació constant.

Intel·ligència Emocional a l'Empresa

Segons Daniel Goleman, investigador i periodista, la intel·ligència emocional és l'habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres sentiments, interpretar i afrontar els sentiments dels altres. També inclou altres habilitats com la motivació, l'empatia i l'autocontrol.

Components:

  • Conèixer les pròpies emocions
  • Conduir les emocions
  • Automotivació
  • Empatia (entendre les emocions dels altres)
  • Conduir les relacions (actuar segons les emocions dels altres)

Igualtat en el Treball

La desigualtat es manifesta en:

  • Discriminació salarial
  • Discriminació en les pensions de viduïtat
  • Més atur femení
  • Poca presència de dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica
  • Problemes de conciliació entre la vida personal, familiar i laboral
  • Discriminació a col·lectius vulnerables

Llei d'Igualtat Efectiva d'Homes i Dones

  • Creació d'un permís de paternitat amb la seva prestació corresponent
  • Igualtat de tracte
  • Prevenció de desavantatges per ser dona, que de vegades es manifesten en comportaments verbals o físics
  • Normes específiques per a la paritat entre sexes
  • Foment de la presència equilibrada de dones i homes
  • Mesures per a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral

Departament de Recursos Humans

Aquest departament s'ocupa de l'element humà a l'empresa i de la gestió del personal. L'estructura del departament de RRHH, també anomenat departament de personal, varia segons la dimensió de l'empresa.

Relació amb altres departaments

Aquests departaments busquen la màxima producció i eficàcia, que s'aconsegueix amb la selecció i la contractació. RRHH s'encarrega dels tràmits administratius i els acomiadaments.

Funcions

  1. Organització i Planificació

    Planificar les plantilles, descriure el perfil professional dels treballadors, dissenyar llocs de treball adequats, definir les funcions, etc. Moltes empreses basen l'organització i la planificació en la Gestió per Competències, seleccionant personal amb amplies competències i potencial de creixement, valorant la multidisciplinarietat.

  2. Selecció i Contractació

    Passos: determinar el perfil, definir les competències, reclutar candidats, procés de selecció (tests, entrevistes), triar la persona més adequada i contractar.

  3. Formació

    Permet l'adaptació als canvis tecnològics. La formació contínua és obligatòria. Noves formes de formació: e-learning (avantatges: costos reduïts, menys temps, comoditat, actualització, flexibilitat; inconvenients: retroalimentació lenta, abandonaments, problemes tècnics, falta d'hàbit). Gestió del Coneixement: transferir el coneixement i l'experiència (explícit i tàcit).

  4. Administració de Personal

  5. Relacions Laborals

  6. Salut Laboral

    • Empresari/ària: avaluar els riscos
    • Treballadors/es: vigilar per la seva seguretat
    • Fabricants: informar sobre la utilització correcta dels productes
    • Administracions públiques
  7. Control de Personal

    Controlar les activitats, gestionar la motivació i avaluar els resultats.

Treball

Conjunt de tasques i activitats que es desenvolupen dins de l'empresa. Aportació de l'element humà. Regulat pel dret de treball.

Característiques:

  • Voluntarietat
  • Per compte d'altri
  • Retribució
  • Subordinació

Drets i Deures

L'empresa ha d'observar la normativa laboral i reconèixer els drets del treballador/a. Poders de l'empresari/ària: direcció i disciplinari.

Marc Normatiu Laboral

Conjunt de lleis i normes que determinen l'entorn de treball.

Jerarquia normativa i fonts del dret laboral

  • Constitució Espanyola: norma suprema.
  • Tractats Internacionals: convenis OIT.
  • Normes de la UE: lliure accés a la funció pública, lliure circulació de mà d'obra, condicions de treball harmonitzades, formació, reconeixement de qualificacions professionals.
  • Estatut dels Treballadors: norma bàsica.
  • Convenis Col·lectius: acords entre treballadors i empreses d'un sector.
  • Contracte de Treball: acord individual.

Representació dels Treballadors (Sindicats) i de les Empreses (Patronals)

Organitzacions Sindicals: associacions de treballadors/es per defensar els seus drets (CCOO, UGT).

Representació dels treballadors a l'empresa

Elegits democràticament. Competències: rebre informació, conèixer els estats financers, vetllar pel compliment de la normativa, representar els treballadors en negociacions. Representants: delegats de personal (més de 10 i menys de 50 treballadors) i comitè d'empresa (més de 50 treballadors).

Organitzacions Empresarials (Patronals): associacions d'empreses per defensar els seus interessos (CEOE).

Entradas relacionadas: