Gestió de Recursos Humans i Marc Normatiu Laboral
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,66 KB
Element Humà a l'Empresa
Aquest apartat es centra en les persones que col·laboren en l'organització i evolució de l'activitat empresarial:
- Empresari/ària: Persona que ha creat l'empresa i la dirigeix.
- Treballador/a: Força de treball de l'empresa.
El desenvolupament de les economies modernes ha estat possible gràcies al progrés tecnològic i la innovació constant.
Intel·ligència Emocional a l'Empresa
Segons Daniel Goleman, investigador i periodista, la intel·ligència emocional és l'habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres sentiments, interpretar i afrontar els sentiments dels altres. També inclou altres habilitats com la motivació, l'empatia i l'autocontrol.
Components:
- Conèixer les pròpies emocions
- Conduir les emocions
- Automotivació
- Empatia (entendre les emocions dels altres)
- Conduir les relacions (actuar segons les emocions dels altres)
Igualtat en el Treball
La desigualtat es manifesta en:
- Discriminació salarial
- Discriminació en les pensions de viduïtat
- Més atur femení
- Poca presència de dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica
- Problemes de conciliació entre la vida personal, familiar i laboral
- Discriminació a col·lectius vulnerables
Llei d'Igualtat Efectiva d'Homes i Dones
- Creació d'un permís de paternitat amb la seva prestació corresponent
- Igualtat de tracte
- Prevenció de desavantatges per ser dona, que de vegades es manifesten en comportaments verbals o físics
- Normes específiques per a la paritat entre sexes
- Foment de la presència equilibrada de dones i homes
- Mesures per a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral
Departament de Recursos Humans
Aquest departament s'ocupa de l'element humà a l'empresa i de la gestió del personal. L'estructura del departament de RRHH, també anomenat departament de personal, varia segons la dimensió de l'empresa.
Relació amb altres departaments
Aquests departaments busquen la màxima producció i eficàcia, que s'aconsegueix amb la selecció i la contractació. RRHH s'encarrega dels tràmits administratius i els acomiadaments.
Funcions
Organització i Planificació
Planificar les plantilles, descriure el perfil professional dels treballadors, dissenyar llocs de treball adequats, definir les funcions, etc. Moltes empreses basen l'organització i la planificació en la Gestió per Competències, seleccionant personal amb amplies competències i potencial de creixement, valorant la multidisciplinarietat.
Selecció i Contractació
Passos: determinar el perfil, definir les competències, reclutar candidats, procés de selecció (tests, entrevistes), triar la persona més adequada i contractar.
Formació
Permet l'adaptació als canvis tecnològics. La formació contínua és obligatòria. Noves formes de formació: e-learning (avantatges: costos reduïts, menys temps, comoditat, actualització, flexibilitat; inconvenients: retroalimentació lenta, abandonaments, problemes tècnics, falta d'hàbit). Gestió del Coneixement: transferir el coneixement i l'experiència (explícit i tàcit).
Administració de Personal
Relacions Laborals
Salut Laboral
- Empresari/ària: avaluar els riscos
- Treballadors/es: vigilar per la seva seguretat
- Fabricants: informar sobre la utilització correcta dels productes
- Administracions públiques
Control de Personal
Controlar les activitats, gestionar la motivació i avaluar els resultats.
Treball
Conjunt de tasques i activitats que es desenvolupen dins de l'empresa. Aportació de l'element humà. Regulat pel dret de treball.
Característiques:
- Voluntarietat
- Per compte d'altri
- Retribució
- Subordinació
Drets i Deures
L'empresa ha d'observar la normativa laboral i reconèixer els drets del treballador/a. Poders de l'empresari/ària: direcció i disciplinari.
Marc Normatiu Laboral
Conjunt de lleis i normes que determinen l'entorn de treball.
Jerarquia normativa i fonts del dret laboral
- Constitució Espanyola: norma suprema.
- Tractats Internacionals: convenis OIT.
- Normes de la UE: lliure accés a la funció pública, lliure circulació de mà d'obra, condicions de treball harmonitzades, formació, reconeixement de qualificacions professionals.
- Estatut dels Treballadors: norma bàsica.
- Convenis Col·lectius: acords entre treballadors i empreses d'un sector.
- Contracte de Treball: acord individual.
Representació dels Treballadors (Sindicats) i de les Empreses (Patronals)
Organitzacions Sindicals: associacions de treballadors/es per defensar els seus drets (CCOO, UGT).
Representació dels treballadors a l'empresa
Elegits democràticament. Competències: rebre informació, conèixer els estats financers, vetllar pel compliment de la normativa, representar els treballadors en negociacions. Representants: delegats de personal (més de 10 i menys de 50 treballadors) i comitè d'empresa (més de 50 treballadors).
Organitzacions Empresarials (Patronals): associacions d'empreses per defensar els seus interessos (CEOE).