Gestió de conflictes: tipus, vies i estratègies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,92 KB

CONFLICTE: quan un dels dos no està satisfet. PROBLEMES ESTRUCTURALS I RELACIONS DE PODER: un poder sobre l’altre. Explotació infantil/sexual. PROBLEMES DE VALORS I PRINCIPIS: imposar creences tot i incompatibilitat. Religió. PROBLEMES D’INFORMACIÓ: per un problema en el procés comunicatiu es crea malentes. PROBLEMES DE RELACIONS ENTRE PERSONES: sobretot per convivència.

Tipus de conflictes

SEGONS VISIBILITAT... Latent (Existeix sense que es manifesti clarament), manifest (Se reconeix la existència), enmascarat (només apareix una part i no es manifesta totalment. S’intervé sobre la part visible), endemic (dues parts assumeixen falta de voluntat per resoldre’l).

Parts enfrontades

Intrapersonal (conflictes d'origen intern són en general ansietat, desequilibri), interpersonal (dos o més persones i sinó es resolt pot deteriorar la relació), intragrupal (dins del mateix grup en el que dos o més integrants ocasionen conflictes), intergrupal (conflictes que es generen entre grups dins la mateixa organització).

Tipus de conflictes en esports

Entre iguals, amb els oponents, amb els jutges, amb els propis entrenadors, altres conflictes (afició, membres staff, familiars).

Vies per gestionar conflictes

Confrontació (llei del més fort, sempre un guanyador i un perdedor), vies delegades (acord a través del diàleg que pot ser a partir de la negociació o de la mediació), vies adversials (solució bé per tercera persona de l’exterior).

Permisos per abordar els conflictes

Per gestionar els conflictes de manera dialogada és important tenir actituds de tolerància, col·laboració i cooperació i repertori habilitats socials i de diàleg. Per afrontar el procés negociador farà falta aplicar tres habilitats clau: reconèixer conflictes (reconèixer la seva existència i la voluntat per solucionar-ho), definir posicions i interessos (una vegada es reconeix el conflicte cada una de les parts tindrà que delimitar les seves posicions i interessos, dialogar i negociar (es necessitarà un poc d'empatia).

Estratègies negociadores

Cada part intentarà aconseguir el millor acord de cara als seus interessos. Tres tipus estratègies: estratègia competitiva (una de les parts procura maximitzar els seus interessos en detriment dels altres), estratègia compromesa (obtenció d’acords parcialment favorables amb les dues parts, el que implica la renúncia d’algún benefici. Major índex de satisfacció), estratègia cooperativa (negociació és un procés integrador i les parts treballaran per la consecució de beneficis comuns o compartits).

Passos d’una estratègia negociadora

El procés negociador, Exposició de les parts, Intercanvi d’arguments, Comprendre el punt de vista de la part contrària, Recerca d’opcions en les dues parts es beneficien, Valorar les alternatives, Arribar a un acord equilibrat, Finalització.

Entradas relacionadas: